|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag funderar på att byta min 528 e39, till en e46. 323/328/330 När man läser annonser så verkar det som väldigt många har bytt länkarmar på bilarna..och då har dom ofta gått under 10.000 mil Är detta en svaghet på dom..och hur många mil ska dom hålla ? En länkarm borde väl hålla i minst 20 000 mil .... BMW har stjärnan under huven !! | |
|
Ja, det är ett typfel på tidiga E46:or, många är bytta! Använd sökfunktionen ("Sök inlägg") så hittar du ett antal trådar kring detta. Det finns en uppdaterad variant på bärarmarna som är kraftigare. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan ju tycka det. Men tyvärr så är det en svaghet på E46 så de många har bytts på garanti/goodwill använd sökfunktionen "sök inlägg" så kan du läsa spaltmeter om dessa länkarmar. Köp ingen bil där dom inte är bytta utan kolla upp det innan. ///MVH Hasso Länk |
|
Hur ser man om man har dom nya?? Min 328 E46 är en -00 och har gått 9000 mil. Hade inne den på service men dom sa att länkarmarna var gör bra på min.... Är dom nya grovare eller hur ser man att dom är bytta?? OO=00=OO |
|
|
De gamla länkarmarna ser ut som en boumerang (de är utan hål). De nya består av två "böjar" med förstärkningsstag/lufthål mellan dem. De liknar en böjd stege. Dessa är betydligt bredare än de gamla. Mvh |
|
|
Tackar för svar, ok då ska jag titta på detta, är det någon som vet från vilken årsmodell som dom åtgärdade detta ? och när vi ändå är innte på e46 hur är det med hjullager på dom. Jag har en e39 och på den är hjullager en svaghet har bytt alla runt om på den nu... tackar för svar |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
From 07/1999 ska de nya länkarmarna vara standarmonterade, men kolla upp det noga. Se mejl. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag bytte på min (vid 10' mil), mest i förebyggande syfte men ärligt talat så var det nog inget större fel på dom gamla. Onödigt kanske men vem vet, dom kanske hade förfallit vilken dag som helst och så är det ju besiktning på gång också :) Att dom har ändrat konstruktionen är ju säkert till det bättre. Men visst är det väl själva gummibussningen/spindelleden som blir dålig? Dessa lär väl fortsätta att slitas ut och behöva bytas? Bara en tanke. Dåliga spindelleder var ju standardfel på E36 också. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders, hur det är med själva spindelleden vet jag inte men bakre bussningen är kraftigare på de nya bärarmarna. Vad jag förstod förekom det faktiskt ett visst flex i de gamla bärarmarnas metall pga att de var lite för "veka".... Mvh |
|
Länkarmens infästning "ände" i gummibussningen är annorlunda på den nya. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, Så det är inte bara stålet som gjorts om med andra ord... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Hej! Att problemen sitter mycket i bussningen som håller bärarmen i bakänden kan nog stämma bra! När mina bärarmar byttes gjordes ett litet experiment. Vi lät de gamla armarna sitta kvar och monterade nya bussningar dock av den gamla typen. Då försvann symptomen med skakningar i ratten. Körde några veckor med denna kombination och det funkade bra. Vi beslöt ändå att byta till nya typen av bussningar och armar. Detta har fungerat bra i ca ett år nu, hoppas det fortsätter... Skulle ändå problem uppstå så tror jag första åtgärden skulle vara att byta bara bussningarna, varken svårt eller dyrt. Dock är en hjulinställning på sin plats efteråt. Mvh Anders B |
|
|
Anders, med tanke på att de är gjorda i lättmetall har man inte gjort om stålet alls... ;o) Mvh |
|
|
Spindel lederna är enligt förenade bil malmö även dem förstärkta på den nya varianten av länkarm. inte så kul o behöva byta hela länkarmarna nä man får glapp spindelled anmärkning på besiktningen. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Okejrå Johan.... :)) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Nu har jag bokat tid för byte av mina länkarmar och BMW säger att materialet går på förlängd goodwill garanti, men de vill ha 1200 SEK för arbetet att byta dem. Utan goodwill skulle det kosta ca 5500 SEK att få bägge bytta. Någon hjulinställning skulle inte behövas enligt dem, kan det stämma? Byter de spindelled och hela 'paketet'? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Utan goodwill, 5500:- för bägge? Du måste hört fel, borde vara per sida. Hur som helst, hela länkarmarna byts inklusive den bussning som håller länkarmen på plats. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Erito: spindel leden är en del av länkarmen och går inte att byta sepatat. Märkligt att du fått 550 kr inkl allt. de kostar dubbelt upp härnere. Bytar de verkligen båda sidor samt bussningar? Att 4 hjulsinställning behövs kan ja intyga, de glömde görde de på min bil och de var allt annat än en rak ratt.... Priset du fått för jobbet är väldigt fair. jag fick mitt helt gratis iof. men hade nog en hel del tur. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Ganska säker på att han sade att det var för bägge. 1200 SEK skulle jobbet kosta att byta bägge och materialet kostade 4300 sek ungefär. Jag tyckte också att det verkade billigt då jag hört att det kan gå loss på runt 8000 SEK... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Anders: Din iller. :) Jag drog samma slutsats som dig. Erito: de ska stå 5500:- däruppe och inget annat, Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Pratade med BMW igen. De behöver inte byta bussningar eftersom det oftast inte är fel på dem. Hjulinställning behövdes inte för de ändrar inget sådant sade dom. Nåja, vi får väl se den 8:e då det är dags. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.