AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.873

E46 dåliga länkarmar !?

Sida 2 av 2
Kan tillägga hur jag upplever 'symptomen' för er andra som funderar på om ni har samma problem.

- 'klonk' fram vid långsam körning över ojämnheter (tex. järnväg)
- något spårkänslig
- små vibrationer vid inbromsning
- små vibrationer ibland vid olaglig hastighet

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Erito: som jag förstår det så är det väldigt viktigt att just byta bussningarna eftersom infästningen är av nyare typ på de nya länkarmarna. De symptom du beskriver ovan blir du av med till 100% efterbytet. jag kände väl egentligen bara svaga vibrationer vid inbromsing på min bil och fick ändock anmärkning glapp spindel led på besiktingen.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
aha de sade att de byter bussningarna om det måste bytas pga. att det är annan modell, men DET skulle inte ingå i goodwill för det var länkarmarna som var problemet sade dom. Nåja , jag kommer inte att ge mig på den punkten sålänge jag inte blöder ymnigt....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De modifierade bärarmarna har en annan typ av bussning och man skall således alltid bytas till den som är avsedd för de nya bärarmarna!
Bussningarna (inklusive nytt fäste, som inte heller är samma som den gamla modellen), kostar knappt 1000kr.

Mvh
Johan: De var så de var jag. var lite osäker på om de var en ny slags bussning eller inte.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
oxbow
En fråga.. om man har en E46 som är tillverkad sent -00. Behöver man se över länkarmarna då?
Bilen har rullar 3400 mil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den ska va utrustad med den nya "modellen" vad jag vet. Men trots det skulle jag nog hålla lite koll på dom. Allra helst när fabriksgarantin börjar närma sitt slut.
oxbow
hur lång är fabriksgarantin på min då? trodde det bara var 1 år.
Vad jag vet så är garantin på just länkarmar förlängd genom Goodwill. Vet inte om det stämmer på den nya varianten men på de äldre så gäller 3år eller 8000mil. Min har gått 6000mil och är lite drygt 3år så jag får betala reparationen själv, men jag får materialet från BMW.

De bakre bussningarna till länkarmarna byttes ej på goodwill, men resten fick jag igenom. Fick betala arbetet och bussningarna (1850 SEK) ur egen ficka så det blev ju inte svindyrt iallafall.

Nu skall det provköras hela kvällen!! :-D

oxbow
erito: skriv igen och berätta hur det känns.

ingen som har lust att ta en titt på min bil och kolla om länkarmarna är dåliga? jag vet inte riktigt vad det är som jag ska känna om dom är dåliga..
jag tycker min bil är ganska så vinglig på motorvägen nu faktis.. kan kanske bero på vinterdäcken.. men dom är ju endå 225/45/17. så.. ja..
En första provtur med stadskörning och motorväg. Tyckte direkt att bilen kändes 'tajtare' i framvagnen ...kan vara inbillning tänkte jag, men den ÄR bättre.

De små vibrationerna jag kunde ha vid inbromsning är helt borta. Inte lika nervös vid spårig vägbana. Har provat några tjälskador och farthinder och tror att värsta klonket är borta.

Däremot kan jag provocera fram ett litet 'klonk' om jag växlar ned taskigt och får bilen att rycka i väldigt låg fart. Det skulle kunna vara normala ljud eller så börjar stötdämparfästena fram bli lite slitna. Men jag tror att det är ett normalt ljud :-)

oxbow: om du är i närheten av sundsvall så kan vi ju jämföra, men jag misstänker att du inte är det.

Nåja, jag är nöjd. Skall ut och testa mer snart :-D

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erito, skönt att du blev nöjd med den ekonomiska lösningen av bytet!

En vanlig orsak till klonk i framvagnen (förutom bärarmar/bussningar) är glappa pendelstag (kränghämmarstag).
Dessbättre är de relativt billiga (257 kr/st inkl BMWCS rabatt) och du byter dem relativt enkelt själv på ca 15 minuter (om du har tillgång till en lyft som lyfter själva bilen och låter hjulen hänga ner).

Har själv bytt ett sådant på min bil. Var först orolig att bärarmarna var dåliga igen, men efter ett nytt pendelstag på vänster sida blev bilen tyst igen! :o)

Glappet kan man ofta känna om man rycker i pendelstagen när bilen står obelastad. (du behöver komma in under bilen samtidigt som hjulen är normalbelastade, förslagsvis genom en smörjgrom eller en lyft som lyfter hela bilen på en "ramp")

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: okay tack för tipset, jag skall kolla pendelstagen a.s.a.p.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.