|
|
|
|---|---|
|
Jag har under några månaders tid varit ägare av en 525i -91. Bilen är helt underbar att köra och utan tvekan den bästa bil jag ägt än idag. Men eftersom jag är student så tillåter inte ekonomin att jag behåller bilen så det är bara att bita i det sura äpplet och se sig om efter en annan bmw. Jag har funderat lite på att gå ner till en E30 eller E28 men kan inte så om dessa bilar. Vill ha en bil som är lite billigare i drift men samtidigt inte för tråkig. vilken är att föredra E30 eller E28? vilka motorer är bra (problem friare än andra) och vilka ska man se upp med? Tack på förhand. Mugge | |
|
hej.. jag skulle då mycke hällre köpa en e30 än en e28.. har en 320 å den är då grymt kul att köra, enligt min mening..men smaken är som baken =).. |
|
|
Frågan är om ägandekostnaderna skiljer sig mer än marginellt mellan din vagn och en E30? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Vilken post i ägarkostnaderna är det som gör att du inte har råd att ha kvar bilen? Tror precis som Kristian att det inte skiljer sig så mycket i ägarkostnader, möjligen i kapitalbindning (inköpspriset) men den är ju redan gjord på din bil... Kan nog vara läge att göra en kalkyl som belyser de olika delarna i ägarkostnaderna! Mvh |
|
| som dom nämner ovan kommer de nog inte bli så mkt billigare att ha en tex 325:a i månaden i jämfört med din 525 men i försej får du ju ett antal tusenlappar i mellan du kan lägga på kostnader...men om du ska åka/billig att äga så är ju en 318/518 billig att äga,men inte så kul å köra kanske..... | |
|
318is 16V E30! ...BMWLundqvist.... |
|
|
Alla verkar överens om att E30 är att föredra gentemot en E28. Har själv haft 3 E30 bilar (renoverings obj) men bara en hann bli körklar innan jag sålde den och när man kom från en Fiesta till en 318 så kändes den som en ett fartmonster :). Anledningen till att jag inte kan behålla min bil är: 1. Dyra reservdelar och reparationer. 2. Dyr försäkring, skatt mm. Har liksom inte vågat lämna iväg den till billigare verkstäder eftersom det är en avancerad bil och har själv inte velat skruva på M50. Varje gång ngt går sönder på den så går det på mellan 2000 och 5000 kr och det är en del sånna reparationer nu och jag vet inte om jag vågar behålla den länge till, känns som om ngt nytt går sönder så fort jag får ut den från verkstan. Det känns som om det blir billigare och färre reparationer på en bil med färre hästar då den inte är lika hård körd. Eller så har jag fel. Ska iaf kika lite på 318i och 318 is så får jag se hur de känns. Tack för hjälpen! Mugge |
|
|
Höll på att säga att vi kunde byta bil men din går ju sönder hela tiden verkar det ju som.... det gör ju inte min :) Då kanske din teori stämmer angående hästkrafterna! |
|
|
Mitt tips är att lämna iväg bilen till en icke BMW ansluten verkstad. M50 motorn är ingen teknologisk nyhet direkt. Du kommer endast att vinna marginellt på delar, försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Man vet alltid vad man har och inte vad man får.. DVS du har ju lagat bilen ett antal ggr nu så det mesta borde ju vara ok. Men du har ingen aning om bilen du köper kommer kosta massor i reparationer. |
|
|
Jag lär ju säga att en 525 är biligare i försäkring på mig en vad min 325 E30 är på mig.. Men sen så får Mugge garanterat biligare föräkringar en mig eftersom han är några år äldre..De sa alla försäkringsbolga till mig att en E30 har skit hög premie bara för att men massa snorrungar inte kan hålla sig på väg...De skiller ungefär 700 kronor i månade på mig om jag skulle ha en 525a ..tycker jag är ganska mycket om jag får säga de själv ..Jag får betala över 1200kr på min, och skull jag ha en 525a skulle betla runt 600 i månaden.. Men de är värt varenda krona för min del så nöjd med min bil =) Mvh Teres |
|
|
Teres har rätt här, E30 är en ungdomsbil och därför mer skadedrabbad och därmed dyr i försäkring. Men om du köper en 318is för under 20 så kanske du inte behöver helförsäkra. Vill du åka billigt så är tyvärr inte BMW ett alternativ. |
|
| Hubbe325: Första gånger vi är överrens om samma sak =) de är ju ganska sjukt att en nya bil är biligare en gammal .. jag tycker de ska vara tvärt om ja =) Fast de är vad jag tycker.. | |
|
Det blir så när en modell blir populär bland ungdomar, de har en högre skadefrekvens och kostar därför försäkringsbolagen mer. Exempel: Vi har en 325 95:a och en Toyota Yaris -02:a 325:an kostar 1000kr/mån och Yarisen 270kr/mån trots att Yarisen kostar dubbla och dessutom har maskinskadeförsäkringen kvar. Jobbigt men så är det. |
|
|
E30 318i med M40 motorn...är billig att äga...ser bra ut...bränslesnål...massa fördelar... Du är inte intresserad av byta med mig kanske... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Henrik A: Jag ska fundera lite på det och om jag bestämmer mig för att jag sälja den så hör jag av mig så kan vi se om vi kan komma överens eller så. Dan Banan: Jag vill egentligen inte sälja men vill inte stå med en trasig bil som ajg inte har råd att reparera heller... lite mer det... driften: skulle jag ha helförsäkring kommer den att gå på 1200 kr om jag skriver över bilen på pappa. skatten ligger på 1870 kr. Sen drar den ca 1.2 - 1.3 liter milen i stan beroende på hur man kör, vilket är ganska ok men jättebilligt är det ju inte. mest reparationerna och delarna som är dyra, ett avgassystem går på drygt 4000 kr hos mekonomen. |
|
|
Det låter bra...det var inte du som hade lagt ut annons på TV4 text tv... Är det något du undrar över om min bil så kan du alltid maila...henrik_andersson84@hotmail.com Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Mugge... Jag vill också byta..... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.