AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
775

Går de bra att polera & vaxa nylackad yta?

Visa användare
82
Donnie
M3 Cab -97
Går det bra att polera och vaxa en yta som är lackad för ca 2veckor sen, har nämligen lackat om min bakre kofångare, undrar om man kan polera o vaxa den eller bör det undvikas ett tag framöver???

MVH// Donnie
Lackfirman sa att jag skulle vänta 14dagar med vax osv på backspegelkåpan efter lack av den,detta var i somras så det kanske behövs lite längre härdningstid nu när det är kallt.

Henrik
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

2 veckor är ok..... men varför måste du polera?, ytan kan ju aldrig (oftast) bli bättre än när den är nylackad.
Vaxa den, det räcker, bör inte slita i onödan på fräsch lack.

Mvh
Skalman
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Råder tydligen lite dealde meningar om detta, men jag vet av erfarenhet att vissa billackerare polerar lacken innan kunden hämtar bilen. Alltså det som är nylackat!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen

Ytan GÅR att polera redan när bilen lämnar lackboxen dvs dammtorr, Detta göres oftast om bilen har defekter i lacken som tex sprutdamm, rinningar, eller andra föroreningar.
Detta är dock inget för den normale fixaren att göra.
I dag så har recond tekniken kommit så långt att man sällan eller aldrig behöver lacka om bilar om defekter upptäcks, detta är både bra och dåligt........ Bra i den bemärkelsen att det är arbetsbesparande för lackeraren... Dåligt för att lackerings hantverket kommer att få en lägre kvalitet i slutändan.
Dvs man gör ett halvdant jobb för det går ju ändå att polera sedan.

Svensson bör och skall inte röra lacken förrän efter 2 veckor och då skall normalt endats vax läggas på.

Mvh
Skalman (rec o lack)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.