|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej vinkeltolvor! Nu skall Ni få höra! Jag har tidigare skrivit om att min M 70 bara ville gå på tomgång efter "min omfattande renovering". Kallade så slutligen in en BMW / M 70 expert. Redan när jag öppnade huven såg han: "kammarna står fel!!". Efter litet inledande mek fann vi att båda axlarna stod ca 35-40 grader efter!! Nästan 10 cm på svängdämparen!! Säg det som inte en BMW klarar? Helt klart "skit bakom skiftnyckeln" från min sida. Lossade förra året kedjespännaren då jag skulle byta den berömda o-ringen i spännaren - om den läcker droppar motorolja ner på AC- pumpen - varvid jag måste ha fepplat så att kedjan kuggade 2-3 kugg. Kan säga att det var en svettig övning att ta komp efter justering av kammarna. Som tur var låg alla över 12 kg varvid jag kunde pusta ut. En positiv sak med detta är att jag nu TROR mig veta hur ställa in kammarna om man vill få ut "de saknade 30" som man tappar p g a miljöskäl då kammarna står sent mot vad kolvrörelserna maximalt kan medge. Vågar inte lägga ut detta innan jag själv provat ut. Nu skall alla rören dit och snart sker start ...... förhoppningsvis. Kommer också att fixa fram egna jiggar vad det lider. Om allt detta nu lyckas och allt går igång har man nog varit och kollat och pillat på det mesta under huven. MVH /// Paap R |
|
Gratulerar! Du har ju hållit på ett tag så att säga. Trägen vinner......... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Grattis Papp! Ska bli spännande att höra fortsättningen och tack för tipset om BBS i Spånga,det var ett mycket intressant reservdels ställe. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej Vinkeltolvor! Måste bara rapportera detta: SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSssssssssssssssssssssssssssss ........ så låter en pigg M 70 på tomgång. Således har hon nu hoppat igång. Om än i Limp home-mode men ändå. Tror Ni att man själv kan peta bort nödprogrammet?? Ngn som gjort detta?? MVH /// Paap R |
svardska |
Hej Paap! Skönt att höra att du är å G igen. Vad beträffar limp mode så ska den väl gå tillbaks automatiskt när nöden är över så att säga!?.. Jag skulle nog provat att göra henne strömlös nån timme eller så och sen starta igen. mvh MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej! Läste av koderna varvid hon efter omstart gick in i normal 300 hk-mode. Hade felkod 2247 på 7-12 samt 1222 på 1-6. Det lustiga är att enligt Bentleys finns det ingen kod på Motronic 1.7 som heter 2247. På 1.3 finns den däremot. Skall checka av mer i morrn. Körde runt kvarteret och skulle prova om "allt var OK" vid gaspådrag varvid jag inte uppmärksammade att jag inte hade ASC på och det "burnade till". ajabaja. MVH /// Paap R |
svardska |
Bra att det äntligen fungerar Paap! Jag trodde verkligen att det var något elektroniskt fel, men dom är väl känsliga även för mekaniska dito. Jag blev nyfiken på pratet om att kammarna inte skulle stå rätt för maximal verkningsgrad? Vet du något mer om det? Det skulle ju i så fall innebära att man skulle kunna få ner förbrukningen om man kan ställa dom för maxeffekt. + att det blir ju bättre drag i grejorna. MVH MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej svardska! Jo...men det kommer ut "för mycket skit där bak" om man optimerar kaminställningen och tar ut 20-30 hk till. Då får man inför varje besiktning ställa om kammarna. Nu har jag nått fram till momentet: fylla spolvätska. Få se om man lyckas klara det klockrent eller om man kanske slår intensiven i motorn???? Nästa moment blir sedan besiktning. MVH /// Paap R |
svardska |
Säkert så drömde jag och ritade bort mina fysiklektioner i skolan MEN! är det inte så att om man optimerar motorns verkningsgrad så får man ju högre förbränning och borde därmed få mindre utsläpp! Och dessutom mindre förbrukning!? Eller är jag ute och cycklar i vanlig ordning. Jag tänker främst på alla gamla Mustanger jag trimmade i min ungdom med högkompskolvar, trimkammar osv, dom blev ju ganska mkt bränslesnålare vid normal användning. Besiktningen är inget att bry sig om Paap! Bara att tanka etanol, alla värden försvinner neråt, tillockmed HC MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
| svardska, Du har så rätt, men du glömde Kväveoxiderna. Alla högkompade, trimmade och i övrigt välgående motorer, Brukar också dras med höga NOx-värden tyvärr. | |
|
fortsätt fortsätt! mera info, om man har ett par ställbara hjul så borde det inte vara så jätte knepigt vid besiktning, eller är det flera kuggar man skall ändra? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag är inte helt 100-a på detta men jag tänker att tar man ut mer effekt släpper man också ut mer skit. Istället för att ta ut typ 320 har BMW lagt sig på 300 "så molnet bak blir mindre". Osäker på om detta är OK. När jag får igång min HC /CO- mätare skall jag göra litet test. Mellan tummen och pekfingret tror jag att det handlar om 2-5 grader tidigare kaminställning. OBS PROVA EJ!!! Jag måste först fixa till jiggen samt räkna på vad vinkeln blir. Min M 70 har nu efter några mil visat sig ha en liten tvekan kring 2200 rpm. Skall ta den till datainställning så fort som möjligt. MVH /// Paap R |
|
tjenare, det kan inte vara så att dom har velat få fram en så vibrationsfri gång som möjligt? mera effekt skulle man ju inte tacka nej till! =) mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
Leker med tanken att Paap´s kammsjustering plus en chip variant med tonvikt på optimering borde vara en bra bit på vägen att få ordning på avgasvärdena,eller är jag ute och cyklar. Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.