AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
586

SMETIG OLJA=toppackning?

Skulle byta tändkablar idag så jag passa på och kolla oljan.Den var helt ljus.Vit brun färg på oljan.Rann som vatten.Misstänker topppackningen.Men skall där inte vara olja i behållaren till kylarn också då??
Fanns lite vitt tjock smetig sk*t på olje locket.

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Vet inte om det stämmer men får för mig att vatten har lättare att komma igenom små sprickor än olja. Motorer kan ju gå sönder på många knepiga sätt.. Tyvärr låter det som topplockspackningen eller sprucken/skev topp.

mvh Johan
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Brukar gå att kolla topp-packningen genom att öppna locket till expansionskärlet (var försiktig om bilen är varm), dra igång motorn och se om det bubblar ordentligt däri. Olja flyter på vatten, så vill du kolla om du har mycket vatten i oljan kan du tappa lite ur bottenpluggen.

Vosprang dürch Wirkungsgrad.
Polarn hade likadant på sin 528a 96. Frågade flera bmw mekar i jönköping inkl en mek på bmw. de sa att det var ganska normalt på bilar som bara körs korta sträckor med kallstarter. Det var enligt bmw inget fel på packningar mm. De totkade bort klabbet innanför locket. O sen dess så har det varit borta.

Mvh Anders

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
att där e klet vid oljefåfyllningslocket etc har jag sett på flera bilar. detta har berott på vevhusventilationen. blir mer sådant vid korta körsträckor.
dock har ej oljan varit så dålig som du beskriver den.
sh
820
shu!
525i -91
Kan som Anders säger bero på kondens, fick det i vintras då jag i princip bara körde fram och tillbaka till skolan. Hade vitt klägg under locket och på stickan men efter en rejäl varmkörning så syntes alldrig "grädden" mer. Så prova ta en tur på ett par mil och se om det är kondens.

Annars kan du juh kolla efter olja/avgaser i kylarvattnet.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.