AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.950

Den bästa skrönan ni hört?

Sida 6 av 14
BoogieElvis: det är just det han är!!!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Patrik: du ska inte tro på allt du hör! ;-)
Perkka
Att Saab inte kan svänga :P

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Att Saab inte kan svänga? Förklara... *nyfiken*
Perkka
ez: Om du läser ursprungsfrågan "Den bästa skrönan ni hört", kanske du förstår mitt inlägg..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

X-
375
X-ray
325i -87
en kille sa att hans Volvo 740 används av volvo som testbil, och att den ger 2000 (två tusen(!!)) hästar på bakhjulen... för övrigt åker han runt i stans sletnaste saab 900...
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Per: Hmmm... Nu har jag setat och funderat en stund, menar du att någon har påstått att det inte går att svänga med en saab? Låter märkligt bara, men men jag är kanske helt bakom flötet... Att bero på det så var det väl nya 5 serien och volvo det inte gick att svänga med =D

BMW Länk
Volvo Länk

Trist att BMW ska ah samma problem som volvo =/
Perkka
ez: Ja det finns dom som sagt det i tidigare trådar... Kommer dock inte på någon såhär på rak arm, men skit samma..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Tänkte på fenomenet att BMW tog gatblock och satte i F1 motorerna...låter det troligt? :)
Dvs 1,5liters turbomaskinen som bromsades till 1400+ då bromsbänken inte kunde mäta högre värden.
Rammstein å Peca:

Är det inte så att det är mycket svårt att få en helikopter oavsett årsmodell att gå speciellt mycket fortare än 250 km/h?

Problemet ligger väl i att rotorbladen endast kan snurra i en viss hastighet, som ligger under ljudets. Passeras denna hastighet kommer bladen i svängning (vibrerar), och sliter väl kortfattat sönder sig själva! Med andra ord måste en konstruktör från början välja om helikoptern skall bli snabb eller "stark" (lyftkraft).

Väljer konstruktören att göra den snabb ger han helikoptern avsmalnande, lite kortare blad, medan en starkare typ kräver stora breda blad, som självklart inte blir lika smidiga!

Med andra ord går det ju inte att göra bladen på en helikopter hur små som helst, eftersom den då tappar sin lyftkraft, och därmed sätts även gränserna för topphastigheterna!

Går säkert att lösa på något vis, men detta är vad jag har fått höra :)

// Björn Eriksson
Perkka
ez: Jag menar alltså att det finns dom som påstått att det inte går att köra fort i kurvorna med en Saab.. Inte att det inte går just att svänga med bilen :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Per: Hähä... Då e ja me =D
Perkka
Haha ojes!

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Som ez skriver, så er det jo den nye 5-serien som inte kan svinge: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Perkka:
Jag är en av de som hävdat att det inte går att köra fort med en Saab i kurvorna, så jag hör väl till de som berättar skrönor.
Jag har kört flera Saabar: 9-3 Aero (ej nya modellen), 9-5 Aero, 900 Turbo (någon sen 80-talsmodell, kommer ej ihåg vilken). Ingen imponerade med sin väghållning. Visst, de gick tryggt och stadigt rakt fram och vid måttliga farter i kurvorna, men det gick aldrig att köra riktigt fort i kurvor med torr asfalt.
Min jämförelse gäller inte bara med BMW. jag skulle vilja påstå att från och med 850 har Volvo byggt bilar som har minst lika bra väghållning som Saab. Inte heller ligger Saab före Ford, Peugeot, Honda eller snart sagt vilket märke som helst.
Att Saab skulle bygga bilar som är sportiga och ha bra väghållning är väl närmast en skröna från Saabs marknadsföringsavdelning. Nya 9-3 kanske är ett undantag, den verkar ju i alla fall avgjort bättre än tidigare Saabar. Man får väl se till att pröva en nästa år.
Jag såg förresten på Ztreetghozts hemsida att ni ordnade en banträff på Midlanda i Augusti. Om ni ordnar något liknande nästa år skulle det vara kul att komma dit för lite bankörning. Midlanda har jag aldrig kört på, men den ser kul ut.
PETER.O
Det är sant att F1 turbo motorn var baserad
på ett standard block.

Peter
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
"Det är sant att F1 turbo motorn var baserad
på ett standard block."

Jo att de är baserat på m10 blocket är en sak men rykten säger att de tog block från gatbilar, dvs beg block(!), eftersom de var "inkörda" och satte i sina f1 bilar. Kan verkligen det vara sant?
PETER.O
Det var beg block som användes. fördelen med det är
att dom flesta spänningarna har försvunnit ur blocket.
Men man gjorde en ny maskinbearbetning så alla lager
lägen o cylindrar var raka.

Peter
det där med bmw som körde ifrån helikoptern stämmer med största sanolikhet inte. Det är inte så noga med toppfarten på helikoptern utan det att den kan "gena" i kurvor och inte behöva fälja väggen som en bil behöver.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Peter: Vart har du fått reda på det där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.