|
|
|
|---|---|
|
Hej, Till min 528 hör en uppsättning dubbdäck på LM-fälg. Hur skall jag gå tillväga för att skydda fälgarna mot salt och slask på vintern. Harri Nikander | |
BeeMWe playboy |
Vaxa dem Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Vaxa, jaa joo det hade jag väl anat. men vad rekommenderas för produkt? Skalla man låta sej luras på speciellt fälgvax? Samma sak med s.k fälgrengöring, biter det bättre än hederlig Svinto och Gröna Skotte mot vintersmutsen? Harri Nikander |
|
BeeMWe playboy |
Hehe kör inte svinto på fälgarna, funkar fint med avfettning och svamp. Nej tycker inte du ska lägga ned pengar på ett fälgvax. Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Hej Harri! Har åkt vinterdäck på alufälg, tex samma sen -95 på 740:an. Tätta ca 1gång per vecka samt vid varje höst och vår vaxa fälgarna ordentligt, detta har räckt för att dom skall hålla sig snygga. När jag tvättar på vintern använder jag med förkärlek en bra fälgrengöring eller petroleumvaserad kallvfettning för att få loss asfaltsfläckar mm. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Hej Asken, Och du kör med vanligt vax, inget fälgvax hokus-pokus? Harri Nikander |
|
|
HAr nått gammalt vax sen flera år, det har funkat utmärkt. Bilarna är lackskyddade så vax använder jag inte direkt någe mer, mest fälgar samt ngn gång i motorrummet samt innanför bakluckan. Tror inte fälgvax sitter längre när jag sprutar de starka lösningsmedlen på fälgarna. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
När ni skriver om aluminiumfälgar och skydd, så tänk på att det alltid finns ett färg- eller lacklager över metallen, så det spelar egentligen ingen roll vilken metall som fälgarna har (såvida inte lacken har gått sönder). Fälglack bör väl skyddas som den övriga lacken på bilen. Avfettning, ev tandborste då och då och hårdvax (ex Hagmans) är min rekommendation. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.