AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

e39: Olika M Sportrattar och årsmodeller (ska byta)

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har en e39 04/97 och tänkte investera i en ny ratt av samma modell eftersom min är rätt blank. Men det verkar vara få som vet om man kan sätt på en senare årsmodell.

Som det är nu har jag M Sport multifunktionsratt med telefonknappar. Totalt 6 knappfunktior på var sida. Det är en som vill sälja samma ratt fast årsmodell -00 men BMW Sverige eller 4 st BMW verkstäder hävdar att den passar i min -97:a men en reservdelsförsäljare menar på att elkabelaget inte är detsamma i rattarna.
Då kommer frågan om man kan sätta på endast rattringen från -00 i min -97:a och sätta ditt knappsatser och airbag från min befintliga ratt. Någon som kan ge ett utförligt svar så att jag inte står med skägget i lådan om jag beställer en en ratt tillverkad för bilar gjorda efter 09/99?

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Börja med att läsa den här länken!
Länk

Mvh, Steaman

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, jag har läst den men får inte fram om samma sportratt fast nyare är bakåtkompatibel. Får läsa tipset en gång till med lupp.

Någon som själv bytat?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kolla upp följande innan du köper den nya;

1. Du har släpring i din bil. Jag tror att det är ersatt med någon annan lösning från '99.

2. Airbag i 00'rna har två krutladdningar, dvs utlöses i två steg. Är det så på din '97? Eller kan du flytta över airbagen från den gamla ratten?

Bästa sättet är att tillsammans med säljaren se om det fungerar att byta ratten rakt av. Jag tror dock inte det.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för ett bra inlägg Kane. Ratten finns i Norrköping och jag i Malmö så det är svårt att testa. Har ingen aning om min ratt har två krutladdninger med tror inte det, men enligt verkstäder så ska det gå att bara byta ratt och sätta på mina befintliga delar på den nya ratten men som sagt någon sa att elkabelaget inte passar eftersom rattar efter 09/99 har knapparna på olika sidor mot tidigare modeller. Och jag har inte lyckats leta upp om kablarna följer med ratten eller om dessa sitter i cupén.
Jag får väl avvakta och hoppas att det dyker upp någon begagnad ratt. Eftersom min nuvarande inte är defekt utan bara kosmetiskt sliten så kan jag leva med det (ett tag i alla fall :-)).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.