AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
412

Irriterande surr från kliman - E46.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Jag har upplevt ett litet irriterande surr från kliman på sista tiden. Den fungerar helt som den ska, men ibland kommer ljudet och det visar sig som små 1 sekunders ljud liknande summerljud.

Om jag ändrar luftflödet (uppe, mitt, ben) så låter det ett längre tag. Låter som om kliman ställer om spjäll eller liknande. Det som är lite lustigt är att det irriterande ljudet uppkommer även om jag har klimaninställd på tex ben & fönster.

Någon som känner igen detta och vet vad det kan vara?

Tacksam för svar!

MVH
Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag känner igen det. Ett litet "knäpp, knäpp" tillsammans med lite surr.
Detta har varit på tapeten förut och vad jag förstod så är det just spjällen som justeras. Personligen så störs jag inte så mycket av det, hör det nästan bara om man sitter i bilen och allt annat är frånslaget liksom.. Sen vet jag iof inte hur mycket det surrar om din och om det kan vara så att det låter mera från den.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Anders!

Du är en flitig skribent här på forumet och har svarat på mina funderingar många gånger tidigare. Jag är lite för kritisk och förväntar mig total tysthet i bilen. Det är inte farligt, tjejen hör inte det även när jag ber henne lyssna.

En liten "rolig" sak, som inte har att göra med kliman.
Jag tyckte efter bytet av länkarmar att det fortfarande var lite glapp i framvagnen samt att bilen var lite för stötig med tanke på dubbfria 16" vinterdäck.
Nu när jag börjar fundera på att skifta så såg jag att slitbilden var nästan enbart på mitten - lufttrycket?
Jo, åkte in på Statoil och kollade. Killen som hade den tidigare hade åkt på 3,5 bar på vinterdäck!!! I och för sig ska jag ha en liten känga då jag åkt 4 månader och försämrat redan snedslitna däck.

Önskade bara att klimaproblemet gick att lösa lika lätt! :)

MVH
Tobias
stefannorr
Någon som vet vad följande kan vara då?
Om jag står still med bilen,har på kliman så hörs ett klonkande ljud ungefär var 30 sek ungefär,slår ja av kliman försvinner det.
Trodde först inte att de hade något med kliman att göra men hörs bara om den är i gång.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Magnetkopplingen på kompressorn som slår till och från är mitt tips.

///MVH Hasso
Länk

stefannorr
Var det svar åt mig? och i så fall ska de låta så? tycker de låter skumt,men märker inga andra proplem.
Axel
Japp det ska låta så,så det är ingen fara.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.