AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
439

Akut hjälp vid köp av 316 Compact 99:a i morgon

Hej,

Svärföräldrarna skall köpa en extrabil och har nu hittat följande bil:

316 Compact-99
Svensksåld med 1 ägare
9300mil
Snålt utrustad men motorvärmare och krok
Fullservad
Nya däck
Mycket fin inne och ute, nära nyskick.
Går klockrent.

Nu till mina frågor. Vad tycker ni är ett vettigt pris att betala till en auktoriserad handlare för denna bil?

Vad skall man tänka på vid runt 9500mil? Vilken service är på gång?

Det står att det är en 1.9:a i denna 316, är det en bra driftsäker motor?

Tacksam för all info då dom nog slår till i morgon.

Mvh
John
Fel forum

/D

"If You drive behind a fast car You can get exhausted"
Tycker jag inte och tack för ditt givande inlägg!
Nån annan som kan hjälpa?

/John
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Runt 90kkr kan tänkas vara rimligt. Vilken service som är på G kollar du i serviceboken.

För övrigt så har Dominik helt rätt. Detta ÄR fel forum för värderingsfrågor. Dessa frågor ställes lämpligast i forumet som heter "Värdering".

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tror nog att en aukt. handlare vill ha en slant till utöver Kalles 90k.
Var det denna som var rökt? Kolla om det stått länge på firman och pruta på! Ingen 316i Compact är välskött nog för ett överpris...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Jo men detta handlar ju inte enbart om värdering utan även om motor osv så varför sprida trådarna.. strunt samma.

Ok jo runt 90 är begärt men hoppas hamna på ca 84.. Låter vettigt tycker jag. Någon som vet mer om servicen och motorn. har inte tillgång till boken just nu.

Mvh
John
-d
299
-dB
130i -07
Om den e servad som den skall så bör det vara motoroljeservice vid ung 10000mil, det är vad det blir på min 323ti compact nu. Jag har bara en fråga, varför köpa en 316-99 när du kan få en 323 -98 för 20000 mer, helt olika bilar att köra. Det du skall kolla på är kamremmen som är viktig att den blir bytt i tid, när vet jag inte för jag har ju kedja, men ring bmw dom vet säkert. Köper du bilen hos en bmw-handlare så är dom nog ganska frikostiga om något skulle gå fel.
Jo jag håller med om större motor osv men nu har dom letat länge och behöver akut bil. Hittade denna hos handlade och den skall bara gå som extrabil så dom vill ha en som går så billigt som möjligt och är billig i inköp. Dom värderar inte en större motor och mer utr tyvärr.

Mvh
John
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Är det inte kedja i alla 316 efter '94? Jag har kedja i min '97:a vet jag iaf, fast det är en limo..
Ba
27
Bagarillo
635 csi
316 i
Jag tycker 316 är en utmärkt 2:a bil, den är inte alls så slö som man kan tro, den gör ju 200 blås. Drar lite soppa och är billig att äga. Motorn är otroligt välbalanserad....... Det är bara att handla!!!
Tjena,

Jag provkörde den igår och blev imponerad av motorn. Var ju första året med den större 1.9 liters motorn och jag tyckte den var bigg som bruksbil. Även var inredningen lite faceliftad mot min gamla 91:a.

Måcket god komgort osv då dom i övrigt tittat på Skoda, seat, clio, corolla och liknande. Tror dom var lite imponerade av hur mycket beemer man kan få för liten peng idag.

Blir spännande att höra om svärföräldrarna blir BMWägare i morrn.

Mvh
John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.