|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har bytt olja i växellådan och använt sig av MTF-LT 1 (Den ESSO-olja som BMW anger som "lifetimfilling" i växellådor)? Jag lämnade in min bil för byte av olja i växellåda för ca 4000mil sedan och har funderat på om de slog i den oljan. Iofs byter jag olja med ca 4000mils intervall så det kanske inte är superviktigt att det är just den oljan i växellådan men jag är lite nyfiken på om de slog i den olja som BMW själva anger.... Mvh | |
|
* ** *** **** ***** ** ** Upp! |
|
|
Johan, Jag har bytt i min, efter ca 9000 mil. Bad verkstaden ta hem rekommenderad olja eftersom det var en specialolja. Har tyvärr ingen uppgift på vilket namn eller beteckning den hade. :( Men om du bytte oljan på bmw så borde dom väl använt den olja som förekrivs eller? Om du ringer verkstaden och frågar vilken olja som dom skulle använda om du bytte nu så lär du väl få en indikation av vilken policy dom håller på den här typen av jobb... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Jo, det var en auktoriserad BMW-verkstad. Det som har gjort mig lite fundersam är att bytet av oljan i växellådan och bakaxeln var förhållandevis billigt med tanke på vilket literpris det är på de oljorna. Jag betalade 481kr för oljorna i både växellåda och bakaxel, inklusive arbete. (för drygt två år sedan) Ett kostnadsförslag jag fick från samma verkstad var drygt 800kr för ett byte igen..... (jag byter själv denna gång!) En annan faktor som gör mig lite fundersam (kanske är paranoid) är att verkstadsdelen då var skiljd från försäljningsdelen rent ägarmässigt. Numer är det samma ägare och ny verkstadschef mm. Mvh |
|
|
481:-, de borde tyda på ca 200:-/litern. Är dom ännu dyrare menar du? I vilket fall som helst, det blir nog svårt att avgöra vilken olja du har i lådan idag om du inte kan få svar från de som utförde förra jobbet. Jag förmodar att det är samma färg på oljorna och doftmässigt är det nog svårt att avgöra... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Jag vet som sagt att ATF-olja är röd och den olja som var i min växellåda var grå-svart. Vet att man använder samma lifetimeolja i automatlådorna, så om lifetimeoljan är röd, var det en annan olja som användes.... Literpriset ligger på ca 130-150kr/litern för dessa oljor, men de tar rätt bra betalt för det enkla och snabba oljebytet.... :o( Med tanke på att jag byter olja med jämna mellanrum kanske det inte spelar så extremt stor roll om man använt annan olja än BMW:s lifetimeolja (esso), mest lite nyfiken... Mvh |
|
|
* ** *** **** ***** ** ** Upp! Vi gör ett nytt försök och ser om det är någon som har slabbat med oljan själv! ;o) Mvh |
|
|
Är det ingen som har sett hur oljan ser ut? Det figurerar ju en del inlägg om personer som har bytt olja själva i både manuell- och automatlåda (samma lifetimeolja!)..... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.