|
Sida 11 av 14
|
|
|---|---|
|
madmax05: Topicen lyder "den bästa skrönan ni hört". Inte "dagens sanning" :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jag tänkte försöka sprida lite sanning här angående helikoptrarna. Angående alla akustiska fenomen, helikopterblad, lakan, linjaler pennor. Saker och ting måste inte röra sig i överljudshastighet för att vi ska höra det. Vi hör saker mellan 20 och 40000hz. Tänk då att 20 hz är bara 20 svängingar på en sekund, inte så fasligt snabbt förlopp därav hör vi tex ett mycket lågt(nu pratar jag inte om ljudes volym utan dess typ) ljud. Jag är inte insatt i helikopterblad men rotorn snurrar så pass snabbt att den borde kunna alstra svängingar om minst 20 hz, dvs hörbart. Sen om det är tex små virvel strömmar som rotorn skapar i sin yttrekant som vi hör, är inte så intressant. Jag läste något om att någon ansåg att det inte skulle spela någon roll att rotorn, pga överljuds hastighet, skulle tappa sin lyftkraft på ena sidan, då den även skulle göra det på andra sidan. Det är fel fel fel. På framåt slaget har den yttersta kanten på rotorn dels den hastigheten som den får från rotationen samt även den hastighet helikoptern har framåt. För bakåt slaget blir hastigheten blir det samma som för framåt med den skillnaden att rotorhastigheten har omvänt tecken, dvs den räknas som en negativ hastighet. Det här i ett referenssystem utanför helikoptern. Ett exempel. Helikoptern är på väg framåt med 100 m/s. Rotorn snurrar med 190 m/s. Då får framåtslaget hastigheten 100 + 190 = 290 m/s och bakåt 100 + (- 190) = - 90 m/s Det är alltså __stor__ skillnad på framåt och bakåt slagen. Om då ena sidan tappar sin lyftkraft så kommer det att innebära att helikoptern kommer att börja luta åt det hållet som tappar sin lyftkraft. Vilket väl alla förstår då är en potentiellt farligt situation. Och ja, en propeller, rotor etc, tappar sin luftkraft om den snurrar snabbare än ljudet. Det är till exempel Saab 2000 har propellrar med svängda toppar, för att topparna inte ska få överljudshastighet. Saab 2000 är ett flygplan, ingen bil. Så det inte blir några förväxlingar här på ett bilforum. =) Saabs sista propellerplan om jag inte missminner mig. Ang gevärskulor, överljudsfarkoster. Allt som flyger drivs inte med propeller, eller har ens drivning efter "start", om man tittar på en gevärskula. det var nog det jag ville ha sagt. Frågor, kommentarer? och håll tyst om jag stavat fel någonstans. =) Anders Teknisk fysik student |
|
|
Iof så har ju detta hkp fenomen en viss anknytning till skrönor... Men denna tråd kan juh bli upphov till en ny skröna... Att BMW har börjat tillverka helikoptrar =D // Henke Bleifuss |
|
|
BMW började väl sin bana i luften, loggan är t.ex en stiliserad propeller. Så långt ifrån ämnet är vi kanske inte ändå...)) Chip: Hur menar du att vi hör 40000Hz? Vi är väl inga fladdermöss...) Helt klart får rotorbladet olika fart relativt omgivningen på höger resp vänster sida när helikoptern gör fart. Men inte när den står stilla och hovrar... Ljudfenomen typ skarp knall stammar enligt min övertygelse från en (luft)rörelse med överljudshastighet. FP |
|
| Värst va många är helikopter intresserade, ´det skrivs om helikopter blad o annat..fan kanske dags att börja intressera sig oxå o köpa SAAB..vilken tanke... | |
|
Fast SAAB tog bort sin logga med flygplansvingen när jordfräsen (JAS) höll på som bäst... Sen har man smugit in den igen, och nu går det bra att associera till flyg. Är till att vara konsekvent..! FP |
|
|
40000 skrev jag det?! ojoj, ledsen fel av mig. ca 20000 ska det givetvis stå. Om helikoptern står stilla och tappar en del av sin lyftkraft runt hela rotorn så är givetvis även det en potentiellt farlig situation. Det är helt klart obra att börja falla rakt ner när man försöker flyga =) Jag valde flyg exemplet eftersom det på ett bra sätt illusterar vilka hastighets skillnader det är på rotorn. Nja, skarp knall. Det beror lite på vad du menar med skarpknall men jag tror jag föstår vad du menar. Jag anser inte att det ljud som rotorn ger upphov till är såpass högt/skarpt att det är ett överljudsfenomen. Jag har iof inte forskat på detta så, jag vet inte. //Anders |
|
|
"Ljudbang" uppstår när luftens molekyler inte hinner trängas undan - de pressas ihop. Vad är det som händer vid en explosion (vilken som bekant också kan panga litegrand)? Jo, luften hinner inte undan. Ljudvågor som når fram till våra öron består av förtunningar och "förtjockningar" i luften, och beroende på avståndet mellan dessa, hör man olika toner. Långt ifrån alla smällar har med överljudsfenomen att göra. Men jag har inte heller forskat på detta, ;) så jag har ingen koll på exakt vilka faktorer som krävs för att detta ska kunna hända. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
*skrattar* Imponerad av allt detta kunnande... Kan det vara så att myten om att grabbar med hjärna kör bilar med stjärna är lite fel?? För mig verkar det som att killar med propeller är dom som gäller =D // Henke Bleifuss |
|
kilroy |
*skrattar också*Den va bra...!!Mvh kilroy |
|
Slutsats killar med propeller kör BMW ?! =) |
|
|
Ja med tanke på vad folke sa några inlägg uppåt så har vi väl alla en propeller till mans (och kvinns åxå för den delen) // Henke Bleifuss |
|
|
Man får väl konsulterna Naken-Janne annars:-) M3/// Mullret |
|
|
Spännande läsning specielt om helikoptern :) Vad sägs om: ..."åkte ifrån en ny M5 med min 240"... ja, det går jätte bra det där.... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Glömde tilläga att "min 240" har ingen turbo, 4 cylindrar varar 3 fungerar. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Mina egna teorier appropå små ljudbangar eller pisksnärtljud: Det beror nog på att ett litet vakuum skapas vid höga hastigheter bakom föremålet. Ljudet uppstår när vakuumet fylls igen med en vätska eller gas, t ex vatten eller luft. Det är som kavitation för vattenpropellrar då ett vakuum skapas, vattnet fyller igen tomrummet och efter en tid kan man se små hål som orsakats av vattnets höga hastighet in i vakuumet. Ljudet är ganska kraftigt och det finns nog några här som under lumpartiden lyssnat på några hundra olika kavitationsljud från olika vattenfarkoster. Eller när man knäpper med t ex knogarna uppstår samma sak, fast inte lika kraftigt förstås. En fingerled fungerar som en sugpropp när man drar i den. Och ett "snärtigt" ljud betyder inte automatiskt överljudshastighet, enbart en snabb förändring i t ex luftens hastighet. Har tyvärr inga bra bilrelaterade skrönor att bidra med... // Länk |
|
|
kul läsning, finns uppenbarligen en massa idioter där ute. den värsta skrönan jag har hört är att 318iS ska vara en kul och pigg bil. / Erik |
|
|
Allt är relativt, det som en människa uppfattar som snärtigt ljud kan vara en skarp knall för en annan och vice versa. En skarp knall per definition, uppkommer från rörelser i överljudsfart, sen hur stora rörelserna är, hur stor energi osv, är en annan sak. Relativt är också hur en 318 uppfattas, man måste inte klassas som idiot för att tycka det är en kul och pigg bil eller...) Det gäller att filtrera, nån skrev att överljudsfart börjar vid 1000m/s = 3600km/h... att vi hör 40Khz osv... En helikopter som rör sig 100m/s gör 360km/h, rätt ovanligt för helikoptrar, men kanske möjligt. Även om spetsen på en propeller eller helikopterrotor skulle passera ljudhastigheten så innebär det inte att lyft eller dragkraften på hela bladets yta försvinner, detta kom visst bort i debatten. FP |
|
|
Till er alla som menar att rotorblad, handdukar och allt vad det är, uppnår överljudsfart så fort det smäller om dom. När jag knäpper med fingrarna. Viftar jag med fingrarna i överljudsfart då? |
|
|
*asg* Det har du helt rätt i, Kim ! Jag var tvungen att göra en studie av fenomenet efter jag läste ditt inlägg och du har helt rätt... Ibland är jag mer än lovligt dum. *s* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.