AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.483

Vad säger SBP om stolsbyten?

Sida 1 av 2
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Nu är det så att jag vill stoppa i racing stolar i min BMW och genast faller min tanke på bilprovningen. Så jag undrar vilka regler som gäller när man vill byta stolar i bilen. På min coupé sitter ju säkerhetsbältesfästet i stolen på ena sidan. Får man göra om det? I så fall hur? Får man göra stolen "fast" eller måste det finnas justering?

Får väl hoppas att Jesperado gör ett besök här och svarar på mina frågor...

//Erik//
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Egentligen får du inte byta stolarna. Tydligen hänger det på att infästningen av stolen (underredet) skall vara godkänt på något vänster. Gör du det dock snyggt lär nog ingen säga något.

Jag diskuterade detta på min senaste besiktning (när jag hade originalstolarna i) och de sa att de inte kunde säga något om stolarna, men däremot om bälten (vilket jag visste). Dock har jag hört det jag skrev först från annan källa.
Stoppa du i dina stolar och prova. Ser du trovärdig ut och stolarna är rejäla så de inte ser ut som något hemmabygge så är det nog inga problem.

Väntar dock på Jesperados iflikning i detta ärende.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Aber der suchfunktion ist kaputt... ;-)

//Erik//
ant
har haft samma tankar för min e30. dock så slipper jag ju problemet med bältet.
men det vore ändå kul att veta om det finns några bestämmelser angående stolsbyten.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Har haft racestol genom besiktningen tidigare utan problem. Bilarna i standardklassen i bmw-cup är ju godkända av sbp, så det lär ju inte vara några problem att byta stol! Dock är det nog värre med bältet som ju inte får bytas ut.

ant
ok.. men det kan inte vara så att dom ser igen fingrarna med det här med utbytta stolar?
jag har en kompis som sa. ähh det är bara att du bockar några plattjärn och borrar några hål att dra fast stolen i golvet med.
jag tror inte jag kommer välja denna metod för mina stolar. jag antar att jag vill att stolen sitter där den ska vid eventuell krock.
det jag ville komma till var att det måste finnas någon form av regel för förbandet som håller stolen. eller? detk anske är upp till besiktningteknikern att uppskatta hållfastheten?
angående bältet, detm åste väl gå bra att ha kvar orginal bälte och sedan komplettera med 4-punktsbälte. eller måste man skruva ur 4-punkts bältet?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Fyrpunktsbältet kan sitta i, det har inte besiktningen med att göra.

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Som Rickard skriver så skiter SBP i 4-punktsbälten såvida de inte sitter i vägen för de som skall åka i bilen.

Jag har varit med rallybilar hos SBP, men dom ramlar ju under lite andra regler för stolar och bälten så min fråga handlar mest om vad lagen säger.

//Erik//
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
E Jeppe på hugget?

//Erik//
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst är han det! Det är inga problem att byta stolarna förutsatt att säkerheten inte försämras, eller det blir påtagligt svårare att stiga i och ur bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Men vad gäller för fästen av stol och bälte?

//Erik//
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Säkerheten får inte försämras, det ska sitta fast ordentligt helt enkelt.

Jeppe

ant
ok. det kan ju vara bra i rent egoistiskt syfte också.. smäller jag vill jag definitvt att stolen sitter där den sitter och inte tar mig på några otrevliga åkturer.
men hur kollas förbandet? är det upp till besiktningsteknikern att bedömma hurvida det är ett säkert förband eller finns det normer uppsatta för just detta?
vore bra att veta.

om någon har bilder på hur ni har löst detta med andra stolar så är jag intresserad att ta en titt på dessa. främst tänker jag på "racestolar".

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:

Kan se om jag får tid ikväll att ta kort på det hela. Lägger ut det här sedan i så fall.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är en ren bedömningsfråga. Med tanke på hur vissa stolar är originalmonterade är inte kraven precis skyhögt ställda.

Jeppe

el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Hej jeppe!

Om man monterar 4-punktsbälte med bakre fästena i hatthyllan har jag då enligt SBP tagit bort möjligheten för passageraren att sitta i bak och bilen är endast godkänd för en passagerare??

Nåt som den mäste typas om för?

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:

Jag har tagit några bilder! De blev riktigt dåliga och det är riktigt svårt att se hur de sitter, men det var inte lätt att ta på frihand när man inte ser ett dyft... :)
De är byggda på originalunderrede från E30-stolar och sedan fixat med aluminium. Hoppas att de kan vara till någon liten nytta i alla fall.

Länk
Länk
Länk
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det beror lite på hur det ser ut. Finns möjligheten att dra bak bältena och göra fritt i baksätet är det inga problem. Annars ska bilen registreras om för 1 passagerare enligt reglerna.

Jeppe

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
På min e28 annvände jag ett fia godkänt underrede...2 av fästpunkterna passade ihop med std stolens fästpunkter...och 2 fick borras genom golvet och på undersidan annvände jag 2 stålbrickor av modell kraftig. Bältet löste jag genom att montera stolens fästpunk av bältet mot själv infästningen av spännrullen som sitter i sidobalken. Den lösning godkände besikningsmannen....frågade tom om det var en bra lösning...och det blev godkänt :)
(samtidigt som jag svetsade dit fästöglorna till ett riktigt bälte)

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
sh
820
shu!
525i -91
Hur får ni det att se snyggt ut där det gammla bältet har suttit ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
shu!:

Det får man inte. Man låter det gamla bältet sitta kvar (fram i alla fall om man inte skall regga om) för man får inte besiktiga med uteslutande 4-, 5- eller 6-punktsbälte. Man måste ha ett 3-punkts för gatbruk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.