AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
919

Importguiden FÖR optimistisk?

MickeV12
I importguiden står det att läsa hur ärliga alla BMW-åf i tyskland är. Kan detta verkligen vara sant? Författaren till artiklarna verkar lite väl optimistisk när han gång på gång betonar hur ärliga BMW's begagnatbilar är.
Hur skall BMW egentligen kunna garantera att alla deras beg-bilar inte är tokskruvade?
Jag sökte igenom bmw.de och hittade åtskilliga bilar med lite väl skumt lågt miltal för sin årsmodell och dessutom i samma prisklass som de lite mer trovärdigare(?) bilarna.
Är det bara jag som är pessimistisk? Efter att ha läst (Johans Södermans?) snudd på blåögda importguide verkar det nästan som om han själv tjänar på att folk importerar själva..
Na
53
Nallen
525iT 93
heh Min uppfattning av dom artiklarna var då precis tvärt om ) står ju tillåmed han åkt på blåsningar vid ett antal tillfällen,,nämner dock någon eller några som specifikt bättre handlare med bra bilar och areor i tyskland med bättre bilar än andra...
tycker du ska läsa en gång till hehe
mika

Man bör inse att bilhandlare alltid är bilhandlare..

Jag tvekar inte en sekund på att en BMW handlare i Tyskland gladligen skulle lura mig om han fick tillfälle, man måste ha den inställingen annars blir man bortgjord..

Jag var i tyskland förra veckan och skillnaden enligt mig var att BMW-handlare inte svär på sin mors grav att AC är på fylld...

Vilket en handlare i Hamburg gjorde....

så man bör vara på sin vakt, vare sig handlaren är auktoriserad eller inte.

Tack för ordet
/mika
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Importguiden är som jag skrev baserad på mina egna erfarenheter, inte på gissningar och allmänt skitsnack.

Åk ner och kolla själv. Gå tex in i bilhallen hos BMW Niederlassung Frankfurt och försök hitta en skruvad bil. Återkom när du har gjort det, så kan vi diskutera på allvar!

De bilar som du kollar på (antagligen de absolut billigaste) är med stor säkerhet bilar med oreparerade/reparerade krockskador eller tveksam servicehistorik. De finns nämligen också med på bmw.de, men står inte inne i hallen hos BMW-handlarna.

Importguiden är för att hjälpa alla som har funderat på att importera men inte trott att man klarar det. Inte för min egen vinning. Hur nu någon kan vara så korkad att man tror det....

Mvh Johan Söderberg (Jan Söderman är webmaster)
MickeV12
Hej Johan.
Jag tror naturligtvis inte att du tjänar på att folk importerar sina bilar.
Men, det var ett väldigt lovprisande av tyska BMW-handlare i importguiden, något som många andra har sagt mig inte alls stämmer (har ingen egen erfarenhet av detta).
Och jag tyckte väl att det lät lite väl bra för att vara sant. Och nej, jag har inte bara kollat på de allra billigaste bilarna.
Hursomhelst, tyckte f.ö. att importguiden var väldigt bra.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kan ju tyvärr bara tala för mig själv. Jag har erfarenhet av ett 15-tal BMW-handlare i Tyskland, vilka utan undantag varit 100 % ärliga mot mig. Snarare att de överdriver fel i telefonen i så fall. Sedan har jag sett dåliga bilar där med, men då har priset varit mycket bra (jämför med de svenska bilhandlarnas gör-det-själv-bilar). Det är mycket tydligt att dessa bilar inte är något BMW står för. De säljs utan garanti, står inte i hallen osv.
Om det är så att någon har dåliga erfarenheter av BMW-handlare, är det MYCKET viktigt att vi får ut det i det här forumet. Säg åt era kompisar att skriva inlägg i så fall!

Mvh Johan
MickeV12
Kort och gott: Om en bil säljs med garanti eller står inomhus så är det (högst troligast) en schysst bil oavsett BMW-handlare?

Skulle vara kul och veta vilka 15 handlare du har erfarenheter av. Importguiden nämner bara 2-3 st.

Skall försöka få mer info om de som säger motsatsen. Det kan ju vara vanligt okunnigt skitsnack också..
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Här kommer listan:

BMW Niederlassung Frankfurt, Dreieich
BMW Niederlassung Frankfurt/Main
BMW Autohaus Feld, Lebach (fina bilar, men lite dålig ordning iofs)
Fahrzeughaus Lambeck, Wermelskirchen
BMW Niederlassung Essen
BMW Niederlassung München
Autohaus Gensler, Hechingen

Oj, sedan finns det ett par i norra Tyskland jag inte kommer ihåg, och sedan ett par i småstäderna söder om Stuttgart. Jag får återkomma med dem!

Dessa har jag hur som helst varit mycket nöjd med, speciellt Niederlassung Frankfurt i Dreieich. Där har jag handlat ett 10-tal bilar, och blivit mycket nöjd varje gång.

Det enda problemet med BMW-handlare är att de kan vara ganska stroppiga, speciellt om man glider in i jeans och pratar engelska. Kan ju vara ett tips....//Johan
Na
53
Nallen
525iT 93
kavaj å slips syndrom där oxå )
Jonas Premfors
Instämmer i att BMW-handlarna i Tyskland är seriösa! Har själv köpt bil hos Karl Raudzus & Söhne GmbH & Co KG (härligt namn...) i Husum, nära danska gränsen. Bilarna var i toppskick, ingen som helst tvekan när man ville provköra, full tillgång till firmans verkstad för att låna lyft, verktyg m.m. Kaffe och kakor när affären gjordes upp... Behöver man säga mer, ett toppenställe helt enkelt! Kan även rekommendera Willi Hatje i Quickborn strax norr om Hamburg. Kompisen köpte en kalasfin 730 där. Snabb, trevlig service och fina bilar. Svenska märkeshandlare borde göra en studieresa, onekligen finns en del att lära.

Jonas P
Vi skaffade vår BMW hos en mindre BMW-handlare i Oelde, södra Tyskland och jag håller med om de positiva orden här. Vi har inte haft några problem utöver det vanliga småplocket som vilken bil som helst råkar ut för. Det satt en fast GSM-telefon i bilen m. handsfree, något som inte stod i annonsen ex.vis. Det är definitivt skillnad på bil och bil, köper man en bil till vrakpris ska man inte förvänta sig för mycket. Den vi köpte hörde definitivt till en av de dyrare i utbudet men så var den också nybilsfräsch, vilket den fortfarande är, 3 år senare. Den stora anledningen att handla i Tyskland är inte i min mening priserna, utan snarare det enorma utbud som gör det lättare att hitta drömbilen.

Mvh Zhivago
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.