AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
434

nån som har bytt en spindel på E30?

so
105
sodermalm
318i -87 105hp
nån som har bytt en spindel på E30? pris? verkstad? gjort själv? har ont om pengar och körabstinens.

-BMw power-
Jodå, har bytt alla själv, inget problem om man gjort det ett par gånger.
Om du köper BMW orginal så måste du köpa ny hela bärarmen men köper du en piratspindelled så måste den pressas dit och den gamla måste pressas ur. Själva pressande kan man inte göra utan en press men man kan ha en verkstad och fixa det.

Det blir iaf billigast och köpa pirat och ge bärarmen åt en verkstad. En pirat spindelled kostar kanske 300 kr.
Men om man saknar verktyg går det enklast att lämna hela bilen till en verkstad

Jobbet går enklast om du skaffar dig ett verktyg som skiljer fjäderbenet (spindelleden) från bärarmen. Visst kan man böka med en hammare också men det tar tid och är jobbigt

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
Killen som kan, du råkar inte bo i stockholm och ha 1 timme öveR?

-BMw power-
Jag bor i Finland, Vasa... Men skulle jag ha bott i Sthlm så kunde jag gärna hjälpt till!

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
lite långt.... vad tar dom för att fixa det på verkstad typ

-BMw power-
Vet inte exakt... Det beror på om dom lägger helt ny bärarm (mycket dyrare, bärarmen kostar kanske 1200 kr mycket grovt uppskattat). Om inte så gissar jag på ca 800-1000 kr.

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Du kan köpa spindeln löst på BMW eller pirat, ca 250:-. Precis som Booze skriver så är en press nödvändig vid bytet. Vet nå´n som gjort det utan och det är inte att rekomdera ;-)
En ny bärarm kostar 850:- på Bmw om du har stålbärarmar vill säga. Är det aluarmar så får du tredubbla kostnaden.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bytte på min nyligen.
BMW har ingen spindel lös att sälja, bara komplett bärarm (1090kr)
Köpte min lös på Mekonomen 334kr.

Då pratar jag om den inre spindeln.

//Ticco

Länk
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
finns löst på biltema för 79:-kr suger den eller? jag vet FELTEMA.. men endå....

hur bytte du den då ticco?

-BMw power-
ormen
Har du SPINDLAR på bilen?? Bara blås av o sätt dit en ny!!! Nää.. bara skojjar, följ "Boooze" förklaring, köp en lös orig. på bmw och det går faktiskt o SLÅ ut det med våld o värme(blåslampa) efter du har demonterat BÄRARMEN. Den nya kan DRIVAS in med diskmedel o en något större (Diameter.) - helst mässing cylinder/rör.... har gjort detta ett antal gånger... o ska du köpa en E36 nån gång är det bäst o lära sig.....

ska nån gång i framtiden lägga upp egna erfarenheter på www.ormen.tk
supersweet
Bytte båda yttre på min för ett par veckor sedan, dom hade setat sen bilen byggdes och när vi pressade ur dom var vi uppe på ungefär 25 Ton. så det där med hammare å så lär ju ta en stund... nemas problemas, har man inte press kan man ju plocka ur länkarmarna å ta dom till en verkstad, slipper man betala för det ialafall...
Spindlar på E30 är en riktig pina...såvida man inte har ett riktigt pressverktyg, inget snack om det. Att montera dessa leder "med hammare" är ju verkligen vanskligt...för att inte säga omöjligt om man vill ha en hel o intakt led. Risken att man förstör den nya är väldigt stor. Har själv ett pressverktyg som en gång i tiden användes på nån skofabrik hörde jag. Hur som helst så vet jag att dom yttre lederna kräver 12 ton...Det verkar då den här pressen klara. Rätt kul när man besiktar senare och besiktningsmannen berömmer det snygga arbetet :-)

//RayGun

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Värma och pressa med skruvstycket med hjälp av ett rör av lämplig diameter gick bra för pappa (e36). Sedan få dit den nya med hjälp av såpa, skruvstycket och lämpligt rör gick också bra.

Jag tänker göra lika med min snart. Bara man har lite uppfinningsrikedom och tålamod så löser sig nästan allt.

Min skrothög: Länk
supersweet
i vilket fall är det bra med en riktig press, eftersom mina yttre krävde över 20.000 kilos tryck, det pallar inte mitt skruvstäd ... sen är det mindre spekulativt än att bryta sönder verktyg hemma i garaget. Tycker jag.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Självklart är det bra om man har tillgång till en press. Men det har inte jag. Så jag får lösa det på något annat sätt. Vi får väl se om jag lyckas. Pappa gjorde det som sagt på sin, men den kanske satt ovanligt löst...

Min skrothög: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.