|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Om man går in lite på tekniken i styrboxarna. Kan inte exakt hur BMW styrboxar så lite gissar jag. Förmodligen är det så att man inte kan ändra mätarstälning hur som helst med officiella verktyg från BMW. MEN data sparas inne i styrboxen i ett eeprom som kan läsas med rätt eepromläsare. Om man letar lite ordentligt på internet så kan man hitta utläsningar på sådana kretsar, jag har hittat till bmw fram till årsmodell -00, ofta anges det på vilken adress som chassinummer, och mätarställning står. Det finns även mjukvaror räknar ut miltalet enligt rätt kodning. Tyvärr är det så att utrustning man behöver kostar inte 150000 utan 500kr om man bygger själv eller färdiga kit för ca 5000kr. Det är inte så svårt att knäcka dessa system, det är mycket svårare att gör piratkort till kabeltv. Hälsningar Lars |
|
|
Jo, det är riktigt, LKM 'står still' tills räkneverket i kombiinstrumentet är ikapp. Alltså kan man 'hålla ner' miltalet i sin original-LKM, genom att backa själva vägmätaren med jämna (eller ojämna) mellanrum. Gör man det 'smart' kan man även få det att stämma med servicetillfällena, t ex genom att backa mätaren låt oss säga 2500 mil omedelbart efter service, Nästa service gör man själv (eller struntar i helt!), och sen lämnar man in bilen för service och stämpling efter ytterligare 2500 mil... varefter man backar mätaren 2500 mil igen, kör 5000 mil, lämnar bilen för service och vips! har man en 10.000-milare som BMW nästan bombsäkert kan garantera har gått 5000 mil.... eller en 20.000-milare med 10.000 verifierbara mil på mätaren.... Detta scenario förutsätter dock ett från början planerat bedrägeri, och det är nog trots allt inte många 'skurkar' som har det tålamodet. Säker kan man dock aldrig vara, om man inte köper fabriksnytt alternativt köper en bil som man själv kunnat följa upp kontinuerligt sen ny. /// Gunnar E. |
|
|
Sluta nu man blir ju livrädd att köpa bil nästa gång! Tråkigt men så sant, vi kommer nog aldrig undan med det där! Det lustiga är när man ser lite äldre bilar från tex 80-talet då Många bilar man ser ute i annonser har bara gått ca 13000-20000mil! Det låter ju konstig att dom inte rullat mer. MvH Bmw 4-ever |
|
bmw320cab |
Har snackat med killarna i göteborg som håller på med detta för jag var nyfiken och ville ha svar.!!! 1. Kombiinstrumentet ändras från ex 20.000mil till 10.000mil 2. EWS ändras från 20.000mil till 10.000mil 3. nycklarna ändras från 20.000mil till 10.000mil 4. LKM programeras om från 20.000mil till 10.000mil DVS man KAN INTE SE DET PÅ BMW. enligt dom. Och detta tar dom 3000kr för att göra. Nyare volvo från 2004 kan ändras nu med för jag frågade om en xc90 V8 2005 och det var inga problem enda skillnaden var att från 2004 så har dom uppdaterar instrumenten i bilarna , men som han sa "inga problem" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.