|
|
|
|---|---|
|
Jag har rost på lättmetallfälgarna. Ser inte ut som vanlig rost, ser nästan svart ut. Hur får jag bort det? Blir inte fälgarna lite knottriga av att man blästrar dom? | |
|
allså lättmetall =aluminuim rostar inte. Du kanske har klarlacks släpp som tillsammans med fukt kan se lite svart ut. Om du inte har släpp utan de bara är vanlig smuts rekommenderas turtles fälg rengörning tillsammans med ljummet vatten. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Har använt sökfunktionen men fann inget, serru. Men tack iaf |
|
|
Men har du någon bild på de du pratar om? har du provat med en rejäl fälg rengörning som jag rekommenderade? Sökfunktions rekommendationen är alltid med i mina meddelande bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
| Oxiderat järn kallas ju populärt rost, men aluminium kan också oxidera. Dels är det känsligt för galvanisk korrosion och dels kan salt på vintern och skador på klarlacken ge dessa problem. | |
|
PTR: Vad kan man göra åt det. Det är inte skit som har fastnat, utan det är nästan som rost. Var kan man ev lämna in fälgen på reparation? Tacksam för svar, bilen är till salu, men jag får den knappast såld med en fälg som ser ut så :-(. |
|
|
Du kan lämna in fälgen på blästring och lack, kostar mellan 800-1200kr/fälg. Flera firmor gör detta, hörde något om fälgfixarna? |
|
| Hubbe325: Ok tack, men blir inte fälgen "knottrig" efter en blästring? | |
|
Nej, alltså man väljer blästermateriel efter vad man skall blästra. Om du lämnar fälgen till en som fixar alufälgar så vet de hur de skall göra. Ju mindre partiklar man bombarderar ytan med desto finare struktur. |
|
|
Proffs kan få fälgen i nyskick. Kan vara värt kostnaden om du skall sälja bilen... Kör man alu-hjul på vintern, måste man vara noga med att fixa klarlacksskador direkt - annars riskerar man oxidering. Själv fegar jag med rostskyddsbehandlade svart plåtfälgar och så pass snygga original hjulsidor (i plast...) som jag kan hitta. Men nu har ju sommarsulorna åkt på :o) |
|
|
Hej och tack för alla svaren, känns ju bättre nu :-) Är det nån som vet nån sån firma i värmland eller i närheten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.