|
|
|
|---|---|
|
Igår tog jag ut min bil efter ett halvårs abstinens. Glad som man var tvätade och skinnade man bilen och la en sådär 3 h på den. Efter att varit ute och glidit med pärlan hela kvällen åkte jag hem till en polare. När jag efter en halvtimme kom ut till bilen så "rök" det från fronten. OK tänkte jag, nu brinner skiten. När jag kom närmare så är det strålkastarspolarna som har fått fnatt och står och går med fulla muggar. Jag sätter på tändningen och spolar lite med spaken utan resultat, dom fortsätter spola för fullt. Då gick jag fram och tog väck kontakten från spolarmotorn (då slutate den spola). Så, nu har jag 4L spolarvätska på motorhuven... :( Åkte hem och spolade av bilen noga sen ställde jag skiten och gick och la mig... Nu till problemet: Det borde vara reläet som har gått åt fanders eller?? Nån annan som har varit med om liknande?? (Bilen var låst och på larmad när detta inträffade) // Ha´t mvh kim -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk | |
|
Ingen som vet felet?? -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det låter som ett reläfel skulle nog leta upp ett sådant om du hittar det.har Ingen aning var det sitter. Det kan ju vara så att spolningen styrs med manöverjord och att manöverkablen blivit skavd, smält någonstans, i spaken tex.. så att kardelerna på nått sätt kommit i kontakt mot spänning eller jord.(hypoteser) Kul fel:)) alltid nytvättad huv. Har någon gång hört om detta tidigare men inte på en BMW, har för mig att det vara relaterat till behållaren och att pumpen sattes igång via kontakt genom fukt. Men behöver nog kika på ett koplingsschema för att kunna utsluta och ge mera ledtrådar. ///MVH Hasso Länk |
|
kim: lider me dig..vilket irriterande fel..hoppas det löser sig...du har väl inte spolat under huven när du tvättade bilen eller??? kan ha väl blivit nån kortslutning där kankse!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Misstänker också reläfel. Hade samma fel på en Ford och den gången var det ett relä som spökade. Kolla i instruktionsboken vilket som är det aktuella reläet och gör ett "chansbyte". /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kan kompletera med att det inte sprutade konstant utan det klickade emmellanåt. Precis som ett raläklickande. Han inte kolla var klickandet kom ifrån förens vätskan tor slut men det låter som ett reläfel. Hoppas nån på detta eminenta forum vet var reläet sitter.. Det finns ju några att välja på ;) -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
Inte säkert att det är ett reläfel... Kollade på ett elschema och det verkar som om BMW på vissa modeller ersatt relät med en styrenhet. Om du har det så på din bil vet jag inte, men om det är så sitter styrenheten förmodligen på spolarvätskebehållaren. Kan vara värt att kolla upp! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kristian: Kollade också på elschemat som Haynes har knåpat ihop i GDS boken. Ska kolla om det sitter nån styenhet på behållaren. Säker dyr som kvicksilver... Har dragit ur kontakten till motorn så jag kan ju klara mig utan tills jag kommer över nån styrenhet.. Den andra soplingen funkar som den ska. // Ha´t mvh kim -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
Styrenhet och styrenhet... Nog ett finare (och säkerligen dyrare) namn för relä. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kostar säker extra mycket bara för det sitter på en M5a... ;) -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.