|
|
|
|---|---|
| Har jag förstått saken rätt om autoknappen i kliman fungerar som så att om det är varmt i kupen så ska det blåsa ordentligt till rätt temperatur uppnåtts, för att sedan blåsa långsammare ? I så fall vad är det för fel när varvtalet på fläkten bara kan ställas med fläktreglaget. Har gått igenom sensorerna med hjälp av ett annat inlägg här på forumet och de verkar stämma. | |
|
Tryck TVÅ gånger på 'Auto'-knappen. Mvh Björn |
|
|
Om fläkten bara snurrar måttligt när auto är aktiverat så beror det väl på att den inte behöver tillsätta högre hastighet för att nå temperaturen som är inställd (inom en viss tid)? Vad jag menar är, att om fläkten skulle gå för fullt så fort rätt temperatur ska tillsättas så vore det rätt jobbigt i längden. Däremot så kan man vid mycket hög värme i kupen eller mycket låg märka att fläkten kör på hårdare för att temperaturen skiljer så mycket mellan nuvarande temp och önskad (inställd) temp. Ett litet test kan ju vara att först dra på full värme i bilen, köra på 32grader alltså. När bilen är riktigt varm ställa in hyffsat kallt, 18grader kanske. Då borde fläkten gå med högre hastighet tills rätt temp börjar närma sig. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
> Anders Det stämmer. Fläkten går inte för fullt med en gång för att förändra temperaturen i bilen från 21ºC till 23,5ºC. Den fläktkraft som skall användas följer av en förinställd Fläktkraft/temperaturskillnad-kurva som är stigande. Alltså, om det är stor skillnad från början kommer fläkten blåsa mycket. allt eftersom tempen närmar sig önskad, minskar fläktkraften. Med i beräkningen finns ju naturligtvis att det är olika temperaturskillnader i olika delar av bilen, medans det bara är en fläkt som driver luft. Dessutom mäts temperaturen på den luft som blåses in, för att föhindra maximalt luftblås när motorn är kall. |
|
| Ok tack. Men i min bil har jag aldrig sett att fläktstyrkan har ändrats av sig själv därför är jag tveksam till att den fungerar helt korrekt. Tex en varm sommardag med 40 grader i kupen så blåser inte fläkten mer än vad jag ställt in på fläktreglaget. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kliman funkar inte på detta viset, det är inte önskvärt att det blåser för fullt utan att man själv valt detta,(hälsovådligt faktiskt) fläktautomatiken funkar när värme ska uppnås men inte kyla utan där för du välja inställning själv. Så är det på E39-96 ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.