AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
667

E30 med bas problem

Pu
112
PutteJ
M535i -85
Har nyligen slängt i en baslåda som jag prövat i en annan bil och lät KANON. Grejen är den att i min e30 låter den skit eftersom när jag stänger bagage luckan försvinner nästan alla bas. Det är en lanzar 12:a som jag satt i en portad låda som riktas framåt mot coupén. Funderar även på att plocka i två basportar i hatthyllan men kommer detta att hjälpa?

Är det någon annan som har liknande problem eller är det kanske någon som har löst något sådant prob.?

Mvh //Putte\\
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det kan hjälpa med basportarna upp i hatthyllan, eller det lär nog hjälpa. En annan sak du kan testa är att vända basen bakåt då det kommer göra att vågen vänder i bakändan på bilen och studsar in i kupén.
Som det är nu så slår ju basen rakt in i plåten bakom baksätet och det är frågan om det fungerar så bra.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Robsarve
i en E30 kommer det att skramla duktigt ifrån bagaget ifall du riktar bakåt. Vägljudet i bilen ökar oxå rätt mycket om du tar upp portar i hyllan.

En annan metod är att borra bort skidlucksplåtens punktsvetsar och ta bort den, det räcker dock inte, utan du måste även ta bort en del av stoppningen ur sätet framför hålet.
Det låter bättre, eller mer om du vänder lådan bakåt. Två små hål (5" galler i min) som jag hade i min E30 tyckte jag inte inverkade något på vägljudet. Det lät inte mycket sämre i BMW:n än vad det gjorde i en Nissan halvkombi som lådan senare placerades i. Om det blir skrammel i bilen så kan man ganska enkelt dämpa det med Dubbelhäftande tejp t.ex. Om man inte har råd/lust med bättre dämpning.
Jag kan tänka mig att en stor portad låda inte får rätt betingelser i en stängd (liten) skuff. Slutna lådor är inte känsliga, men i en portad låda samverkar volymen i och utanför lådan på ett annat sätt.

Om du sedan tar upp portar in i kupen så har du ytterliggare en parameter att leka med som påverkar ljudet eftersom du i princip får en bandpass konstruktion då. (om återstående volym i skuffen är i samma storleksordning som i lådan)

Är din låda stor?

Mulle
Tj
21
Tjabo4
328i Års 97
tjabba basbuggare!!!!
jag har kronglat och byggt en massa olika lådor för att ej behöva förstöra hatthyllan på min BMW.samt spelat dem frammåt å bakot men till sist gav jag upp!!!! då gjorde jag en bandpasslåda med mina rara 12 tummare i samt 5 st portar i hatthyllan!!!satan villken skillnad det blev!!så mitt tipps är att du gjör en bandpasslåda direkt så slipper du en massa dyra materialkostnader på material!! spelar cirka 142 db i kuppen nu mer. ha det å lycka till

hade samma jävla problem i min bil..kör en Pioneer 12" i sluten låda..vände och vände på alla jävla håll, men inget funkade...öppnade skidluckan gjorde jag från början...så jag tog väck ryggdynan på baksätet och tog väck stoppningen på den biten som kommer mitt för skidluckan, detta gjorde att basen blev mycket bättre, iaf för mig....annars är rör upp genom hatthyllan ngt som hjälper mycket! om du inte har skidlucka så får du måtta på plåtväggen och ta upp hål i den som är lika stora som basen så att dunket hittar in i kupen :)

lycka till!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Pu
112
PutteJ
M535i -85
bes51659: min låda är på 54 liter.

Tacksam för alla svar! Jag tror det blir så att jag prövar att vända på lådan samt tar upp hålen i hatthyllan. Funkar inte det så blir det till att bygga en bandpass om man har tid och lust.

Mvh //Putte\\
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.