AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.956

Den bästa skrönan ni hört?

Sida 8 av 14
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Stämmer det verkligen att rotorbladen överstiger ljudets hastighet? Jag är skeptisk till att så är fallet... Men men jag kan ha fel iof =)

// Henke Bleifuss
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det lät verkligen som en skröna om nåt (det där med överljudsrotorbladen då). Det låter som en orimligt hög hastighet i sig, dessutom uppstår en ljudbang bara en gång precis när ljudhastigheten passeras. Skulle "flappandet" från rotorbladen åstadkommas av detta måste den gå väldigt ryckigt för att passera mach1 flera gånger per sekund...?

Observera då att jag i stort sett inte vet någonting om helikoptrar, det är bara spekulationer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jp
464
jpn
523im -99
att en duett me slutkörd b18 drar en chippad 325 e36a
De mest klassiska bilskrönorna är ju allt evigt prestandasnack... knappt lönt att argumentara emot när man härom dagen snackade om en snubbe som köpt en 1999 års Prelude 2.0 för överpris, enligt honom ligger prestandan från 0 till 100 runt 6,5.

"Det är ju en sportbil för f*n vettu!"
:-)

Härligt att bevisa motsatsen med en lätt tryck på gasen i 540n :-D

MVH,
E38B12
Seriöst, rotorbladen går inte i överljudshastighet, kolla i mitten på rotorn! Visserligen är det ju ganska långt ut till spetsarna, men om dom gick i överljusdfart, skulle man knappast kunna se navet rotera..

Vidare är min korta tidigare fakta hämtad från ett gäng helikoptermekaniker :)

- psst, lita inte på ovanstående... ;)
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Jag undrar hur man ser navet på rotorn över huvud taget? I en annan helikopter ovanför kanske =D Hmmmm.... Hähä, ganska offtopic det här med helikopetrar men men det är ganska intressant iaf

// Henke Bleifuss
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Periferihastigheten är inte lika som hastigheten inne vid navet. Vad som däremot är lika både vid navet och ute vid rotorspetsen är vinkelhastigheten. Därför har änden på rotorbladen betydligt högre hastighet än navet på grund av avståndet till centrum.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det med rotorn var vel den beste skrönan han hadde hört, så det var vel inte sant.

Det spelar inga roll hur fort rotorn skulle gå tror jag, öget uppfattar at den går runt uansett då man inte uppfattar mer enn ett visst antall "bilder" per sekund. Avhengi av hastighet, så vil man uppfatte att den roterer sakte, fort eller kanske baklengs.. Hmm, eller är jag ute och syclar?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Överljud??? Konstigt att man hör koptrarna då ö.h.t....

Två bilar är fler än en..
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
BTW: när jag läst noggrannare, så finns det inga "små" ljudbangar.. Det finns ljudbangar (som alla som upplevt en känner till) och alla har samma styrka pga att föremålet (flygplan,bil,mc,pulka,raket,moped eller whatever) alltid passerar i just ljudets hastighet, vilken är konstant: ergo samma ljudsmäll, inga "små" eller "stora" smällar... F.ö:(Frölunda slog Lurgården med 8-1, hehe)

Två bilar är fler än en..
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
att man får 60 hästar om man chippar en 325a e30
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
jodå det som begränsar både helikoptrars å propellerförsedda flygplan är just att rotorspetsarna inte får komma upp i överljudsfart.

Inte så svårt att på en helikoter som har väldigt långa rotorblad att komma upp i överljudsfart på spetsarna, men de FÅR INTE göra det för då kommer det vibrera å ligger man där ett stund finns det stora risker att nått vibrerar sönder. Överljudet räknas fram genom a=rotenur(R*kappa*T)
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Prestanda och HK är det mycket konstiga saker man hör..
I dag tex. En snubbe på jobbet (som åker en rosthög av en volvo 240.. ush!). Påstår han har en M5 -92.. Som för tillfället inte startar..
315 HK frågar jag (tror det är det den skall ha)
- 450 HK säger han
- hmm.. kompressor eller???
- Nej, bara ett chip kontrar han..

Ja, vad säger man ?? ;)

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
Finns det inte en kompass som alltid visar åt vilket håll München ligger? :P
D-diddy
Det jag skrev om rotorbladens hastighet och ljudbangar, kom från en kompis som arbetar som Gripentekniker, ska prata med honom igen om det och se om jag har missförstått honom. Samt försöka verifiera det han säger på något sätt.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
-d
299
-dB
130i -07
den bästa skrönan jag har hört är att bilar bör jämföras med hur snabbt dom kan komma upp i 100km/h, för det är så alla kör alltid och då är det det viktigaste jämförelsemåttet.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bästa skrönan jag har hört är att chippning av en sugmotor ger fler hästar....

Jag tror mer på att bygga om till elfläkt istället för slirfläkt ger mer hästar en ett chip....

---
Min E30: Länk

/Chrille
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Deejaywasp:

Ok, förklara för mig varför en optimering av programvaran till motorns styrsystem inte skulle ge en högre verkningsgrad?

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Visst kan optimering av programvaran i de flesta motorer ge några hästar. Kolla in på motornord.se, de har nog tabeller för de flesta bilr, med och utan turbo.
En elfläkt drar mera effekt än en fläkt som drivs på remmen, vid en och samma fläktkapacitet. Säg att fläkten vill ha en hk vid ett visst vavtal, att producera denna effekt via generator och elmotor innebär sämre verkningsgrad än att ta från remmen direkt.
I praktiken har elfläktarna oftast betydligt lägre kapacitet än de direktdrivna, man kan vända på det och säga att de direktdrivna oftast har en stor och onödig överkapacitet, därav lösningen med t.ex viskokopplingen. Finns bilar helt utan fläkt, dvs elfläkten går nästan aldrig in. Ford hade t.ex bilar förr helt utan fläkt där överskottsvärmen togs om hand av värmepaketet till kupén, sommartid blåstes luften ut under bilen.

FP
Visst kan väl spetsarna på rotorbladen överstiga 340m/s? Man hör tydligt skarpa knallar från rotorbladen, hur skulle dessa uppstå annars?
Mera saker än man tror rör sig med överljudsfart, snärta till med en piska eller en handduk t.ex, det blir en knall när änden längst ut vänder i luften eller hur?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.