AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
913

M5(3,8) eller Corvette LT1(306 hp)?

Ska spara till nästa sommar, sen ska det köpas. Är sugen på en Vette med LT1 motorn, har lite erfarenhet av de, kan nån övertala mig till M5-ans fördel, prestandamessigt. M5-an har högre toppfart, men axet då, upp till 200,230?
Nån kunnig?
M5:an har inte högre toppfart med sin spärr på 250 km/t, Corvetten gör ca 265-270 km/t !

Skulle gissa att bilarna axar ungefär lika fort, med en liten fördel till M5:an om Vetten har automat! Men köper du en LT1 med manuell 6 växlad låda så vinner nog Vetten...

Köp sedan en Paxton kompressor till Vetten och du har ca 450-500 tillförlitliga HK att busa med :-)

Beror lite vad du ska ha bilen till ?

Ska nog ha den som en andrabil, entusiastbil.
Vetten ser ju klart grymmare o sportigare ut, låter fint att den är minst lika snabb som M5-an o att det finns trimgrejer så man aldrig tröttnar.

Tack för hjälpen......
snakeplisken
Gå in på denna sida så kan du få proffs hjälp på allt om corvette.

Länk

Förståss ska man hata alla amerikanska bilar, men som entusiast bil, kanske en korvette blir lämpligare...
OOps när började vi skriva Corvette med K? Fy på mig!
Andreas-LKPG
Jag har ägt en Corvette LT1 -92 med den 6 växlade ZF-lådan och i jämförelse med en M5 så är det ju en helt klart roligare bil, men inte lika komfortabel som M5:an. Se till att köpa en bil med 6vxl manuell låda och selective ride control dvs det elektroniskt styrda stötdämparsystemet. Den manuella gör 0-100 på 5.2s och toppar ca 270 km/h.
Hur var kvalitèn på din Vette? Var du nöjd,fick du skruva mycket själv?
Jag bryr mig inte så mycket om komforten, den ska va original o snabb.
Vet du nåt om ZR 1-orna (LT5), är det nåt o ha?

Tack för hjälpen!
Andreas-LKPG
Kvaliteten var bra, förutom lite plastbåtslukt.. (-;
Corvetten är lättmekad och reservdelarna är förbluffande billiga... prestandamässigt så är en LT1 med fastpack och headers likvärdig med en ZR1.
ZR1:an bör du undvika pga att dom brukar ha stora problem med hållbarheten i topparna som för övrigt tillverkades av Lotus. Reservdelarna till en ZR1 motor är dessutom väldigt kostsamma.
Det enda som strulade på min bil var en av servomotorerna till selective ride:n och slavcylindrn till kopplingen. Ett annat känt problem är krånglande fördelare, den sitter väldigt utsatt i framkant på motorn och när den tar in fukt så börjar problemen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.