AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
843

Instabilt efter byte till sommardäck

Mr83
Bytte i helgen till sommardäck på bilen (äntligen, första gången med dessa däck och fälgar) Men nu känner jag av som ryck i ratten och att bilen ibland inte vill gå rakt och drar lite åt sidorna till och från, kollade lufttrycket men det verkar ok, måste väl balansera hjulen eller nåt sånt, ringde till BMW och de tar 1500-2000kr för en fram- och bakvagninställning men det är väl detta jag måste göra för att få ordning på grejerna igen, och måste jag sen göra om dessa inställningar igen när jag byter tillbaka till vinterdäcken sen? Mitt första år och sommar som bilägarare!
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Vilken däcksdimension kör du på?

mvh
Larsa
Mr83
Falken 235/45Z R17 93W på 17 tums bbs-fälgar, fick med dem när jag köpte bilen privat i vintras.
Det kan nog vara som bilen spårar.
Det gör min med. Det är ganska så stor skillnad på sommar och vinterdäck när det gäller sånt. Så det är nog helt normalt.

Mvh
Sen kan du ju alltid be verkstaden kolla upp om det är glapp i nån p-ända eller nåt. Det märks inte så väl när man har smala vinterdäck på, men märks desto mer när sommarsulorna kommer på.
Har själv gjort den erfarenheten.
Ha de
Precis, är det glapp i tex spindellederna så känns det rätt mycket vid körning med breda däck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Men de otrolig misskötta vägar med två potatisdiken i så spårar det mer eller mindre oavsett vilken dimension man har.
Sedan är det väldigt olika på olika däcksfabrikat en del spårar mera och en del mindre beroende bla på hur rundade kanterna är på däcken, de med skarpa kanter spårar mera än de med avrundade kanter, då de med skarpa kanter nästan skuttar över ojämnheter i sidled medan det med lite mera rundade kanter glider över på ett mjukare sätt.Sedan är det ju en ovana vid, upplevde det själv häromdan också trota att mina däck funkar väldigt bra, så var det den dåliga vägen som gjorde fenomemet och kan inte skyllas på bilen eller däcken. Så åk en stund till på lite olika underlag så får du se vad du tycker sedan.

///MVH Hasso
Länk

Får hålla med där också. Likadant för mig när jag bytte till sommardäcken för två veckor sedan. Först blev jag helt förskräckt för jag tyckte att bilen spårade jättemycket. Men nu en tid senare så tänker jag knappt på det. Så du kommer nog också att lugna ner dig efter ett tag.

Mvh
Mr83
ok, tack för svaren, för köra på lite till då.
Mr83
Tänkte bara tillägga att när jag gjorde ett m-test för 200-mil sedan så fick den inga anmärkningar, men de kanske inte kollar glapp i p-ända eller spindellederna?

Märkte även igår att när jag körde fullastad i baksätet och tog kurvor skarpt så tar utsidan på däcket emot karossens insida så att det låtar som gummi som dras mot något strävt, nåt konsigt eller är det sånt man får räkna med när man har tungt i baksätet och inte kör allt för mjukt?
Jag köpte nya 17" fälgar med 235/45 till min 523 E39 och bilen spårar en del, inget stort problem. Men jag bytte från originalfälgarna 15" 225/60 och bredden ökar ju HELA 10 mm. Det känns som om bredden inte är boven här. Fälgarna är BMW-original med rätt offset.

Är inte profilhöjden ganska avgörande också? Jag kan tänka mig att originalen som har 135mm hög profil är mer förlåtande än nuvarande 105mm. Eller?

Vad kör ni med för tryck i däcken? Enl. instruktionsboken skall det vara samma i 225/60/15 och 235/45/17 men jag tror att spårkännsligheten minskar med lite mer luft, Jag har inte hunnit testa så noga ännu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.