AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.949

Den bästa skrönan ni hört?

Sida 13 av 14
Hehe.
Fast Skåne refereras faktiskt till som Scanialand i gamla skrifter. Eller möjligen Skanialand, jämför Skandinavien osv. Sen är det ju inte så långt till Scana-Vabis kanske, och SAAB-Scania...)
Gamla loggan med flygplansvingen låg som bekant i träda några år efter att JAS provade på livet som jordfräs, då ville SAAB inte kopplas till flygindustrin på ett tag...) Senare smög de in flygplansprofilen i loggan så smått igen..

FP
Scania är det latinska namnet för Skåne men några Saabar byggdes inte i Arlöv förän Sonett II blev till 1965 (dessutom var det ASJ som byggde den inte SAAB)
"Den mest seglivade skrönan måste vara att man får fram om bilen är skruvad eller inte genom att kolla siffrorna som kommer fram när man håller inne trippmätare och vrider på tändningen."

Vad fasen är det man får fram egentligen? Alltid undrat vad siffrorna står för!
Det måste variera stort mellan olika biltillverkare -modeller...)
Kanske VIN-kod, dvs serie/chassienummer?

FP
Syftar på e36 och e34.

På min f.d e34 var mätarställningen på 19.500mil, när jag tryckte in trippmätaren samt vred om tändningen till radioläge så fick jag fram 34' nånting..
Och det ändrades ju mer jag körde med bilen, så kan nog inte vara något chassinr etc.
Körsträcka sedan förra nollställningen? Sedan förra service eller annat? Hur många siffror? Är det exakta km som tickas fram, jämfört med den vanliga vägmätaren osv?

FP
Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet, men låt oss säga att min bil hade rullat exakt 19.000mil, och när jag utförde detta gjorde bilen ett självtest och alla mätare gick fullt ut sedan tillbaka.
Tillslut visade den massa siffor, så istället för 19.000mil kom siffrorna 34.500mil fram.
Och de ökade exakt lika mkt med hur många mil jag körde, oavsett ifall jag nollställde trippmätaren eller tog väck batteriet.

Och i samma veva jag upptäckte detta, så fick man höra massa rykten om att man aldrig riktigt kunde nollställa boxen vid mätarfiffel, så i själva verket hade min bil rullat betydligt mer.
Jag testade detta på mina vänners bilar, även dem fick fram massa andra siffror, och alla våra var importerade.

Har alltid undrat nu i efterhand var dem siffrorna stod för, exakta milen, missade service mil etc etc :S
Ingen aning om vad som visas men kanske körsträckan i US miles?
Enda skröniga i detta är väl isf att egenimport skulle vara mera utsatt för mätarskruvning är andra. Det om något är är en skröna...)

FP
Da
30
Daniel.K
740iA -96
är detta ett skämt eller funkar det?
Kolla in kompressorn på denna länken
Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan nog ge någon hästkraft, men propellrarna ser lite hemmagjorda ut så jag vet inte. Dessutom måste tryckökningen som turbinen ger vara högre än vad bilens hastighet ger i form av lufttryck annars stoppar den bara upp luften och ger extra motstånd.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det måste ju bli en jäkla turbulens vid LMM om en propeller sitter så nära? Så jag vet inte.. verkar lurt.
Rent bondfångeri. Samma "trimtillbehör" har varit på tapeten här ett par gånger tidigare. Om man (teoretiskt) verkligen monterade in en tillräckligt kraftig elektrisk kompressor så skulle elförbrukningen (via generatorn osv) äta upp den extra kraft som motorn ev. utvecklar.
Man använder inte eldrivna kompressorer, endast direktdrivna eller avgasdrivna, de senare går i princip "gratis" eftersom en massa kvarvarande energi i avgaserna ändå annars bara blåser rätt ut i avgassystemet.

FP
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Låter vettigt att för att vinna nått på turbo måste energin tas nånstans ifrån där den ändå annars slösas bort dvs. från avgas. Skulle det funka med elkraften (som i sin tur tar energin från motorn iform av parasitförluster) så skulle man väl ha uppfunnit en evighetsmaskin?
Da
30
Daniel.K
740iA -96
Håller med folke ang. elektrisk kompressor.
Men kolla på länken här ser man att det går åt en hel del stöm
Länk
kilroy
Den bästa skrönan jag hört kan hämtas från den här tråden...

Länk

"Vi har 12-15 användare med moderatorbehörighet. Av dessa är det ungefär hälften som modererar regelbundet, när behov finnes."

Det påståendet faller på sin egen orimlighet. OM det hade varit så att hälften av dessa 12-15 moderatorer, dvs 6-7, hade modererat regelbundet så hade inte AP jämt och ständigt haft en massa trådar som placerats i fel forum. Dessutom hade dessa moderatorer rensat upp och deletat inlägg som strider mot APs regelverk. Det gör man bevisligen inte.

Jag skulle lätt kunna moderera AP ensam på ett bättre sätt än nuvarande moderatorer tillsammans. Jag skulle dessutom kunna göra det jobbet på mindre än 30 minuter/dag. 3 riktiga moderatorer skulle kunna göra det jobbet på 10 minuter/dag/moderator.

"Vi har 12-15 användare med moderatorbehörighet. Av dessa är det ungefär hälften som modererar regelbundet, när behov finnes."

Uppenbarligen finns behovet...så var finns dom övriga 7-8 moderatorerna?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

BMC Har liknande sportfilter med snurra, fast utan el.
Att detta filter skulle vara effektivare en andra filter är en skröna!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
en kompis hade en sånt där ekorrhjul i insugsbälgen, upptäckte vi när vi skulle skruva bort luftmassemätaren en gång! inte lite förvånad man blev kan jag säga! rena bluffen eller skrönan som sagt! en sugmotor tar den luft den behöver och kan inte göra av med eller ta in mer än motorn är god för..portning, kammar osv är steget för mer effekt. det där hjulet bör ju främst sätta stopp för luftflödet om nåt!!
Här!
Sug på den.
Länk

FP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Folke: I texten uppstår ju en ny skröna... "Effektiviteten på dagens bilar är redan 98%" Ingemar Denbratt
Jomenvisst sörru....
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hubbe, ja hahah speciellt när en modern bensinmotor inte tyglar mer än 23-30% av bensinens kraft (Uppemot 30-40% för en diesel). Resten går till värme. Och sedan har man ju ytterligare en hel drös med drivlineförluster...

98% varfan tog han den siffran från?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.