AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.782

Skruvad mätare? Analysapparat på BMW!

Sida 1 av 2
magmo
Hej!

Kan man med BMW:s analysmaskin på verkstaden se om mätaren är skruvad? Eller gäller det bara nyare modeller som jag på ryktens väg har hört. Det borde väl finnas en mätare som är omöjlig att ställa om?

Vad säger ni som är insatta? Ingen medlem på forumet som jobbar på BMW?

Magnus
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kolla under "Importguiden"...i kapitel 16 finns en hel del nyttig info angående det här med analys av mätarställning..
Man kan aldrig vara 100% säker på om en mätare är skruvad eller inte. Inte ens BMW kan kolla det.

/T.P.
Länk
Om du kör till bmw så kan de få fram bilens ursprungliga miltal genom att göra en diagnos på datorn i bilen....

V8 rockar fett!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TripleA, tyvärr är det inte så enkelt!
Finns många trådar om detta, sök!

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst går det från -96 E39 men!! De avancerade mätarskruvarna fixar tyvärr även LKM mätarställningen så att inte Diagnosutrustningen kan se det heller. Som vanligt så ligger skurken före produktutvecklaren. Så säker kan man aldrig vara utan att kolla upp servicetillfällen och miltal via Tyska BMW verkstäder som komplement.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hasso: Hur vanligt tror du det är att fixa även LKM?
Är det dyrt? Det undrar över är om de flesta har råd med det nere i Tyskland. Gör en privatperson detta utan att blinka eller svider det till ordentligt i fickan?

Mvh

/NP
Det kostar inte mycket mer att programmera om LKM modulen. Om man ändå skruvar sin mätare så är man ju dum om man inte ändrar LKM modulen också. Det går givetvis att göra detta i Sverige också så lita inte på att mätarställningen stämmer bara för att bilen är svensksåld.

/T.P.
Länk
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Vad jag vet så fungerar det på detta sätt när man "skruvar" mätare:

LKM mätarställningen tickar bara uppåt och kan aldrig ställas nedåt, därför ställer man den på det högsta värde den kan ha (999999 osv) för att dölja den ursprungliga ställningen, därefter ställes mätarställningen på vad man vill ha.

Det BMW mfl ser vid analys är att LKM står på max, och drar då slutsatsen att något pillat på mätarställningen. Däremot går det ej att se vad den egentligen är ursprungligen.

Kanske är annorlunda på nyare modeller, men så på E39 -97 iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har man utrustning i 150tkr klassen så kan man fixa till det mesta. utan att få 9999 i LKM.
Gör en sökning på Tachoservice i en sökmotor så för du upp 100tals med firmor i Tyskland bla. annat. Visst det skruvas lika mycket i Sverige oavsett bilmärke.Det enda som möjligtvis kan klara sig är nyare Volvo som bränner kretsar efter vissa 1000 tals mil enligt vad jag hört??. Och importer skruva nog mest när dom väl kommit hit. Men den metod som du nämner används säkert också inget har slutat förvåna mig i denna uppfinningsrikedom.
för många arbetslösa datatekniker/programmerare??? :) som vill tjäna pengar som knäcker detta????

///MVH Hasso
Länk

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Allt går att lösa bara man har tid och tillgångar, även Volvo, hoppades att man skulle förstå att detta gällde med vanliga medel och som jag skrev, detta är vad jag vet.

Det som jag nämner är väl den metod som är enklast, finns väl lika många metoder som versioner av mjukvaran i en bil antar jag...
-d
299
-dB
130i -07
Köp en bil ny på bmw så är du nog ganska säker på att mätaren inte är skruvad.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Man kan bli lurad på "nya" bilar också. Har en kompis som köpte en visnings bil på saab som hade bara gått 38mil eller där om kring. Vissade sig två år senare att den var ihopskarvad av två karosser. Snacka om snoppet. Idag kör han BMW :)
-d
299
-dB
130i -07
speddy: är det inte brottsligt att inte berätta en så viktig detalj för köparen? om inte så borde det vara så.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det säkraste sätte att kontrolera mätaren är att få servicarna bekräftade av verkstan som har utfört dom. Det är nästintil 100% garanti på att s-boken är original iaf.
Ang. LKM utbytet så kostar inte det mer än 3-5'. Har för mig att man måste byta den om man instalerar xenon eller facelift -01.

Har även hört att just LKM överrepresenterad bland de delar som BMW säljer här i Sv (i jmf. med t.ex databox eller annan elektonisk reservdel).
Mvh
Marin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kollar man servicar så får man ju lite bättre koll men det är ju inte helt säkert heller. Om man exempelvis kör väldigt mycket och under den tiden inte servar bilen på bmw utan gör det själv, för att avsluta sitt ägande med en service på bmw.
Ex:
2500 mil, 1:a service på bmw
5000 mil, insp 1 på bmw
7500 mil, 2:a oljeservice på bmw
10000 mil, servar bilen själv
12500 mil, servar bilen själv
15000 mil, man skruvar tillbaka bilen till 9500 mil.
"9900 mil", man servar bilen på bmw.
Sen säljer svinet bilen med ett miltal strax under 10' mil!

Detta förutsätter ju också att man kört bilen flitigt (många mil under samma år) för att köparen inte ska reagera på att det är lång tid (år,månader) mellan servicar.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har också hört att inte DIS-kontroll av LKM (ljusmodulen) är 100 %-igt längre. Om hela LKM:en är utbytt skiljer tillverkningsdatumet, dvs LKM:en är tillverkad efter bilen. Men nu har jag förstått att man kan byta chippen i LKM:en för att komma runt detta. Men det kostar pengar, tror att de ljusskygga individerna tar runt 5000 kr för en "osynlig" skruvning. Så att man skulle skruva "osynligt" mellan servicarna blir för dyrt, däremot kan de ju alltid skruva "synligt" mellan servicarna och skruva "osynligt" innan försäljning. Men då börjar det bli väldigt krångligt för normala människor, tror jag i alla fall.
Som Hasso påpekar, det gäller att väga in ALLA delar av dokumentation, skick, prata med tidigare ägare samt DIS-koll. Först då kan man vara rimligt säker.

Mvh Johan
bmw320cab
Om jag inte mins fel så reggar även LKM´n vilken datum som det är ändrad eller nollad.? har för mig det var så så att köper man en 97á och den är ändrad 01 så är det ganska uppenbart men du kan inte se den riktiga milen ändå... typ..
Men vilken källa får LKM´n datumet ifrån då? Det är ju bara att ändra datumet där när man "skruvar" den så är det ju också fixat.

Mvh
Patrik
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Även BMW har ägnat sig åt oegentligheter liknande det som Speddy beskriver, en kille i USA upptäckte att hans bil som inköpts ny hade omlackerats efter transporten till USA. Under rättegången som följde kom det fram att BMW sålt tusentals reparerade bilar som nya, och att 2-3% av alla BMW som sålts som nya i USA faktiskt var omlackerade.

Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har letat info om skruvade mätare. Vissa säger att LKM'en står still tills dess att kombiinstrumentet "hunnit i kapp".
Är det så eller kommer diffen alltid att synas när man läser av LKM'en?

/krill

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.