|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en BMW 320i -93 och är relativt ny på området. Jag har nämligen lite problem med bilen när jag startar och kör iväg. Det verkar framförallt vara när motorn eller bilen har körts ett tag som problemet uppstår. Är inte riktigt säker dock. När jag släpper upp kopplingen och börjar rulla så skakar bilen, ibland kraftigt och det är framförallt vid dragläget och vid låga hastigheter samt när motor och bil har körts ett tag. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på och vad det kostar att åtgärda. Kan någon hjälpa mig? Jag försöker att lära mig mer och mer om BMW, men är fortfarande en rookie. MVH Jesper | |
|
Det är ett vanligt fenomen, tyvärr måste man väl säga. Kopplingen är sådan och man får nog försöka lära sig hur kopplingen fungerar när den blir riktigt varm och man sitter i köer. Hade samma fel som du liksom många andra som skrivit på forumet. Har inte sett att någon kunnat eliminera problemet genom byte av koppling eller så heller. Ett tips är att vid kökörning inte göra "sega, utdragna kopplingsslir" utan "snabba och korta". Hoppas det hjälper något :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Tjenare Jesper ! Välkommen :-) Jag skulle gissa på att det är kopplingen som är på bommen, det kostar ca 3500 att få bytt på firma. ( jag betalade det för min ) Den billigaste lösningen är att göra det själv ( inte så svårt ) men med tanke på att man måste ta ner växellådan så är det inget som jag skulle göra i garaget. Nisse Länk |
|
|
Skegrie, blev det nå bättre när du gjorde det? Har sett att folk bytt men ändå inte lyckats få bot på hoppandet.. Men det blev bättre alltså ? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Min var helt omöjlig att smyga iväg med, bara hoppade hela tiden. Efter bytet har jag inte haft några som helst problem, tror att BMW har ett annat material i utbytes kopplingen :-) Den största anledningen till hoppandet är kopplingsdamm på glidaxlen, eller olja på lamellen, räcker egentligen med en rengöring men man byter lamellen när man ändå har plockat ner lådan ( mycket jobb ). Nisse Länk |
|
|
Hade samma fenomen någon enstaka gång på en 320i -93 men symptomen försvann nästan helt om man rullade iväg på 2:ans växel och skippade ettan :-) Eftersom det bara hände någon gång per år så brydde jag mig inte om att söka efter orsaken... Misstänkte som Skegrie skriver att det kunde vara något skit på lamellen. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Ville tacka för alla svar, skitjuste. Ska ta kontakt med en verkstad och se vad som kan göras. Jeppe |
|
|
Som grannen säger : Held og lykke ! ( Lycka till ) Nisse Länk |
|
|
Jesper, fenomenet kan bero på oxie eller smuts på lamell/tryckplatta. Om man slirar en liten stund på kopplingen kan det ta bort smutsen och faktiskt hjälpa en del! Prova att ställa bilen i uppförslut och lägg i tvåan och slira en kort stund på kopplingen när du har varvtalet på ca 3000varv. Slira inte för länge bara, då kan du skada svänghjulet.... Hjälper inte det är det nog bara kopplingsbyte som gäller. :o( Mvh |
|
|
Håller med Johan B, prova med att slira ganska ordentligt ett par gånger, men som sagt se upp så att det inte blir för varmt. /Niclas |
|
|
Som dom andra säger, så är det kopplingen. Enligt BMW så kom E36 med asbestfria lameller efter 1992, och dom första åren, så var inte dom nya lamelleran speciellt värmetåliga. Min 318IS var ekstrem vid kö körning, men antagligen så lyckades dom bättre med 325an min. Den var perfekt. Kan hända att sistnämda hade fått bytt lameller oxå. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Min är också hoppig på kopplingen, men min är tvärt om, dvs ryckig när den är kall, men finfin när den är varm. Om man byter koppling pga hoppighet så ska man nog se till att byta ut eller åtminstone kontrollera packboxarna i motor och växellåda. Om hoppigheten beror på oljeläckage så kommer problemet annars tillbaka ganska snabbt. En annan grej som verkstäder verkar slarva med är att fetta in splajnsen som kopplingen glider på. Så är fallet med min bil och det medför att det är svårare att dosera kopplingen. |
|
|
Kul att höra någon som fått uppgift om detta av BMW själva! Jag har frågat personalen på alla de verkstäder (Både aukt. och inte) där jag servat min bil om detta problem, men ingen tycks ha hört talas om det tidigare... och följdaktligen inte heller vetat vad det beror på eller hur man åtgärdar det. Som trogen användare av detta forum vet jag dock att detta är ett ganska vanligt problem med tanke på hur många gånger frågan kommit upp tidigare (*smygreklam för sökfunktionen* =) Men är det som Hosse säger så borde det bara vara att byta lameller/koppling så är problemet ur världen? (Förutsatt att man kan få tag på lite nyare lameller, utan barnsjukdomar förstås =) Fast samtidigt vill jag erinra mig om att, precis som Anders S säger, folk bytt koppling men problemet bestod...? Hur svårt är det då att byta koppling själv? Om man inte har tillgång till lyft, men väl till de flesta verktyg som kan tänkas finnas i ett välutrustat garage? Måste bilen hissas, eller räcker det om man kör upp den på nån slags ramp ett par dm över backen? Kanske med hjälp av en Haynesbok? (Stavning?) Har förresten för mig att jag läst nånstans att hela växellådan gick att skjuta bakåt i några skenor under bilen, vilket avsevärt underlättade kopplingsbyte... vidare har jag tyvärr även för mig att detta var på e30 =/ Verkade vara en smart konstruktion iaf! Nån som kan bekräfta/dementera? MVH //Koffe, som inte gillar sin koppling... alls! Speciellt inte nu när köandet till å från strippar/träffar står för dörren igen... P.S. Anders S: Står erbjudandet om kursen "smärt- och ryckfritt framförande av bimmer med kass koppling i låg hastighet" forfarande fast? =) D.S. |
|
|
Koffe; Ja det var här på Autozentrum i Oslo faktiskt. Det var min bil 318 IS, en 316 sedan och en 316 sedan som hade exakt samma problem. Då frågade vi på dellagret där, och fick då höra detta om asbestfria lameller. Dom påstod att dom nya som man beställde av dom var asbestfria och mycket bättre. Man skulle nästan tro att om man köper oorginalt med asbest, så borde det gå bäst:-) Jag skriver inte under på nåt av detta eftersom jag aldrig skruvar på mekaniska delar på bilen min, men det låter ju väldigt logiskt. Konstigt att inga 325 har detta problem bara.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse, jag tror att det är svårt att hitta lameller med asbest i! De är väl förbjudna numer...!? Mvh |
|
|
Jepp, men dom ny produserade utan asbest ska vara mycket bättre än dom som satt orginal -92 o -93. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Får ta och instämma. Min is var också riktigt jävlig när jag köpte den. Dock lät jag det vara lite och tänkte lösa det senare men då försvann det. Helt klart oxid då. Tack och lov. Kopplingen känns fräsch för övrigt nämligen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Har haft mina problem i ett och ett halv år nu, så tanken att det skulle vara övergående har jag gett upp för länge sen =/ //Koffe, som forfarande undrar över svårighetsgraden... |
|
| Jag har en 325i -92 och märkte nyligen att jag har precis samma problem som Jesper S , är det lamellerna tror ni? det konsiga är att min bil är en lågmilare. | |
|
Hade samma problem när jag köpte min. Den hade stått ett tag då men som Johan B säger så var de bara o slira på kopplingen några gånger o sen försvann problemet. De hände bara i 1:an, i 2:an gick det hur lätt som helst. ¨ bobby |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.