AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
687

Första månaden med bilen, en liten sammanfattning

Shogo
Japp, då har man varit BMW ägare i en månad :)

Änsålänge har jag hittat följande fel med tillhörande frågor.

1. Tickar från ventilerna, oklart omfattning av problemet. Skall in på verkstad under nästa vecka förhoppningsvis.

2. Spolarvätskan rinner ut från någonstans bakom vänster dimljus fram.

3. Växellådan kan vara trögväxlad(mer än på andra bilar jag provat) när det nån minusgrad eller två ute. Går dock över efter ca 3-4 minuters körning..

4. Något är glappt i framvagnen. småklonkar vid ojämt underlag. även glapp i styrningen vid körning på motorväg. Knäpper ej vid fullt rattutslag.

5. När man startar bilen på morgonen och rullar iväg så är det nått som "gnäller" dovt, har ej kunnat lokalisera det än, kan det vara en stötdämpare som är slut ? (känns "ok" när man gungar bilen)

6. Bränd lukt kan ibland kännas när man stannat, Fälgarna är ej varma, men lukten är liknande påliggande bromsar. Igensatt avgassystem kanske ?, tycker bilen känns väldigt slö på låga varv (2000-4000)i vissa lägen.

7. Servot gnäller, var för låg nivå i behållaren, kan ha kommit in luft i systemet. Skall be verkstaden kolla detta. Är det samma olja för servo och bromsar ?

Allt som allt är jag dock mycket nöjd, fick en fin 1 ägar bil med få mil till ett bra pris. Nu skall bara sommarmackorna på så är man nöjd !
Ac
143
Acer
520i -89
Fråga7= Du har ju väl samma motor som jag, M20 motor?
Dom e ju inte precis pigga motorer heller, den vaknar ju något efter 4000 varv men inte så mycket att hurra över
Shogo
Acer: Japp, det är M20 motorn, och ..självklart e den inget prestandamonster..men det känns även som "puckeln" vid ca 4500 försvinner och den bara segar sig vidare. Vid andra tillfällen känns puckeln markant och bilen går märkbart bättre överlag. Har ej kontrollerat om det har något med temperaturskiftningar / luftfuktighet att göra.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Fråga 1:
Prova att köra på en något tjockare delsyntet- eller mineralolja.
Kan avhjälpa tickandet. Beror på sliten kamaxel och/eller slitna ventillyftare (troligen hydrauliska på den motorn).

Fråga 3:
Vem vet vilken olja växellådan har... byt och fyll på själv så du vet att det är rätt!

Fråga 5:
Är det bara på morgonen? :-) Nåt hjullagerkanske?

-- Stjärnan sitter under huven --
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.