AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.658

Hur få upp ihopkärvade takluckor?

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Båda luckorna sitter fast. Elmotorn försöker men slår sedan ifrån. Har provat att försöka öppna manuellt men man kommer ingenstans ändå.

Går det att få loss innertaket (endast det som sitter på luckorna) och komma åt och smörja?
Håll in knappen intryckt ( UPPÅT )
Skall fungera.Har gjort de för mig iaf

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
vah? Är det ngn tvångsöppning eller..? Trodde den inte skulle klara av ngt av "egen maskin" eftersom det verkar vara alldeles för ihopkärvat...

men jag provar imorgon bitti

Alla tips mottages tacksamt, så tack M528!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du har haft strömavbrott tex haft batterikabel avlyft så låter det som du säger i takluckan du hör bara motorn klicka till ..så du får den att funka igen genom att trycka in kappen rakt in så programmerar den in sig igen...
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hm..men även om den är "felprogrammerad" så borde jag väl ändå fått upp den manuellt? Eller är den låst på ngt sätt?
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hej igen, trolleritricket med knapptrycket (uppåt) gjorde tyvärr ingen skillnad. De sitter som berget =(
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag hjälpte en kompis förra året där luckorna inte gick att öppna pga att vajrana hade rostat fast.

Det bästa du kan göra är nog att ta ner hela ramen som luckorna sitter fastmonterade i och lägga upp det på en arbetsbänk och plocka bort båda elmotorerna.

Jag borrade sedan mängder med små hål i rören som vajrarna löper i, sprutade sedan in mängder av rostlösning i dom små hålen som sedan fick verka en stund. Blåste sedan rent med tryckluft och gjorde sedan om proceduren några gånger. Efter ett tag så släpper det.

Nu kan du börja köra luckorna för hand med insexnycklarna. Tänk på att motorerna arbetar i en viss ordningsföljd och det går bara att handköra dom i samma ordning.

efter du fått fart på dom så är det bara att spruta in en lättflytade smörjolja som tål lite köldgrader i samma små hål. montera sedan upp ramen igen och plocka dit alla delar till innertaket.

Stäng luckorna för hand och kalibrera elmotorena enligt anvisningarna. sedan ska det fungera. Kompisens bil hade bränt den ena motorn så det gav oss några gråa hår innan vi kom på det. Men efter byte av elmotorn så fungerade allt perfekt.

Lycka till.

Kompisens luckor har fungerat perfekt efter detta

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hmm..med "ramen" menar du den ram som sitter "runt" luckorna i innertaket eller? Är den bara att dra ner eller är det ngt trix som skall till för att få loss dem? Man vill ju inte förstöra några fästen el. dyl.

Tack för ett beskrivande svar förresten! Hoppas du orkar svara på lite fler frågor ang. proceduren.
HALLO BOOYA JAG PLOCKADE NER MIN TAKLUCKA IDAG DET E JÄTTE LÅTT TOG CA 20 MIN FÖR MIG.DU MÅSTE LOSSA PÅ ALLA
SKRUVAR SOM HÅLLER HANDTAGEN PÅ TAKET DET FINNS SMÅ PLAST KÅPOR PÅ SKRUVARNA DOM SYNS INTE SEN SKRUVAR DU NER SOLSKYDDEN FRAM SEN FINNS DET INGA FLER SKRUVAR ATT LOSSA VAD JAG MINNS TAKET FÅR DU SEDAN RYCKA I LITE FÖR DEN SITTER FAST MED NÅN SORTS CLIPS NÄR DU HAR FÅTT NER TAKET SÅ SER DU ATT HELA RAMEN SITTER FAST MED TORX SKRUVAR. LOSSA PÅ ALLA SEN LOSSAR DU PÅ ALLA 4 SLANGARNA.LÄNGST FRAM PRECIS FRAMFÖR TAKBELYSNINGEN SER DU ATT RAMEN ÄR TYP LITE INTRYCKT I ETT LITET FACK DRA RAMEN LITE BAKÅT,SEN HAR DU DIN KOMPLETTA LUCKA I FAMNEN LYCKA TILL DET E ENKELT JAG LOVAR.........

G-UNIT
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
aha...ok. Förfarandet bör väl vara densamma trots att jag har dubbla luckor..right?
Hej har liknade problem med mina dubbla luckor.

Min bakre lucka tycks öppna sig ca 2cm sen så orkar den inte mer.

Kan man hjälpa luckan / luckorna på traven lite genom att trycka. Känns som man vill pröva det innan man river innertaket.
Jag har högtalare olika hållare för diverse skit. Massa grejer som bara vill jävlas när man ska börja riva i det med andra ord.

Vad ska normalt hända när man från stängt läge trycker:
Knappen rakt fram
Bak

Hur rör sig takluckorna ? Har tyvärr inte sett det live ngn gång. Kan man förresten ha båda öppna samtidigt?

>Jxp
vet inte riktigt hur det ser ut på denna bilen, men var vajrarna kvar i rören när du borrade. Funkar det?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Philip S: När du trycker knappen bakåt så skall främre taklucka lägga sig på den bakre.

När du trycker uppåt så stänger luckorna oavsett hur de står.

trycker du framåt så lägger sig den bakre luckan under den främre och sedan kan man flytta bägge luckorna i hålet du har så du tex får en glipa fram och en bak.

Det är lite trixandes innan man lär sig hur det fungerar.

Har du originalhögtalarna i taket bak så blir det inte alls så jobbigt att riva det bakre iallafall, jag har blockat bort innertaket bak i min på ca 5min.
Tackar för svaret ska testa att försöka hjälpa den lite.
Tyvärr så har jag inte tid att riva varken idag eller i morgon.

Kliar lite i fingrarna.

Återkommer med resultatet senare.

MVH Phil
Tackar för svaret ska testa att försöka hjälpa den lite.
Tyvärr så har jag inte tid att riva varken idag eller i morgon.

Kliar lite i fingrarna.

Återkommer med resultatet senare.

MVH Phil
Mellan två turer hade jag lite tid att börja jobba lite.

Tog loss alla handtag lampor och annat som sitter i vägen, Dock ej bakhögtalarna som sitter i taket.

Gick att få luckan att öppna sig lite / tilt. Dock inte mer.

Fundering, ser att mitt innertak är delat i tre sektioner. Ska alla tre ut. I så fall vilken ordning är det bäst att ta dem i?

Tog samtidigt lite bilder, kanske blir ett mektips av det hela.
Ok nu är luckorna ur bilen. Var inte riktigt så lätt som man vill att det ska vara...

Till saken har smörjt upp ordentligt + blåst med tryckluft. Fick upp den främre luckan helt genom att köra den bakre motorn för hand.
Den främre motorn, är det den som drar luckan fram och tillbaka? Den kändes kärvad igår. Kanske bättre idag när det stått över natten.

Frågor
1.Kan man köra den främre motorn från stängt läge? I så fall vad ska hända?

2.Kan man köra den Främre motorn från tilt läge på främre luckan? i så fall vad ska hända?

3.Den bakre motorn är den bara till för att tilta främre luckan eller kan den ngt mer trick?

Hoppas ngn kan svara på detta. Ska besöka bilen i garaget senare i kväll. Kanske köra en sväng med storhålet.
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Min främre lucka vill inte gå bakåt alls, bara uppåt.
Bakre luckan går däremot att köra som vanligt.
Har provat med 10sec tricket men utan resultat.
Är det dax även för mig att ta ner hela kassetten?

/Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.