|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Efter att ha fått 2st toppras på mindre än ett år på två olika bilar, båda välservade 323 E21or så har jag tröttnat. Jag vill ha en stor bekväm bil att åka i. Jag har lyckats hitta en 735iA -88 som gått 19 000 mil och ska, enligt ägaren vara i fint skick. Finns det några fällor man kan trampa i när man köper en sådan? Priset han begär är relativt lågt. (28 000:-) Hur är det med databoxen? Jag har hört att den kan paja och en ny kostar en förmögenhet... Tacksam för råd och synpunkter! Mvh Johan! | |
|
Välkommen till 7-serien ;) Sliten kamm är väl det man har hört talas om när det gäller 735. Vad gäller databoxen så har jag dock inte hört / läst något oroväckande om den. Miltalet låter lågt om det är en 88:a. Kolla så att den har fått service vid rätt tillfällen om bok eller kvitton finns. Priset är nog inte så himla lågt, utan de ligger faktiskt där prismässigt om det är skinn och lite annan utrustning samt bra bruksskick på dem. Delar till dessa bilar finns i partier på de flesta skrotar och gör därmed att priserna hålls nere på dessa. Mvh. Patric Länk |
|
| Sliten kam har PJ redan nämnt. Lyssna efter missljud från motor, kardan och fram- och bakvagn. Kolla att lådan växlar mjukt och fint. Är allt som det ska så får du en riktigt trevlig vagn! :) | |
|
kolla även så spjällen till ventilatioen och varm/kall luft kommer som det ska. Att elstolarna funkar som det ska. Att instrumenpaneleln funkar. Dessa är kanske inte så dyra att fixa men de tar nog tid att åtgärda. /Per |
|
|
Vatten läkage och att färddatorn inte "plingar" i en kvart efter att du startat bilen (mycket "pling"=mycket saker som måste åtgärdas inom elektroniken) rostställen på en sån bil är runt tanklocket, nederdelen av framskärmarnas bakkant samt nederdelen av dörrarna och bakluckans bakre nedre kant Att priset ligger runt 28000 för en bil i bra skick med skinn osv håller jag inte riktigt med om, snarare runt 35 -38' // Henke Bleifuss |
|
|
Detta med databoxar som går sönder tror jag inte är ett generellt problem, men det kan drabba alla bilar. Den förra ägaren till 735:an jag åkte tidigare hade råkat ut för detta, men det löste sig med begagnade boxar för en rimlig kostnad tydligen. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Hej! Tack för alla svaren! Nu har jag provkört bilen, och jag måste säga att det är den skönaste bil jag kört. Jag tyckte skicket var ok. Den tickade lite om kammen samt att den hängde ganska mycket där bak. Ägaren sa att det beror på nivåregleringen. Han skulle lämna in den för justering ifall jag ville ha bilen. Jag får se om det blir den bilen. Det finns ju ganska många att välja på. Men jag har iaf bestämt mig att det blir en E32. Sen hur många cyl som kommer sitta under huven återstår att se. Mvh Johan! |
|
svardska |
köp en 750 det är den enda modellen som är värd pengarna |
|
Kan väl bara instämma med Svardska! Zaharald |
|
| Måste väll säga emot, 730 med v8 är klart underskattad. Går inte som en v12 men är "billig" i drift och är tillräcklig. | |
|
Då ber jag att få slå ett slag för 735:an! :) Om man inte kommer direkt från att ha kört en M5:a eller jämförbar vagn så räcker prestandan ganska långt. Faktiskt så är 735:an snabbare än 750:n 0-50 km/h - iaf enligt instruktionsboken! :D Dock finns det otroligt dåligt utrustade 735:or, så se gärna till att hitta en bil med så mycket lull-lull som möjligt. Hittar du en fin bil som har klima och elstolar men saknar skinn är det inte hela världen - det säljs ständigt och jämt skinninredningar till E32:an på Börsen för en hyggligt penning. Men klima och elstolar ska du iaf se till att du har från början. Sex i en E32:a räcker längre än man tror. Cylindrar alltså! ;) |
|
|
750i är ju klart häftigast, men det gäller att ha ett brinnande intresse för att tycka att det känns motiverat att köpa/driva en sådan istället för tex. en 730i/735i740i. Jag gillar också 735i, prestandan räcker och blir över för svenska förhållanden, och dessutom mullrar den så otroligt skönt! BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Ralph |
Hej Groze. Jag tycker du ska satsa på en 735a istället. Dom här vagnarna är mycket populärare och enklare att reparera än 750ian om olyckan skulle inträffa. Om en 750a går sönder ha alltid en fet plånbok med dig för säkerhets skull. Det är absolut inget fel med 750, men dom går i dom flesta fallen sönder mycket snabbare eftersom den är så fullproppad med elektronik och när den börjar att krångla så är det god natt, så satsa på en vettig 735, så lovar jag att du inte blir missnöjd. I längden så håller 735an längre än 750. Lycka till. |
|
Sådär! Nu har jag lagt handpenning på en mycket fin mörkgråmetallic 735iA. Inredning i svart buffelskinn och all el förutom elstolar. Jag är mycket glad just nu. Hoppas bara bilen verlkigen är så fin som den verkar vara. Motor och växellåda är från en -92 och jag får med den gamla motorn och växellådan på köpet. Det kan ju vara bra ifall något skulle gå sönder. Tack alla för hjälpen! Mvh Johan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.