|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sorry Hewi :) Läste för snabbt. Det var inte riktigt det du ville veta :D | |
|
Hej, har försökt mig på att gå in i testmenyerna, men precis som Stukad så kommer jag inte åt undermenyerna efter 1. Är tacksam om ngn kan förklara hur man gör! /H |
|
|
Testerna är låsta och om man försöker att gå in i undermenyerna står det LOCK:ON på skärmen. För att låsa upp ska man göra följande. 1. Ta fram din bils VIN-nummer som ser ut som AB01234 2. Lägg ihop de fem siffrorna som i exemplet ovan blir 0+1+2+3+4=10 3. Försök att komma åt någon test så att det står LOCK:ON på skärmen 4. Tryck mätar. Texten ändras till LOCK:00 5. Tryck på Trip Reset (vänster) tills talet till höger om LOCK blir lika med summan av de fem siffrorna i VIN-numret. I exemplet ovan blir det alltså LOCK:10 6. Tryck på Check (höger). Datorn är nu upplåst. 7. Stega fram till Test 18 och kontrollera att det står LOCK:OFF där. Vill du låsa igen ändrar du bara till LOCK:ON. Lycka till! |
|
| I #4 ska det stå Trip Reset/mätarställning/knappen till vänster | |
|
Tack Alexx! Kan inte minnas att jag såg att det stod Lock on/off. Kom in i testmeny 1 och dess undermenyer. Sedan kunde jag bara stega förbi de andra menyerna. Skall prova igen... /H |
|
|
Öppnar denna gamla tråd igen...jag fick fram 4 felkoder genom färddatorn 908400 F58400 838100 Cd8800 Nånon vänlig själ som vet vad dessa betyder eller var man hittar någon slags lista |
|
|
Någon som vet mer om detta numera? Tycker det var väldigt intressant. |
|
|
Jag funderar på denna t.ex.: Test 8 - Mätpunkter 8.0 - System Voltage ? 8.1 - HG left/right ? 8.2 - Bromsslitage ? 8.3 - Temp ? Jag tror både 8.0 och 8.2 är bromsrelaterat, kanske bromssensor fram/bak? Baserar detta på att när jag trycker på bromsen så varierar värdena något på båda dessa. |
|
|
På 14 hittar jag felkoden: d78100 Har hittat det på nätet på flera ställen men inte vad det faktiskt motsvarar för fel... Är det bara att ge upp detta sätt att kolla felkoder? |
|
|
Länk Den länken var intressant. Tydligen är sista siffrorna en räknare, om felkoden på slutet är 0, (000) så betyder det att felet är gammalt och inte återuppstått på ~250 omstarter. |
|
|
Vad menas med test 20? Bränslekoefficient |
|
|
Den justerar beräkningen för bränsleförbrukningen. Tryck Tripp för att ändra korrektionsfaktorn k ett steg i taget. Ett tryck minskar värdet med 1. När det kommer ned till 800 hoppar det till 1200 (justeringsområdet är 80-120% (800-1200). Så här räknar du ut vad din faktor skall vara: Tanka fullt, nollställ trippmätaren och nollställ förbrukningsmätaren. När det är tomt - tanka och skriv ned följande: s = Körd sträcka (km) V = Volym tankad bensin (liter) f = Färddatorns beräknade förbrukning (liter / 100km) Exempel: s = 707 km V = 79,4 liter f = 10,6 L/100km Beräkning av faktorn k: k = 100000 * V / s / f k = 100000 * 79,4 / 707 / 10,6 = 1059 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.