|
|
|
|---|---|
|
går på 7 cylindrar i bland det blir värre när jag har kört ettag, när jag stänger av & startar igen så blir det bättre män det kommer till baks (ny servad) inget felmedelande kommer, är det någon somm har någon ide 540 ia 97 peo | |
|
Det kan mycket väl vara det berömda insugsmembranet som sitter i bakkant på motorn mot torpedvägen till. = TRÅNGT. Kolla på dom bakre tändstiften, är dom oljiga så är det membranet. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Det berömda membranet gäller E34 inte E39. Har du olja på stiften är det knappast ett membram utan ventilkåpspackningen som läcker. Nej, jag vågar nästan lova dig att det är en av katalysatorerna som krånglar. Jag har haft exakt samma problem som dig på min 540 -98. När motorn fick arbeta lite mer tex på högre varv på en hög växel så slogs en cylinder ifrån och gick inte förrän jag startade om motorn igen. Jag prövade med allt, spole, tändstift, luftmängdmätare mm. Till slut fick jag tipset om katalysatorerna. Jag rensade ur innehållet och sedan gick bilen som ett skott. Det var inte tillräckligt flöde i ena katalysatorn så när avgaserna inte kom ut blev det för högt tryck och en cylinder slog ifrån. Har din bil gått runt 10000mil kan det mycket väl vara detta då BMW haft problem med sina katalysatorer på V8 och V12. |
|
|
jag tackar för tips matte borde det ike ge utslag på mätare om det är kat peo |
|
|
Varför skulle det inte gälla M62-motorn? Här finns en beskrivning... Länk _____ Micke Länk Länk |
|
|
Det behöver inte vara så att katen inte fungerar, det kan vara så att flödet är för dåligt helt enkelt. Ofta kan man höra att det skramlar i katen om man knackar på den med en gummiklubba men i mitt fall hördes inget. Micke : Det kanske kan vara membranet som gör oljeläckaget men det är betydligt vanligare på m60. Ventilkåpspackningen är dock inte ovanligt på m62. Det var det jag menade. |
|
|
Ok, jag förstod det som att du menade att membranet inte fanns på M62 men nu är jag med igen. :-) _____ Micke Länk Länk |
|
|
katten för ett skrammlande liv när jag startar män det har den gjort sedan 500 mil män inte senare när man startar när bilen när den är varm. jag fick ett tips på att en tändspole kann vara dålig .är det någott som man kann kolla själv ?eller är det någon som vet peo |
|
|
Perolov: Min går bara på 6 och jag klagar inte! :-) Din 540 kanske inte är vad den har varit...535 skulle jag vilja påstå! :-)) Hoppas du tål skämt i detta läge. Om inte - förlåt! Mvh /NP |
|
|
Det kan naturligtvis vara en tändspole eller ett stift. Detta skall du kolla först. Det smidigaste sättet att få reda på vilken cylinder som slår av är att koppla upp till BMW Diagnos. Jag hade "tändningsmissar på cyl 2" på min men det visade sig vara katten iallafall. Mitt tips står fortfarande kvar på en av kattarna. Hur långt har bilen gått? |
|
|
det är helt OK. jag kör även med 6 män jag syns att det är trevligare med 8 om det fungerar peo |
|
|
till matte ca:13000 peo |
|
|
till matte!! du skrev att du rensade utt innehållet? på vilket sätt? hur blev det på besiktningen då peo |
|
| Jag rensade ut innehållet genom att skära upp ett hål i botten på katen och sedan slog jag sönder innehållet med huggmejsel och hammare, svetsade sedan ihop den igen. Det var dock min sista utväg då jag provat allt annat. Jag gjorde det som ett test innan jag köpte nya kattar. Bilen går inte igenom besiktning utan kat. Numera sitter det två metalliska racekattar från A-alt avgasteknik. Dessa är trots utmärkta avgasvärden inte godkända(E-märkning) men det går åt en väldigt petig besiktningsman för att åka dit om man gjort ett snyggt jobb med svetsningen. Priset på dessa är mindre än en ny originalkat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.