|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har tänkt köpa en mp3/CD stereo till bilen men då sa en kompis till mej att mp3 spelare inte håller (att de går sönder) efter en kort tid pga. för ny teknik? Personligen tror jag att detta är en bluff. Men stämmer detta (eller har ni hört något liknande) påstående eller är det bara en bluff! | |
Robsarve |
De första apparaterna som kom ut var ju inget vidare, men en modern apparat som Pioneer eller JVC är det inga problem alls med. |
| Tänkte vel det. | |
|
jag har sjelv haft panasonic mp3 spelare i snart 1 år och det har bara varit till belåtenhet!!! |
|
|
Jag äger flera MP3 enheter sedan 3 år tillbaka och har inte haft något problem alls mer än att den första MP3 spelaren inte fixade VBR och hade allmänt sunkigt ljud pga budget elektronik. Att en mp3 spelare i en bil skulle vara sämre än någon annan typ av mp3 spelare tror jag inte på. |
|
| En MP3 spelare är väl bara en vanlig cd fast med annan programvara?? Alltså lasern mm är samma, rätta mej om jag har fel. | |
| En mp3 CD-spelare är det ja, samma hårdvara men annan mjukvara inprogrammerad hårdvarumässigt (ibland flashad). Men en mp3 Spelare kan du inte spela CD-skivor med. | |
|
VA? kan man inte spela CD-skivor med en MP3 spelare?!?! Det har jag gjort det dom senaste två åren. Mvh Jonas.N /////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle |
|
|
Jonas N: Var det mitt inlägg du syftade på? Det är skillnad på en mp3 spelare och en CD spelare med mp3 funktion :-) |
|
Robsarve |
Så du menar att en MP3-spelare är något som använder ett flashminne. Eller hårddisk. Eller direkstreamat från internet. Eller..? |
|
För att klarlägga det helt (och göra en enkel sak krångligare) så är mp3 formatet ett sätt att läsa digital information. Med hjälp av mjukvara (och hårdvara som är programmerad att kunna läsa olika codecs) kodar man av informationen, i det här fallet mp3. En CD-spelare utan denna programvara kan inte läsa av informationen på CD:n. Det finns dedikerade mp3 spelare och det finns cd/dvd-spelare med mp3-funktion. Mig veterligen så finns det ingen exklusiv mp3-cdspelare utan man kan lyssna rådata, 44.1khz på dessa också. Rosarve: Ja. Men man kan ju använda en CD-spleare med mp3-funktion och kalla det mp3-spelare. Min fru säger alltid CD-bandspelare om hennes bärbara CD-Spelare :) Jag vet... jag är omständig....ibland. :-D |
|
bmw e36 finland |
Jag har en Jvc kd-sh99r och den har jag haft sedan den kom på marknaden och den har funkat jättebra...Min kompis har en likadan och han har heller inte haft problem heller...Jag rekommenderar den åt alla som tänker köpa en mp3 spelare.... |
| Jag har en Sony i min bil.. Det tar lite längre tid för spelaren att få igång en mp3 skiva än en vanlig musik-CD. | |
|
jimmy rose: suck... en musik-cd (audio-CD ISO format) är exklusivt format med 2352 sektorer en mp3 skiva är en helt vanlig data-CD, 1024 sektorer.För att spela mp3 så måste man ha en spelare som klarar av att läsa formatet (mp3 codec). Så att stoppa in en mp3 skiva i en vanlig audio cd-spelare som inte har förberedd funktion för mp3 går inte, hur mycket du än vill att det ska göra det. |
|
|
Stout: Jo jag är inte dummare än att jag fattar att man inte kan spela en skiva med mp3 filer i en CD-spelare som inte klarar det. Mitt kanske meningslösa inlägg handlade om en negativ sak jag har märk med min CD-spelare, som kan läsa "helt vanliga data-cd, 1024 sektorer". Nämligen att det tar lite lång tid för cd-spelaren att fatta att det är en skiva med mp3 filer på. |
|
|
aha.. ursäkta då. :-) Det var inte illa menat men en hel del förstår inte skillnaden. Det är flera fabrikat som har trög identifiering så länge det inte gäller audio. Kan bero på flera faktorer, vanligtvis är det toc:en och bitrate på mp3:or som gör att det tar längre tid att initalisera, vissa spelare kan läsa VBR (variabel bitrate) med nöd och näppe. |
|
|
Köpte själv den första Mp3-spelaren jag kom över, en Kenwood för över 2 år sen.. Den har hållit bra och inga fel större fel på den, förrutom lite software buggar... Men hållit ihop har den nog, varit med om ganska mycket också så.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.