AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
545

Köpa 535i -88:a? Lite frågor om detta...

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Som rubriken lyder så ska jag ev inhandla en 535:a från -88:a.
Hade en 530 (V8) innan och jag undrar då om det är nåt man ska se upp med på 535:an jämfört med 530:n?? V8:an gick ju silkeslent och jag inbillar mig att 535:an har en "hårdare" gång, har jag fel? Är det vanligt att dessa motorer tickar lite och i allmänhet låter mer än V8:an?? Är det kedja eller rem på en 535:a?? Nåt annat man ska kolla extra noga som inte har med karossen att göra??
Ägaren har redan påtalat att lagret på kardanen är kasst. Är det hardyskivan som menas tror ni?? Vibrationer (ganska stora) ska finnas på 1:an och litegrann på 2:an och jag undrar om det "bara" är stödlagret (hardyskivan) eller om det kan vara nåt annat också?? Vanligt med läckage på dessa motorer??
Mycket tacksam för svar!!
/Kidde

Letar BMW...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kan svara på följande: Bilen har kamkedja, och låter förmodligen lite mer än vad din V8 gjorde. M30-motorn hängde med ett bra tag och är en mycket bra motor, men inte med samma lenhet som en M60. Vanligt på M30 är slitna kammar, som ger upphov till tickande. Det där med vibrationerna låter inte så bra tycker jag, men är ingen expert. Därför slutar mitt inlägg här och nu :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
M30 motorn brukar ha ett ganska högt ventilljud, och detta är normalt så länge det inte börjar låta aldeles för mycket. Ta bort ventilkåpan och se hur nockarna ser ut om du vill vara säker på att slippa byta kam.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Ki
620
Kidde
Tack för era svar "pöjkar" :- ) Ytterst vänligt!!
Flera önskas...
Kidde (som vill bli BMW-ägare igen)

Letar BMW...
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
i en tråd här på forumet diskuterades 530 V8 vs 535..kom väl fram till att 535 är lite snabbare. Däremot är nog gången betydligt lenare i åttan, stora sexan är lite "rå" i gången (jag gillar det)

I övrigt är väl motorn känd som en slistark historia..det är väl kammen som kan bli sliten..men det hör du nog, som tidigare inlägg säger, lite tick är ingen fara.

Kan också tillägga att jag är mycket nöjd med min 535:a, köp en!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
535 är en slitstark bil om den är rätt servad och skött (men det är väl nästan alla???), vad det gäller dåligt lager på kardanen så är det med största sannolikhet Hardyskivan som är dålig. Jag hade samma problem vid inköpet av 535an hemma som betedde sig precis som du säger, men det gick på garantin som tur var. Detta är inte speciellt allvarligt men om man kör bör man inte pressa bilen i onödan. Jag har för mig att totalkostnaden på BMW för att byta skivan +arbete går på runt 2000kr..men det är väl investerade pengar för den håller normalt ganska många år/miltal. Läckage är inte speciellt vanligt på motorn hos M30 på E34an enligt egen erfarenhet, det enda jag har varit med om är att "gummipackningen" vid slutväxeln/diffklumpen kan börja läcka lite, men jag fick bytet att ingå i servicen och kostar med andra ord inte mycket att åtgärda.
Ki
620
Kidde
Tack för svaren!!
FRIFART:
Hur kan det komma sig att kardanen "bara" vibrerar på 1:ans och 2:ans växel?? Stabiliserar den sig självt sedan med hjälp av hur många varv den snurrar så att säga?? Oftast varvar man ju mer på 1:ans och 2:ans växel och antar då att kardanen snurrar fler varv per minut än om man ligger och marschar på 5:ans växel eller??
Bytte hardyskiva på 530:n och skivan kostade 450:- eller nåt. Mekanikern på farsans firma bytte den och han får byta denna också, så det kommer inte att kosta 2000:- och det är jag glad över...
/Kidde

Letar BMW...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hmmm, kardan sitter ju efter lådan, så dess rotation är i proportion till bilens hastighet. Mera snurr, ju högre fart! All obalans har en tendens att tillta vid vissa varvtal. Så vibbarna minskar i ditt fall ju fortare du kör.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Kidde: du tänker rätt men ändå lite fel...Motorn varvar mer på 1:an å 2:an,men kardanen snurrar ju förståss fortare ju högre växel du har...kan inte riktigt svara på varför den vibrerar mer på ettan å tvåan men det kan ju vara så att vibrationerna "planar ut" då kardanen snurra fortare...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kardanen snurrar fortare helt linjärt med hastigheten, slutväxeln har ju alltid samma utväxling.
Dvs. du har lägre hastighet på kardnaen på 1:an och 2:an jmf med 5:ans växel (marchfart)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Oj där blev man sen, man skall inte låta sidan stå framme över lunch...
Ja ja svaret blev ju samma även om du fick det en gång till.
Ki
620
Kidde
Ser mig besegrad efter ett telesamtal till Micke Olsson :- ) Hade jag läst svaren ytterligare så hade jag fått detta bekräftat av ytterligare en person (Hubbe325). Tack alla!!
Då kanske min teori är riktig i alla fall. Ju högre hastighet desto fortare snurrar kardanen och då kanske den stabiliseras av sig självt så att säga. Jag är jöjd ned era svar och kan andas ut ett tag... OM det blir byte så får man ju byta hardyskivan och hoppas på det bästa!!
Tack än en gång och ös gärna in mer synpunkter/bra att veta/håll utkik/kolla upp...
/Kidde (som fått upp ögonen om kardan-läran...)

Letar BMW...
Hardy skiva och stödlager är inte samma sak, hardyskiva är ryckdämpare i gummi, stödlager är som hörs, ett lager.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.