AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.078

Byte av packbox i slutväxel

_Lalle_
Någon som har några erfarenheter om byte av packboxen på slutväxeln (Ingående axeln)? Måste man plocka ner hela kardan?

Mvh _lalle_
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du har ju inte fått några synpunkter från någon annan så här får du mina kommentarer fast dom är från en 3.0S -72. På BMW:s reservdels CD-rom ser dock diffen väldigt lika ut som på min bil så med stor säkerhet kan du göra som jag skriver! Kolla dock med BMW innan du sätter igång!

Det går utmärkt att byta packboxen på ingående axeln (och utgående med för den delen) utan att ta bort diffen! Gör så här:
1) Demontera kardanaxeln. Troligen räcker det inte bara bak utan även fram så att hela axeln kan tas bort. Den sitter troligen i vägen annars
2) Skruva bort muttern i ingående axelns medbringare och tag bort den
3) Tag bort packboxen med ett lämpligt verktyg (skruvmejsel, speciellt verktyg från BILTEMA el. dyl.) och knacka dit den nya packboxen.
4) Sätt dit medbringaren och skruva dit muttern (med låsbricka) löst

Nu kommer det svåra! Nämligen att dra åt muttern lagomt mycket! Å ena sidan inte för löst så du får glapp i lagren (koniska rullager) med möjlig otrevlig kuggsång och klonkande som resultat eller för hårt för då går lagren ner på nolltid. Jag vet! Det tog 500-700 mil på min 3.0S!

5) För säkerhets skull rekommenderar jag att skruva bort dom två utgående drivaxlarna från diffen så att det går att känna hur hårt man drar fast muttern
6) Drag åt muttern för hand i många omgångar (5-10) och däremellan skall ingående axeln snurras flera varv för att lagrena skall få chansen att "sätta sig" riktigt.
7) Drag åt muttern hårt för hand
8) Drag åt med hylsa MYCKET MYCKET lätt (säg mellan 1/8-dels och 1/6-dels varv eller mindre). Det får absolut inte kännas det minsta trögt att snurra runt ingående axeln. För att känna detta måste utgående drivaxlarna vara bort bortskruvade. Bara litet trögt gick det på min 3.0S och adjöss med lagrena efter mycket kort tag. Sista gången (med en annan diff!!) gjorde jag som jag beskrivit här ovan och det är fortfarande helt OK efter 1400 mil.
9) Lås muttern med låsbrickan
10) Montera tillbaks kardanaxeln

Lycka till!

Per L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.