AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
429

Känns som att det är"fartdårarna" som klagar över höga försäkringar.

Hur kommer det sig? Har ju vart i forumet ett tag och märkt lite dubbelmoral hehe vill inte starta onödig diskution men ville bara lätta hjärtat lite , tack för mig :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja det är oftast 200+ förespråkarna som tycker att det är orättvist att 18 åringar har högst premier.....
De är också oftast kring den åldern.

Men även jag tycker att de är lite höga, premierna...
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
eftersom försäkringsbolag är vinstdrivande företag så krävs det ju större inkomster än utgifter för det krockas ju rätt så friskt plus att det finns allt förmycket löst folk som inte har vett att se skillnad på ditt o mitt.. sen så vet jag inte hur eller var dessa bolag placerar sitt kapital..

bobbby
320i -91
Måste ju fråga hur många 18 åringar som har råd att betla dom priserna som försäkringsbolagen vill ha.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Inte många, men många unga skriver ju bilarna på sina föräldrar för att komma undan detta.
När man själv var 18-20 så hade man gamla skräpbilar som inte kostade många kronor i trafikförsäkring.
Självklart är det bra att ungdomarna åker säkrare bilar men de kanske inte behöver ha såpass motorstarka bilar som 325/328/M3/M5 mfl. Det är ju trots allt beroende på många olyckor som de har högre premier.
bo
282
bobbby
320i -91
Jag e själv 20 så jag vet hur det e med försäkringen.
Har en polare som för ett år sen kollade vad det skulle kosta om han skulle själv stå för en mazda 323 eller något liknade mellan 12 000 till 18 000. Det är inte rimligt fast att det är "vi" som är mellan 18-24 som kanske e en av dom största olycksriskerna
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, det kan jag hålla med om.
Men på prestanda bilar så har jag full förståelse för premiesättningen.
Det kanske börjar bli dags att reglera försäkringsmarknaden igen för det börjar gå ifrån idén om att kollektivet skall hjälpa den drabbade nu när varje kundgrupp och bilmodell skall bära sig själv, samt att vi får betala för FB´s dåliga placeringar på börsen.
Såg ni programmet på TV igår om affärsinnehavare som blev av med försäkringen om de drabbades av en skada, samt ej kunde teckna nya försäkringar någonstans....
Skrämmande, detta finns ju även bland bilförsäkringar, blev själv nekad på flera bolag för jag har en "prestanda" bil...
Skulle vilja se dem neka en 9-3 Aero....
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag bor granne med en billackerare. Firman han äger jobbar mot försäkringsbolag.
I lilla Motala, där jag är en av 43000, lackerar han 53 bilar i veckan. F-bolagen vill att han skall hinna med 65 bilar/v för att minska kostnaderna för hyrbilar o dyl. 65 bilar i veckan - det är inte klokt.

Mvh

/NP
Det är synd att de olycksdrabbade 18-22 då får ju alla andra oxå lida i den åldern men som ändå har något mellan öronen. Men ja läste ett inlägg för ett tag sedan en 20 årig kille här i forumet med en E46 al E36 kommer ej ihåg, som klagade över att det var orättvist att unga är tvungna att betala så mycket mer än de gamla, han menade att om man är gammal så struntar man ifall det är en Bmw a el en opel kadett det är när man är ung som man vill ha fina bilar. Okej visst kan han ju tycka så, ett fritt land eller hur. Alafall kom sedan in på en annan tråd där han hade skrivit typ att "de borde höja hastighetsgränserna" ,, "måste jag köra som en kärring även med min bmw bil" ,, nämnde även att han bröt mot hastighetsreglerna VARJEGÅNG han körde, osv osv Vilken tuff grabb el hur? Lika DUM som han tror han är tuff.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Soki:
...och då drog du slutsatsen att alla som kör för fort är de som klagar högljutt över priset på försäkringspremien? Måste säga att jag inte blir så imponerad över ditt "empiriska" material om man säger så :)
Men jag förstår att du mest ville väcka den gamla klassiska debatten till liv igen, inte komma med forskningsmaterial :)

__
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
wolv,

Jag tror Soki bara är avundsjuk eftersom det inte går att köra fort med hans bil. ;)
wolv: ne men anledningen var att jag hade en diskutioon med några kompisar för nån dag sen o det klaga o höll på, jag drog ej slutsattsen att alla gör det utan rubriken kanske verkade så. Tex som expressen o aftonbladet gör skriver rubriken så den verkar lite intresant, ;) själv så klagar jag inte över premierna visst är dom höga men det är ju skilnad mellan att tycka och klaga el hur. Jag menar bara om jag står ut så borde väl de' som hjälper premierna till skyarna oxå stå ut. Har jag fel el?

Johann: Det går visst och köra fort med min bil, men den kanske inte har samma vrid som din M3 a. :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Soki,

M3:an har inget vidare vrid. :(
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Men bmw (E30) är väl igentligen inte en bra första bil ..Iaf inte på vintern..För många köper såna har dom aldrig övingskört på vintern och så sitter dom i ett träd med dom eller krockar in i någon annan precis när dom har fått körkort ..För jag fick då inte prova någon bakhjulsdriven bil på halkkörningen som tur är så har ju pappa de så plus att han var jävligt noga och att jag fick köra en massa på vintern... De gjorde mycket tycker jag iaf..och en har jag inte krockat peppar peppar..och jag har snart haft mitt körkort i två år ..Inte för att de är så lång tid....
Jeppe Johansson
Vissa försäkringar är alldeles för höga, Men de måste ju tjäna pengar dom också.

Jag höll på att köpa en peugeot 205 gti för runt 7000 kr, billigaste försäkringen jag hittade låg på 4000, trafik!!!!
Jag ringde runt till nästan alla de stora bolagen, det värsta jag hört var när jag ringde IF försäkringar, de ville ha 12.000 kr om året i trafik!!!!

Anledningen var visst att jag kom i deras lägsta bonusklass, och ett antal andra faktorer,
Vilket skämt! Betala nästan dubbelt så mycket som bilen är värd på ett år. Löjligt!

Jag har försäkringen på morsan, billigaste man kan hitta, och ändå har hon inget körkort, lite konstiga regler , men men, jag tjänar ju på det.

"Jeppe"
Jeppe Johansson
Hade en liten fråga :

Om man har trafikförsäkring så slipper man väl att betala för bilen man krockar med eller har jag fel?? bara självrisk såklart.

Men varför ska man då betala mer beroende på vilken bil man har i trafik då??
Det som är viktigt är väl vilken bil man krockar med, eftersom det är den som försäkringsbolaget får betala för.

Konstigt att man får betala mer i försäkring om man har en BMW 528 och krockar med en gammal volvo 140, än om man har en gammal golf och krockar med en ferrari.

Har jag helt fel???

"Jeppe"
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
nu är det nog som så att på f-bolagen jobbar det en hel hög med smarta människor och dom har kommit fram till det genialiska att en motorstark bil riskerar att köra på fler fordon än vad en svagare variant gör och därför ska ägarna till dessa kraftpaket straffas med en högre premie.. enkelt va?

men är det inte samtidigt så att tex min 728 med svag liten motor är ungefär lika dyr/billig som en stark 750? Vissa Fbolag menar att Bmw är en stöld/skadebegärligbil och motorn spelar inte så stor roll när dessa saker sker, kanske är något som vissa änvänder sig som argument beroende på vart i stan man bor. Det är varjefall svar som jag fick när jag skulle försäkra min.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En motorsvag bil är farligare än en motorstark bil i många avseenden. Det spelar absolut ingen roll vilken motor man har i bilen vad gäller säkerhet.

En snabb bil kan användas för att göra snabba och säkra omkörningar (utan att för det skull köra vilt) när man tex kör på landsväg utan mitträcke. En långsam bil kanske blir hindrad från att köra om pga att luckorna den får är för små för en omkörning vilket leder till:

1. Föraren tvingas ta onödiga risker för att köra om tex en traktor el bil med släp eller ngt annat hinder i trafiken.

2. Föraren kan inte köra om vilken leder till att föraren blir irriterad och därmed tar fler (omedvetna) risker i trafiken.

Sen får man ju inte glömma att jämfört med en 316 är en M3 inte bara snabbare UPP till 100 utan även snabbare NER till 0. Och bra bromsar är ju inte fel.

Så ska man bara se till bilen i sig som ett redskap är en motorstark bil säkrare än en motorsvag, dels pga sin motor och del pga av sina bromsar.

Sen har man ju det omvända scenariot, där en motorstark bil blir ett mkt större hot mot trafiksäkerheten än en motorsvag bil när den framförs på ett vårdslöst sätt. Mycket pga av prestandan.

Det är helt och hållet upp till föraren, man kan inte lägga ansvaret på bilen. Bilen går så som föraren kör den.

Jag arbetade på ett företag innan som brukade anlitas av BMW för att säkerställa att ägare till nya M-modeller var nöjda med sina nyinköp mm. och i samband med det så hade jag kontakt med en äldre kvinna som hade en M3 cab. Det var hennes man som hade valt bilen. Hon själv hade inte märkt ngn större skillnad mellan M3an och sin gamla 318is (E36) och var lite besviken på att hon aldrig hade fått denna typ av service när hon hade sin gamla 318. Sen hade jag också kontakt med en man i 30 års åldern som var besviken på att motorn hade skurit i 200 km/h två veckor efter det att bilen köptes.

Båda varianterna finns och givetvis finns det ett stort gråskala däremellan. Själv hade jag en kusin som körde ihjäl sig i en M3:a och han blev inte äldre än 17 år. Frågan är om det hade hjälpt om han hade haft en 316, personligen tvivlar jag starkt på att det hade spelat ngn roll. Jag tror mer på att föraren får ta ansvar för hur han eller hon framför sitt fordon.

Sen finns det vissa förutfattade meningar hos vissa försäkringsbolag om att BMW skulle vara farligare än tex en jämnstark Mercedes. En 525i -91 (192 hk) kostar 1200 kr per mån på en man runt 45 i GBG, en Mercedes 190E 2.5-16 (195 hk) kostar 400 kr per mån på samma person och båda hos Folksam. Här är det ju BMW:n som är den långsammare bilen men ändå så är den betydligt dyrare i försäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.