AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.382

Jag har lösningen på E36 som ej startar...

Sida 1 av 2
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
...tror jag. Jag har sett att det är massor av er som har haft problem med intermittent fungerande bilar. Den vägrar gå igång bara lite hipp som happ. Efter att ha läst massa inlägg och inte blivit ett dugg klokare återstod bara ett besök på BMW.

Felet härrör nog till det ena reläet som sitter i säkringsboxen i den andra "boxen" (det finns två reläer som ser likadan ut under ett svart lock i säkringsboxen). Det ena reläet är för bränslet, den andra för "huvuddatorn". Eftersom jag inte vet vilken som är vilken är det bara att loss båda så att de får lite motion och sedan knacka försiktigt med en mejsel. Enligt BMW's elexpert så går det inte att mäta upp reläna. Så om detta inte funkar så köp ett nytt. Det kostar bara 60:- så det är den enkla ändan att börja i mao.

Det funkade dock på min bil som har startat perfekt sen knackoperationen gjordes.

Hoppas det hjälper någon mer där ute.

Er reläknackare i etern.

(sommarpuckarna är på...Äntligen)
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

gut, det ska jag testa. fast nu har den dock startat utan problem ett tag.

[Mr rawen ljuger alltid!]
St
37
Stga
320i Coupé -93 (M52 -96)
530i Sedan -06
Gäller detta även när startmotor inte ens går runt utan bara klickar??

Min (2,8 -96) har bråkat lite till och från oavsett väder...
oftast så klickar bara startmotorn (solonoiden...), brukar ibland hjälpa med startkablar trots fullt batteri!!! har bytt batteri, laddningrelät, kontrollerat generatorn m.m.

Några andra tips jag kan prova?

Tacksam för svar!

///Stefan
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Nej det där du beskriver var det inte som var problemet här. Min startmotor gick runt men bilen bara vägrade att starta.

Tyvärr har jag ingen aning om det du beskriver. Man skulle kunna säga att jag och de små elektronerna inte kommer så bra överens. Mao, jag kan f-n inget om el.

Lycka till
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

ah... då borde det inte funka på min heller. har samma problem som Stga beskriver.. fast på min slår inte solenoiden ut på...

verkar vara startspärren som krånglar...

[Mr rawen ljuger alltid!]
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Om det är startspärren som krånglar så kan du testa det genom att sätta dig i bilen och låsa. Starta den sedan genom att vrida på nyckeln. Då skall låset gå upp och naturligtvis bilen igång. Funkar det?
Ur
15
Urre
323 coupé -96
Låter lovande skall ut och testa med det samma.

//Urre
Är det startspärren så sitter nog förmodligen felet i tändningslåset.

----
Mvh.
Robban Johansson
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kan vara problemet. Ett tidigare tips som jag använt med framgång är att vrida nyckeln till läge 2 , vänta 5 sekunder och sedan starta motorn. Tydligen kan elektroniken vara lite slö i just de förhållanden felet uppkommer, nämligen vid fuktigt och kallt väder.

Kanske folke vet något om detta?
Ur
15
Urre
323 coupé -96
Det hjälper alltid för mig att ta ut nyckeln låsa bilen - låsa upp sätta på tändnigen i 3 sek sedan starta bilen. Lite irriterande men man kan ju leva med det.

//Urre
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Låter verkligen som startspärren. Om man väntar för länge med att starta bilen kan immobilizern slå till på vissa larm. har du orginallarm? Funkade mitt förra tips?
Vilket eminent forum :)

Carnal: Tack så mycket för hjälpen.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Funkade knackoperationen?
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
har haft ett skumt start problem på min 325TDsA,
ända sedan jag köpte den -99 har den haft "långt startsnöre"
med tiden blev de bara sämre och sämre och till slut en dag startade den inte, start motorn klickade men drog inte runt,
mekade lös den och när man hade den på marken slog den ut och drog runt, satte tillbax den och samma fel igen ut men inte runt, slängde på startkablar, tänkte att mera ström nog gör susen.. nä inte de heller.. slutade med att jag köpte ny startmotor
nu startar den ALLTID, DIREKT.. så här i efter hand har jag fått
höra att om startmotorn är dålig så "stjäl" den så mycke ström att
inte bränslepumpen och motor styrningen får tillräckligt..
Kanske inte är lösningen på era problem men det kan ju vara bra att veta..

Visa användare
37
zeusl
325i -92
har märkt vid et par tillfällen om man har haft stereon på i ca en timme. att man typ städat bilen o fixar lite... sen när man ska starta så dör allt, precis som att batteriet skulle va dött... men så är inte fallet, håller man kvar nyckeln i startlägae så börjar bilen tt mala efter ca 5 sek kanske. och maler ganska länge innan bilen startar. nån som har en idé på vad d kan bero på?

87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
zeusl: Låter som du skulle behöva se över ditt batteri (vatten, laddning) eller i värsta fall köpa nytt.... Har man lite mer stereo än vanligt kan det dra en hel del ström. Och om du mest kör korta sträckor så hinner inte alltid batteriet att få så mycket laddning...
Mvh Björn
Visa användare
37
zeusl
325i -92
min lilla cd drar inte så mkt ström.
om det va batteriet så skulle den inte orkar stå o "mala" i typ 30 sek... eller finns d nån sorts "nödsystem" som gör att den slår bort allt som har med elektronik att göra så all power går till att vrida runt motorn...? såg att det var fler som har liknande symtom, men att dem gick från bilen nån timme för att sen pröva igen. för mig räcker d som sagt att bara hålla kvar nyckeln fast d verkar hopplöst...
kan tänka mig att det är nån relä som inte slår till när det ska.

annars så ska jag bara passa på o tacka för ett bra forum! satt o sökte på lite andra saker o fick svar på d mesta!

37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
vad menar du med "mala" går startmotorn sakta pga lite ström eller? har du prövat kabla när den beter sig så?
om du har gjort det och den ändå "maler" så är de med stor sannolikhet startmotorn som är trött..
och om startmotorn tar mycke stöm räcker de nog inte till bränslepumpen och utan bränsle ingen start..

Visa användare
37
zeusl
325i -92
"mala" betyder att du drar runt motorn men utan att bilen startar...
asså tänk dig att du försöker få igång bilen utan att d finns nån soppa... d händer bara ingenting...

Men d var inte riktigt det som va grejen. utan att den beter sig lite som att det är lite ström men det kan inte vara eftersom att startmotorn behöver mkt kraft för att dra runt en sexa.

sen vet jag att stiften blir ofta blöta och man kan låta bilen vila i några minuter innnan man prövar igen. ofta med ett bättre resultat...

37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
jepp jag vet vad mala betyder;) och här uppe i norrland betydr de
att något går sakta..
en motor ska inte mala när man ska starta den, det ska vara
bra snurr på startmotorn, om den snurrar så sakta att bilen blir sur=blöta stift säger du, då är de garanterat något fel på batteriet eller startmotorn..
"Den beter sig som att det är lite ström men det kan inte vara eftersom att startmotorn behöver mkt kraft för att dra runt en sexa"
hur vet du att det finns nog med ström, har du prövat kabla utan förbättring?

Visa användare
37
zeusl
325i -92
startmotorn går inte långsamt! bilen startar bara inte. se d som att det kanske inte blir gnista vilket gör att stiften blir sura... men d är fortfarande inte d som är frågan. för bilen startar ju...

frågan va varför allt dör när man vrider nyckeln. precis som att batteriet skulle va helt tomt. men efter några sekunder så drar startmotorn runt motorn och alla lampor tänds... + att bilen blir lite trögstartad... skulle kunna tänka mig nån typ av startspärr, men jag har ju inget larm... om d inte sitter nåt litet chip i nyckeln eller magnetgrej. hade d på calibran vet jag. men så borde d inte vara på den här modellen...

Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.