AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.176

Tvätta bilen efter lackering?

Jag fick tillbaks min bil från lackeraren förra veckan efter att en elak hög med snö och is hade attackerat min frontspoiler :-)

Hur länge skall man vänta innan man gör något överhuvudtaget med ytan? Jag är sugen på att tvätta lite (självklart handtvätt) men är osäker på hur lacken härdar. Något tips? Passade på att lacka hela huven m.m. när de ändå höll på.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
undrar samma sak... har min bil inne för omlackering av huv får den förhopningsvis på fredag, kanske borde vänta någon vecka så att allt hinner torka? när jag gjorde behandling på bilen så fick jag vänta två veckor innan ja kunde tvätta den.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har precis lackat om min frontspoiler och fråga lackeraren hur länge jag skulle vänta innan jag kunde vaxa den. Han svarade "vänta cirka 2 veckor"

__
Länk
Den infon jag fick när min huv blev omlackad var: vänta 1 månad innan du fysiskt bearbetar ytan. Dvs de e helt okej o skölja av kaross delen med vatten men tvättning och vaxning fick vänta 4 veckor.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
okej tack. Misstänkte att det skulle vara några veckor, men jag väntar väl en månad med både svamp och högtryck. Det är härligt när lacken är så skön att den blir ren då det regnar :-)

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag har tvättat min bil som vatr helt omlackad samma dag som jag hämtade den, o det har inte vart nån problem alls

Keep Your Distance This is a BMW ;)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
man ska alltid vänta några veckor innan man ger sig på den med vax eller dylikt, att spola av den med rent vatten är ju inga problem.
Oftast då du får bilen från lacken så har lacken inte härdat färdigt villket tar några veckor, lacken kan vara torr men den har inte hunnit härda så lacken är "mjuk" vilket gör att det lätare blir repor mm

Joakim Eriksson
lackade om min huv i somras blev rekomenderad av lackeraren att vänta mins en månad med att överhuvudtaget röra den och ännu längre med att högtryckstvätta.
Jag lade på SilverSeal lackskydd efter lackering och det härdar ju snabbt så jag borde kunna svampa lite lätt nu efter tre veckor. Eller?

Erito: Har du lackskyddat den nylackade karossdelen?
Enligt flera här inkl Asken om ja inte misssminner mig så är det ett BIG nono. Man ska vänta iaf vänta 2 månader innan man lackskyddar bilen.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
jaså lackeraren sade inte så :-/

fasen, att man aldrig lär sig... Kolla alltid med folket på forumet först :-D

wendtan: gäller inte det bara vid polering? Någon dag efter lack borde man väl kunna hälla på lackskydd utan polering?

Jag vet inte hur lackeraren gjorde med min bil, men det ser bra ut iallafall.

Erito: Jag skulle göra samma sak efter min huv blivit lackad.
Frågade både lackeraren samt 2 ditec center och de sa följande:
Lacken måste härda ur vilket vid 1-10 plusgrader tog ca 2 månader. De var tydligen så att lackskyddet täcker igen porerna i lacken och får inte lacken härda ut blir den inte lika hård som den borde bli. något däråt var det. De fick iaf mig att vänta.

Förstår inte rikitgt vad du menar med att hälla på.
alla slags lackskydd appliceras väl med maskin?
även bortpoleras om jag inte försttåt de hela fel.
Detta är ja dock inte bomb säker på. Asken eller Jörgen som
jag såg här i forumet för några dagar sen kan säkert berätta
det betydligt utförligare.

Ok, enligt lackeraren så härdar lacken på 40minuter i lack-boxen (ugnen) men sedan är den känslig närmaste dygnen. Efter det så var det ingen fara att göra en lackförsegling. Vi får väl se om det dimper in fler åsikter :-)

Erito: har för mig att de var något lösningsmedel som skulle avdunsta. Sök på tråden. de ska ja göra.

Länk

där va den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.