|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis bytt till sommardäck och märker nu att bilen drar åt vänster. När jag har ratten rak åker bilen något åt vänster. Tydligen är det ingenting med balansering att göra. När jag körde med mina vinterdäck var det inga problem, så det låter inte heller som framvagnsinställning. Är det nån som har nån aning? /// Peter Ooi 0707475500 peter.ooi@telia.com | |
Mattan |
Förmodar att du har kollat lufttrycket! |
|
Mattan Lufttrycken har jag kollat. 2,5 fram och 3,0 bak. /// Peter Ooi 0707475500 peter.ooi@telia.com |
|
Bmw ludde |
Det kan inte vara att gummit e olika hårt. Kanske stått olika under vintern. Bara en teori. mvh Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
Mattan |
Verkar lite mysko eftersom den gick bra med vinterremmarna! |
| Har du kollat lufttrycket i vinterdäcken då? Dom kanske är olika. | |
|
Med bredare däck ökar känsligheten för eventuella fel i hjulinställningen. Kolla att det inte är glapp i leder och bussningar och gör en hjulinställning, då försvinner säkert detta problem. Mvh |
|
JBR_ |
att inte vänster däck är mer slitet då? Mvh/JBR |
|
Däcken är inte ojämn sliten, men däremot vet jag ej om det har stått olika ställen under vintern. Däcken ser lika färska ut alla 4. Tror inte att det hjälper med framvagnsjustering, eftersom vinterdäcken var inga problem och vinterdäcken var helt nya med rätt lufttryck. /// Peter Ooi 0707475500 peter.ooi@telia.com |
|
|
Drar den bara åt vänster, det är inte så att den är spårkänslig bara? Varför jag frågar är för att när jag slängde på mina nyligen så märkte jag den stora skillnaden i hur spårkänsligt det är. Vad man lätt märker när man kör på spåriga vägar är: Ligger man längre till höger så tenderar bilen att dra till höger, alltså det känns som den klättrar mot spåren. Likadant tvärtom. Hur breda däck samt vilket fabrikat kör du på? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S. jag har också märkt att den är spårkänslig. Jag kör bara med 215/45-17. Bilen drar aldrigt åt höger bara åt vänster. Ibland om väger är riktigt dålig kan den dra åt höger. När jag kör på plan väg drar bilen åt vänster när jag har ratten rakt. Jag kör med Goodyear F1 /// Peter Ooi 0707475500 peter.ooi@telia.com |
|
| Har precis samma fenomen på min, men jag antar att det bara är de bredare sommardäckens fel. | |
|
Jag kör också med Goodyear Eagle F1 och upplever bilen som spårkänslig. Däremot så drar den inte åt något håll då vägen är bra. 225/45-17 , sportfjädring m.m. så det är väl som det skall vara :-D Goodyear däcken har väldigt bra grepp och bra egenskaper vid våt väg, men de har ganska högt väg-ljud och är spårkänsliga. Nåja, så är dom ju snygga också :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
Berco |
Tjena Jag räknade med att bilen skulle gå tystare med sommar däcken men icke,kör också på Goodyear F1 och spårkänslig har den blivit också. |
|
Berco: Det är bara att byta däck eller acceptera. Mina F1:or låter också mer än vinterdäcken (dubbade Kuhmo). Antagligen så är det väldigt mycket nylon i mina vinterdäck. Inte bra, men tyst blir det :-P Bra grepp = mer friktion = mer ljud. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Har exakt samma problem fast det rör sig om en volvo.. Jag blir alltid lika förvånad när sommarsulorna sätts på, bilen får ett eget liv lixom :) det drar å sliter så fort vägen är spårig.. Känns som om nån medans jag var inne och drack kaffe under hjulbytet var å ställde 3mm toe ut på vänster fram. Fast det är ju bra skönt när det är kurviga fina vägar, då är det värt varenda dB. :) Är det nån som märkt skillnad i dB på typ 40/45 profil. |
|
|
Har samma problem som Peter haft. När jag bytte från friktionsdäcken till sommardäck på samma fälg så började den dra åt höger. Inte spårkänslig utan drar åt höger. Känner även lite vibrationer i ratten om man kör fort, 100km/h och mer. Är 16" orginal fälg med 205/55. Någon som vet vad detta kan bero på?? MVH Robin |
|
|
Så var det för mig när jag skaffade bredare däck, 225 fram/235 bak. Jag gjorde 4hjulsinställning det blev något bättre men inte perfekt. Då bytta jag bussningarna runtom och nu går den perfekt. Bör tiläggas att busnningar bak var helt slut, även de fram var inte några höjdare! ------ Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.