AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
589

Fortfarande knepig tomgång...

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Bilen går för det mesta utan problem men ibland "hackar" den till och lägger av fast det händer ganska sällan och endast på tomgång. Nån som kan ge mig ett förslag på en lösning?

// Henke Bleifuss
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Har exakt samma problem på min bil....
har ingen aning om vad det är dock.
skulle uppskatta förslag på lösning ja me!

/ Magnus
dr
14
drFinkel
535iA -89
Även jag har samma problem (535iA), jobbigt med automat när den är på detta viset. Min går bra när den är kall men efter ca 1 mils körning så kommer det en liten host och då är det dags. Själv har jag letat tjyvluft (och hittat/tätat), bytt tändsystem mm. På BMW föreslår de att byta tomgångsmotorn, den skall tydligen kunna bete sig så ibland. Tycker även att bilen saknar effekt ibland för att starten efter gå som bara den.
Om ngn har en lösning på detta är vi alltså tre st som blir glada:)

mvh Johan
jp
46
jpvona
735ia 90
har samma problem med min 735 hittade efter mycket letande insugs packningarna var otäta

jpvona
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Nu kanske jag har hittat en felkälla... Ska testa med en annan tomgångsmotor i morgon, rycker man kabeln till tommgångs motorn under gång så händer ingenting förräns man knackar lite lätt på tommgångsmotorn då först sjunker varven drastiskt. Verkar vara någe tok med den eftersom jag kollade på en annan tomgångsmotor, förvisso inte till bmw men den var fjäderbelastad och går tillbaks av sig själv vilket min tomgångsmotor inte gör. Är det månne någon som vet ifall bmw:s tomgångsmotor ska vara fjäderbelastad? Nåja, jag lär få reda på det i morgon. Jag återkommer

// Henke Bleifuss
dr
14
drFinkel
535iA -89
Som gammal F*rd-raggare har jag lite erfarenhet av deras sk "tillsatsluftslide" (2.8i v6) vilket jag förstått att BMW´s tomgångsmotor är motsvarigheten till, dessa kunde kärva vilket löstes med lite 5-56. Om din reagerar på knackning kanske den går lättare med lite smörjning.

Vore tacksam för rapport om hur det går efter att du provar med annan tomgångsmotor, har tyvärr ingen att prova med själv. Någon som vet vad man får ge för en på skroten?

mvh Johan
dr
14
drFinkel
535iA -89
Hmm, jag har inte mycket mekarkunskaper när det gäller BMW, är inne på min första, men när jag tittar på ovanstående inlägg märker jag att en gemensam nämnare är "A". Då kommer jag att tänka på att min kära Christine ibland även växlar annorlunda i samband med tomgångsproblemen, inte alltid men det har hänt. Nu till undran: visst styrs väl växlingarna av undertryck i insuget? Finns det ngn typ av vacumklocka? Kan den tjyvlufta?

Kan hända jag är ute på en låång cykeltur?

Johan
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
drFinkel, när jag hörde pris härikring (Ludvika) så skulle dom ha 750:- för en tomgångsmotor, men dom har ALLTID legat å h-vete i pris på den skroten så det finns säkerligen billigare... Jag har inte hunnit testa än, ska först ta in bilen på en diagnos och se vad den säger. Men som sagt jag återkommer

Jag har för mig att det bara är gamla automatlådor (typ chev 350) som e vakumstyrda, dom nyare automaterna styrs nog på trycket i lådan... Nu kanske ja e ute på en mega cykeltur ;o)

// Henke Bleifuss
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Men på min bil har jag ingen tomgångsmotor!
Jag har bara nån slags kompensering ifall motorn är kall.... så då återstår sökandet efter läckage antar jag. Men skulle jag ha läckage så skulle väl bilen kännas lite orkeslös p.g.a att den är överladdad?
jp
46
jpvona
735ia 90
man hör och känner på tomgångsmotor om den fungerar
lägg handen på den när bilen går så vibbar det lite
obs obs kolla alla slangar spruta med startgas runt spridarna /insug/ventilkåpa/slangar.lycka till
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Smorde upp tomgångsmotorn och nu verkar det funka =) Körde även en diagnos idag... INGA fel *tummen upp*

// Henke Bleifuss
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Ingen är lycklig under någon längre stund =( Problemet kom tillbaks, men den här gången pillade jag isär tomgångsmotorn och kikade hur den såg ut innuti (kan inte låta bli att titta hur det ser ut innuti...) När jag satte ihop den så slarvade jag med att vika ner plåtbläcken som håller fast höljet, det resulterade i att jag kunde vrida på höljet och även ställa om lite hur tomgångsmotorn skulle bete sig. Nu går den felfritt igen (frågan e hur länge) OBS!! Detta gäller tomgångsnotorn med 3 stift (vet ej om det finns nån annan) Nu vet jag inte om detta löser andras problem men min funkar än så länge...

// Henke Bleifuss
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Fick min tomgång att fungera också! jag drog åt alla slangklämmor och kontrollerade slangarna, sen har det fungerat felfritt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.