AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
750

Sänka Touring 40mm trots nivåreglering?

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
är det möjligt eller måste man byta el. bygga om stötdämparna? Tänkte bara byta fjädrarna (till att börja med) eftersom dämparna verkar var friska.

Har ngn kunskap om detta så är jag mycket tacksam för råd & tips.
cdabox
du bör väl egentligen byta stötdämpare när du sänker bilen....så har jag i varje fall fått det förklarat för mig....
Booya: Vad kostar bakstötdämparna till din bil?
Har planerat på samma sak men men dom kostar typ 617€ -35% och då är det sachs stötdämpare. Koni sport kostade om jag minns 254€ -25% och sen fjädrarna var 217€ -25%
Det blir en summa då

4cyl är bara halva motorer
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hmm..jajo, helst ska man väl köpa dämpare som är anpassade för den slaglängden..tror jag iaf, oxå ; )

Men, jag kör nog med fjädrar först och börjar bilen bete sig läskigt så byter jag väl dämparna när det väl händer.

Men hur ska jag då bära mig åt eftersom jag har nivåreglering?
cdabox
jag är så pass ärlig så erkänner att jag inte har en susning om vad nivåreglering är....:-P
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
cdabox: nivåreglering innebär att dämparna bak bibehåller samma höjd även om du slänger in ett par hundra kilo bak (ungefär).

Väldigt trevlig funktion om man ofta kör med last i bilen, väldigt dryg funktion om man, som jag, vill sänka den...uppenbarligen =(
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
ingen med nivåregl. som har sänkt sin bil och har lust att berätta ev. problem?
Inget kul om man har börjat riva och stöter på patrull och får montera tillbaka allt. Så kul är det inte att riva bakdämpare =D
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tjena, på en bil med nivåreglering går det ett stag från krängningshämarn till en givare som sköter höjden. Om ni ändrar på givarn så kan ni höja eller sänka bilen, jag tror inte det fungerar med 40mm sänkning till dom dämparna, dom är inte gjoda för det. Jag sänkte 10mm bak resten gjorde jag med givaren.

PB
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Glömde att säga detta. Att ni ska tänka på att inte ändra givaren för mycket, för när det blir för mycket belastning så går givaren i bott och då fungerar inte nivån.

PB
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Petrus: Ok! Du köpte fjädrar som var 10mm lägre än original antar jag och resten med givaren..resten innebär då ung. 30mm?

Har du ngt "ungefär" mått på hur mycket man kan sänka med hjälp av givaren?

Jag är inte ute efter att toksänka utan vill bara ha ner den några centimeter. Stort tack för visat intresse!
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Om du gör så här, ställ bilen på en lyft och så lossnar du armen på krängningsstaget och sen startar du bilen. Sen tar du och vrider på givararmen väldigt försiktigt så ser du om bilen höjs eller sänks. Jag har sänkt min precis så att hjulet går lite innanför skärmkanten, och då sitter det 17"x10" bak på min. Sänker du för mycket kommer inte nivåregleringen att fungera, jag har provat.

PB
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
ok Petrus! Det blir ju perfekt...precis lagom sänkt. Tack!
Petrus: Hur mycket flyttade du armen på din BMW?

Har det någon inverkan på bromsarna om man sänker på detta sätt?

På VW golf gti 16V så bromsar bilen mer bak om man ändrar lastavkännaren.

He de // Bengan

Länk

Vertical mind
Humm... Detta var intressant! (Sökfunktionen är kanon!)

Min bil, liksom de flästa antar jag, är aningen högre bak än fram. Skulle man kunna använda detta knep till att så att säga jämna ut det? Dvs så att höjden över mark blir samma fram som bak?

// Johan

V8 Power
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
Vill du inte skruva med detta själv så kan du åka in på BMW verkstan och be dem sänka bilen i bak via dator.
Jag gjorde det samtidigt som sänkning (4 cm) monterades fram.
Sänkning på 28 mm bak räckte för att bilen skulle se balanserad ut. Kostnad ca. 600:- för datajobbet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.