AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.089

Skeva fälgar/däck mm?

Hej igen.

Har nu testat med en kompis fälgar+däck på min bil, bytte ut framhjulen och lät bakhjulen sitta kvar. Bilen har stått i ett par dagar så den var verkligen kall när jag tog provturen nu ikväll. Skakningarna är som bortblåsta, så visst är det ett däck eller fälg som skevar på ngt sätt. Eller, kan kompisens hjul möjligtvis vara väldigt förlåtande, om nu felet trots allt ligger ngn annanstans? Det luriga är ju faktiskt att jag "skiftat" mina bakhjul och framhjul ett par ggr tidigare, men samma symptom kvarstod, hmmm.
Får se hur jag löser det, fälgar är ju inte direkt gratis. Vet någon om det finns något bra företag i närheten av Göteborg som fixar till defekta fälgar (om det nu är en fälg)?
Det första jag bör göra är nog att undersöka däcken, känns inte helt bra att låta undersöka dem hos säljaren dock. Hur lång garanti är det på ett däck tro?

Vibbarna som kommer vid knappt 40 upp till drygt 50 vid acc. är kvar liksom ett lågfrekvent ljud i landsvägsfart som inte är knutet till någon speciell typ av körstil (följer bara bilens fart). Kardan mm byttes ju ut i somras av Wölkes Bil i Göteborg, och det verkar ju onekligen som om det är ngt på drivlinan som velar en del. Ska ta och beställa tid hos dem, det brode väl vara garanti på sk-ten.

Jo, förm. har de kraftig väntekö hos Wölkes (som vanligt), så vad jag funderar på tills det datumet är: Om jag ska experimentera lite med slangklämmer på axeln så måste ju (väl?) avgaset från katterna kopplas bort. Säg att jag gör det och sedan sätter på ngn slangklämma och ska provköra. Hur kommer bilen låta? Kommer jag överhuvudtaget att kunna urskilja eventuella vibbar från avgasmullret? Det blir ju ett väldans jobb om jag måste sätta på det igen efter varje justering av slangklämma. Någon som vet någon bra metodik?

Många funderingar, ngn som vill ta sig tid? Tack tack!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Glömde en grej:

Det känns som om det snart är dags att hänga någon, så att säga. Att gummiverkstäderna utesluter hjul (däck/fälg) trots att de dessutom provkört bilen och kännt vissa symptom verkar ju helsjukt. DE kunde ju provat det jag nu gjort idag, prova andra hjul...

Och BMW BMW... som hela tiden säger "Ja, tyvärr är det nog allt vi kan göra, tyvärr!". Den visan börjar jag kunna nu, och man blir mer och mer förbannad för varje gång man hör den. Service och andra rutinarbeten fixar de finfint, men när det kärvar ihop sig då är de mållösa. Visserligen har jag ju skumma fel på bilen, men vart ska jag vända mig om inte till BMW??

Insändardags i ngn stor tidning, eller varför inte en mer lokal tidning, GP eller dylik..

jag kom på en grej jag har haft mycket strul med på en bil, du kanske redan testat det iofs. den vibrerade hur mycket som helst, tills det visade sig att fälgarna inte var centrerade! Om du har orig fälgar är det ju inte det felet, men om det sitter tillbehörsfälgar kan du ju ha fel/inga centreringsringar.
annars är väl länkarmsbussningar ett vanligt fel på 5-serien med tunga motorer.

Mvh Johan
jp
46
jpvona
735ia 90
kolla på dina fälgar om du har en centr. den kan vara nerkörd det räcker att känna med fingrarna. på mina org fälgar var dom helt nerslitna!for genast till en däckhandlare med en fälg han tog mått.på med plastringar vips problemen borta .nu är det inte helt säkert att det hjälper dig men detkan vara värt ett försök i allafall .... lycka till din gamla sillätare
Det är 15" orginalfälgar alu som sitter på. Annars, tack för tipset Johan och jpvona (sillätaren).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.