|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst en hel del inlägg här så tycker jag mig kunna se en röd tråd, nämligen att man i de flesta fall värderar alla bilar så lågt som det absolut är möjligt. Att värdera en bil är inte det samma som att säga vad den absolut sämsta och mest pyntade bilen av aktuell modell är värd. Det är att utvärdera utrustning, skick och övrigt för att kunna skapa en realistisk prisbild, jag tycker inte att man ska tänka på hur mycket man själv skulle kunna betala, utan istället hur mycket man själv skulle vilja ha betalt. Då är det lättare att få fram en ärlig bild av hur mycket en bil kan tänkas vara värd. Att det finns folk som inte skulle kunna tänka sig att köpa en bil utan att tjäna en hel del på affären är det som trasslar till det när samma personer ska värdera bilar verkar det som. Även om jag inte kan tänka mig betala mer än 50' för en bil så kan den säkert vara värd 70'. Hoppas ingen blev arg, jag kan ha helt fel! Detta var iaf mina reflektioner över mertalet värderingar i detta forum. | |
|
Det har diskuterats ett flertal gånger. Använd funktionen "sök inlägg". /T.P. Länk |
|
|
Tror lite som du att de priser som anges här är kanske låga. Men de som folk anger här är nog mer likt de pengar som bilarna faktiskt säljs för. Om man bara kollar på vad folk annonserar ut bilarna för så hamnar man betydligt högre än vad de får vid försäljningen. En bil är ju aldrig mer värd än vad folk är villiga att ge. |
|
|
Hur högt detta forum, BMWPower, värderas uttrycktes tydligt av många efter serverhaveriet nyligen ;-) Ang värdering av bilar, kan jag hålla med. Säljvärde och köpvärde är inte alltid samma. Min buckliga 3a har dessutom ett bruksvärde vilket gör att jag kanske måste lägga 10.000 för att köpa en likvärdig (dvs som pålitligt tar mig från a till b till låg kostnad), men får kanske 1000 om jag säljer den som den ser ut nu. En bra ledtråd tycker jag BMWBörsen är, där kan man söka upp bilar som motsvarar den egna och få en uppfattning. Dock vet man ju inte till vilket pris dom blev sålda - om dom blev det. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
EvergreeN, denna diskussion har varit uppe på tapeten förut. Jag själv har fått stå ut med mycket spott och spe för mina värderingar av bilar. Dock verkar det som om att de är träffsäkra i många fall. På detta forum predikas ofta att "man ska ge mer för en fin bil" det låter vackert och skulle fungera bra om alla följde det när de ska köpa bil och inte endast när de ska sälja den....något att tänka på för dig EvergreeN kanske..... /Simon |
|
|
Ett fel som många hugade säljare gör är att de kollar vad motsvarande bil kostar hos en auktoriserad bilfirma. De priserna har både prutmån och garantier inbakade. Att tro att man får ut motsvarande pengar när man skall sälja sin bil (till handlare eller privat) är nog lite naivt.... Sedan är det som flera har påpekat ofta stora skillnad mellan vilka priser som sätts ut i säljannonser och vad de får i verkligheten! Mvh |
|
|
Hmm vi har diskuterat detta förr, Simon, men det skadar inte att köra vidare hehe :) Ärligt talat....skulle inte du pynta nägra tusingar mer för en bil i mycket bättre skick än en, på övriga punkter, likadan bil?? __ Länk |
|
|
Jag instämmer som så ofta annars med Simon och även delvis med andra ovanstående, samt lägger till några kommentarer: 1. Lägger man en tråd och ber om värdering får man räkna med spridda svar. En person kanske inte alls bryr sig om M-paket och stora fälgar, medan detta för en annan betingar ett mycket högre värde än exempelvis full servicebok och få ägare. Den viktigaste regeln att tänka på är att RÄTT PRIS ÄR DET PRIS KÖPAREN ÄR VILLIG ATT BETALA, OCH SÄLJAREN ÄR VILLIG ATT SLÄPPA FÖR. Med tur kan man hitta en köpare som efterfrågar JUST den specifikation din bil har, och då få ut mer pengar. I de absolut flesta fallen får man dock räkna med den lite mer allmänt intresserade köparen som ser till priset/"värdet" i första hand, och specifikationerna i andra. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Wolv, klart att jag skulle betala något mer för en bil i bra skick som markant skiljde sig från alternativa bilar. Min egen och flera av mina vänner som sålt mer än jag har samma erfarenhet att det inte är situationen när det kommer till försäljning. Denna diskussion är svår att någon får "rätt i". Det viktiga är att få klart för sig vilken kunskap och vilka syften som ligger bakom de olika värderingarna. /Simon |
|
| Om vi alla bmw-ägare stenhårt håller i våra bilar ett år så ska ni se att priserna går upp. tillgång och efterfrågan.... | |
|
nofx16: Håller med dig i allt du säger, ger man sig in i leken får man leken tåla :) Dock förstår jag inte riktigt vad det har med topicen att göra. Jag har också reagerat över att många här tenderar att värdera en bil till samma siffra som den billigaste dito de sett bland alla annonser där ute. Det är ju inte det man är ute efter i rollen som säljare av din bil, utan man är ute efter något slags medelvärde, ej billigt, ej dyrt, men "rimligt". Men som Simon säger är detta en av de diskussioner som aldrig leder någonstans....men det skadar aldrig att ventilera och debattera lite :) __ Länk |
|
-BeeMWe- |
Har hitils aldrig stött på någon som värderar några av mina bilar rätt(alltid 20% för lågt. någon gång 100%). Iförsig det som är intressant med detta forum, lite debatt. Vem var det som skulle börja importera E30 cabs och sälja på löpande band om jag sålde min cab för 55 ? Hur går det för dig? |
|
Varför då fråga när du vet bäst själv då?? |
|
-BeeMWe- |
"Iförsig det som är intressant med detta forum, lite debatt." |
|
Hej alla, Visst är det svårt att värdera bilar med olika skick och bakgrund. Men vad jag har stött på i problemväg när en bil skall säljas det är att det är svårt att överhuvudtaget få någon intresserad av en bil som skall säljas om den inte ligger i närheten av bottennoteringarna på annonsmarknaden. Det finns så mycket bilar i Sverige och övriga Europa så det verkar alltid vara köparens marknad. Nu har jag dock inte sålt några exklusivare bilar som tillverkats i få ex men ändå verkar det som det, och detta gäller motorcyklar också. Det är nog det problemet som ligger i grund för en ständigt nedåtgående kurva värdemässigt för i stort sett alla lite vanligare bilar. MVH ATG |
|
|
Jag har själv inga ambitioner att vara någon värderingskung men alla meningsskiljaktigheter till trots så tycker jag ändå att värderingarna på forumet tenderar att sjunka lägre än vad folk i gemen betalar för sina bilar. Det finns ju alltid, och kommer alltid finnas sådana som i behov av pengar eller liknande säljer sina bilar för summor som står långt under vad man kan värdera bilen till. Att grunda ett ställningstagande i dessa personers agerande är ju att ge fel prisbild, man ska nog (som någon annan här nämnde) se lika mycket till överpriser och försöka hamna någonstans mitt emellan. Sen är det ju självklart att olika personer har olika uppfattningar om hur mycket en bil kan tänkas vara värd, eller hur mycket man själv skulle kunna betala för en bil. Där ju faktiskt i första hand köparnas värderingar som styr värdet på en bil, så all heder till er som inte prutar ihjäl er, ni bidrar till ett upprätthållande av ett bra andrahandsvärde. Det är min åsikt - all flames ignored |
|
|
BeeMWee: Det var jag som tänkte importera cabbar på löpande band :) Jag är naturligtvis glad att du fick så mycket för din 320, men den som betalade det priset finns det nog bara en av. Däremot så hade jag tänkt åka till Tyskland nästa helg och importera en cab av annat märke som jag tror att man kan tjäna några kronor på. Sen angående värderingarna så är det upp till var och en att sätta vilket pris de vill, men att bli sur för att man får ett lägre värde än man själv tycker är rimligt är bara löjligt. Varför frågar man om man redan "vet" vad ens bil är värd? Personligen så surfar jag hellre runt i en timme och skaffar mig en egen uppfattning. Eller om jag funderar på att köpa en bil för att sälja så kan man sätta in en annons INNAN man köpt bilen i fråga för att få en uppfattning av värdet. /T.P. Länk |
|
|
Wolv, Ville bara förklara hur jag tänker när jag värderar, därav koppling till topicen(?) :) Kan väl tilläggas att jag baserar värderingar på att säljaren vill bli av med bilen hyfsat fort(inom någon vecka). Vill man bli av med bilen snabbt är ett lägre pris att föredra. Det bästa sättet att sälja sin bil på är att börja med att annonsera ut den till ett pris som är "för högt" och hoppas på napp. Därefter sjunka i prisnivå allt eftersom behovet att bli av med bilen blir större. Så gör iallafall jag när jag säljer bilar och det har hittils fungerat bra (bilarna alltid sålda inom en vecka). Annars håller jag med T.P. att surfa runt en tag och kolla prisläget är absolut att rekomendera innan man säljer/köper bil. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.