AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
797

Låter som gruskross om kopplingen :(

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När bilen är kall så låter det som grus kross när jag trycker ner kopplingen, (låter som ett trasigt lager eller nåt) samtdigt känner man svaga vibrationer från kopplingspedalen om man trampar ner den.

Ljudet avtar när bilen blivit lite varmare och ibland försvinner det ljudet när bilen är varm. Jag har hissat upp bilen och kollat... allt ser ok ut underifrån, jag har märkt att den nedre delen av vxl lådan var lite oljig men det är aldrig olje fläckar på gatan där jag parkerat bilen. Kopplingen tar hur bra som helst och det är aldrig ngra problem att växla eller så.

ngn som vet vad detta ljud kan bero på?
Se
70
Sebban
525i -89
Det låter som det är dags att byta urtrampningslager. Passa på att byta koppling när du ändå har lådan nere, så sparar du det arbetet när kopplingen väl tar slut.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hur alvarligt är det?

Måste man byta koppling omgående eller är det så att man kan köra med det ett tag utan att ngt annat skadas?
om lagret skär tar du dig ingen längre bit, om du inte vill bryta in växlarna......

Länk
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hej! Detta hände på en 525 jag hade. Höll cirka ett halvår sedan skar lagret och kopplingen gick inte att trycka ner! Jag fick
"crossväxla" så det är ingen hit! När vi tog isär var det slarvsylta av lagret... Byt medans tid är! /Janne
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack gubbar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.