|
Sida 9 av 14
|
|
|---|---|
| Folke: När änden vänder på piskan är väl hastigheten 0 m/s? | |
|
Tjenare Ang helikoptrar så är det så att rotor bladen inte får överstiga ljudets hastighet därför att dom tappar lyftförmågan i den farten. Då måste man även betänka att rotorbladen inte heller får överstiga den på bakåtvägen då helikoptern åker i sin max fart. Det finns säkert rotorer som är designade för det med men ingen vanlig helikopters rotorblad går i överljudsfart Mvh Frippan |
|
|
Tjenare igen Flappandet uppstår när rotorbladen vänder håll från att gå framåt till att gå bakåt en helikopter som hovrar flappar inte lika mycket söm när den åker framåt. Mvh Frippan |
|
|
Tror jag hoppar över helikopterdilemmat och tar en skön liten skröna istället! En bekant till mig med med nyköpt SAAB hävdar envist att alla nya SAABar är chiptrimmade från fabrik. Vadå menar du, frågar jag? Jo, i den tomma platsen på kretskortet för trimchip har dom redan satt i ett. Försökte förklara hur det funkar, men var tvungen att lägga ner då han fortfarande hävdade sin ståndpunkt. Speedshift |
|
| En granne hade en kompis med en 525 E34. Förra ägaren hade bytt kamaxlar och nu hade bilen hela 250 hk! | |
| En liten skojig händelse var när en verkstad kollade upp min före detta 750 och sa att det var bara att byta alla 4 styrboxar... Inte för att jag vet om det sitter 4 styrboxar, det är iof en defenisionsfråga... Tar man alla boxformade saker i en 750 som styr något så finns det nog betydligt fler än 4, nåja killen som köpte min bil tyckte det lät lite konstigt och i slutändan så var det 2 boxar, växellådan och hela elsystemet som skulle bytas, och ALLT detta skulle bero på 1 kabel som var "hemma" dragen det känns som verkstaden försöker blåsa killen i mina ögon... | |
|
Ang helikoptrar. Rotorspetsarna på en vanlig helikopter rör sig i ca 180-200 meter per sekund. Om man flyger helikoptern åt något håll så ökar ju givetvis denna hastighet. Skulle någon av rotorspetsarna komma upp i överljudshastighet så tappar den sin lyftkraft. Inte specielt bra med tanke på att det bara är på ena sidan av helikoptern lyftkraften minskar. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
En skröna är väl att socker i bensintanken gör att motorn skär direkt. Visat av Bosse Bildoktorn i tv att så inte var fallet. Skrivs i många deckare etc, "han hällde socker i tanken så bovarna inte kunde fly etc. etc " Oklara författare.. |
|
|
Ang. piskan. När änden på piskan vänder gör den inte det 180 grader vilket om det vore så skulle ha resulterat i att vid vändningsögonblicket skulle hastigheten varit 0 men nu gör den en bågrörelse. Piskan i sig är utformad på sådant vis (avsmalnande) att vågrörelsen som man åstadkommer med handen fortplantas ut genom piskan, hastigheten ökar ju längre ut mot änden man kommer och längst ut blir det en väldigt hög fart. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Att bosse bildoktor är bra.... + att e60 inte har lika mycket fel som e65.... |
|
|
Ang.helikopterbladen: Ett klipp från siten www.AboveTopSecret.com, 'Acoustically helicopters have problems with the vortexes shed off the tips of the main rotor, that's what causes the infamous "whop whop whop" sound we know so well' /Fredrik |
|
Helga |
En bekant (avlägsen) till min fru köpte en Saab Aero Special (89)= vanlig 8-ventilare. Han hävdade bestämt att det satt en V8 på 200 hkr i den. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Fick idag reda på att en färddator, och en gps med inbyggd "karta" och talfunktion, är samma sak... Hmm. |
|
|
en bekant när han körde epa (duett med b20 med hur slut motor som helst) körde ifrån en e36 325 med luftfilter,chip och avgas...=)) B-M-W |
|
| jpn: var det 0-30km/h då? | |
|
Att 850T5 går 170 på 2an. Att nån istil med 89-93 nån form av 280merca orginal går 280. |
|
| Då går en BMW 750 rätt skapligt då om man ser det på det viset :D | |
|
318 är 2 dörrars 320 är 4 dörrars 325 är kombi |
|
|
Måste bara berätta en liten sak jag var med om. Mamma har köpt en Saab 9-3 SS, hon köpte en bil som stod i fabriksny i bilhallen. När hon provkörde den tyckte hon att den var för hård i sättningen (sportchassie och 17 tums med lågprofil). I sin iver att sälja bilar bytte firman gärna ut 17 tums fälgarna mot 16 tums med högre profil på däcken. Efter en tid (ca 1000 mil) var ett av däcken fram helt snedslitet och slut. Jag fick i uppdrag att åka till Saab och reklamera skorthögen. Döm om min förvåning när jag fick alla tiders smartaste svar. :D "Bilen har snedslitit däcket för att du inte har 17 tums fälgar och däck". (Tilläggas bör att rullomkretsen och bredden är exakt samma för 16 tums som 17 tums hjulen, pga den högre däcksprofilen) "Det måste man ju ha på alla bilarna med sportchassie". Jag garvade lite och sa, men menar du det? Så bilen snedsliter ena framdäcket av den orsaken? "Jajamen" sa verkstadskillen. Va bra, kontrade jag. Då vill jag ha tillbaka 17 tummarna som ni föreslogs skulle bytas på bilen när den levererades för att öka komforten. Vidare har jag ju även vinterdäck på 16 tums fälgar, då måste det blivit något fel, jag kommer in med dem också så får du byta ut dom mot 17, jag vill ju inte få snedslitna vinterdäck, har du sålt fler 16 tums vinterdäck till någon annan med sportchassie måste du ju ringa dem också så de inte sliter upp däcken. Killen i verkstaden bleknade. Framåt kvällskvisten så ringde verkstadschefen på Saab i k-stad upp och sa till mig: Viktor du vet också att det är en fyrhjulsinställning som behövs göras och inte byta en massa fälgar. Man påstår alltså lögner för att slippa bekosta 4 hjulsinställningar och för att man inte vill ersätta däck som slitits snett pga felaktiga inställningar från fabrik. *hah* Helt rätt, bara försök överumpla besökarna med så mycket felaktig info som möjligt och hoppas att de sväljer lögnerna :D /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Efter att läst denn tråden inser jag att edet finns bra mycket fler idioter än vad man tror... Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.