AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.495

Min E28 går som ett as..hjälp

Sida 1 av 2
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
När jag startar den på morgonen går den ibland bara på 5cyl ett tag sen när jag varvar upp den några gånger går den på 6...sen går den bra någon minut sen börjar tomgången och vandra mellan ca 100-900.....när jag kör på landsväg märker man inte felet alls men när jag saktar in för en korsning i stan eller något där den nästan(automat)...När man varvar upp den när den går dåligt sotar den som fan...
jag har kollat slangarna runt insugsdelen och bytt några fast utan resultat...har testat byta tillsatsluftsliden..bytte till en beg men inget resultat...
Luftmassemätaren verkar okej...kärvar inte när man rör på den
Vad händer vanligtvis om man tar lös kontakten från tillsatsluftsliden när motorn är igång och varm?? drog lös min och det märktes ingenting...pendlade fortfarande likadant....
Vad kan vara fel på den?? den drar ganska mycket bränsle också..ca 2liter milen....
HJÄLP
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Du har ingen polare som har en fungerande luftmängdmätar???
Om du har det så testa den, eller åk till nån skrot och fråga om du kan testa en där...
Annars kanske du skulle ta en titt på dina tänddelar och kika om spridarna är riktiga, att dom inte läcker eller kärvar...
Hoppas det löser sig för det är inget kul med en bil som drar 2 liter milen med dessa soppapriser...

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
På min 528i -83 var det så där när bränsletrycksregulatorn hade gett upp. Kolla bara vilket bränsletryck du har innan spridarna. Jag hade bränsletryck på 8 kg. Det ska vara typ 3 kg (står i instruktionsboken) om den fungerar som den ska!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det är tyvärr inte otänkbart att du har en läcka i topplock/topp-packning. Efter att du stängt av bilen kan då vatten/olja från kylkanaler/oljekanaler samlas i ett av cylinderloppen och tills det gått ur tänder inte bilen på denna cylinder. Dessa avgaser/olja ger den rök du talar om när de förbränns i avgassystemet.

Om den cylindern tappar kompression eller släpper in vätska under gång kan det göra att tomgången blir ojämn.
Jag har själv haft detta fel 2 ggr på M30 motorn och har du kört den varm är det inte ovanligt att toppen slår sig/spricker på dessa 6:or.

Kolla kompression och kontrollera kylvätskan om den är oljig eller luktar avgaser, likaså kan oljan bli vit av vatteninblandning.

Hoppas det löser sig och är ett mindre problem.
Hur kolalr man trycket i bränsletrycksregulatorn???
Har liknande symtomer i min 528.

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
M528: Se mitt tidigare inlägg :]
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
typ slita ut bensinslangen bränsleregulatorn och spridarna och sätta dit ett T-kors och en manometer ?! sen kan man väl enkelt se vad det är eller ?, vart står det i instruktionsboken någonstans vilket bränsletryck det ska vara ?

/Mvh Göran
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Wrath: Helt riktigt! Ska stå i instruktionsboken vilket systemtryck som L-jetronic har.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ok :) men hur är det på Motornic då , vet du det ?

typ slita ut bensinslangen efter bränsleregulatorn och innan spridarna ska det stå... sen kan man ju prova och kolla trycket innan regulatorn...

/Mvh Göran
Hade ungefär samma problem innan....!!

Felet på min va att en av "bränsletrycksregulatorerna" hade hängt sig...!! Tror att trycket skulla vara runt 2.2,5 bar...!!

Hoppas att det går bra...// eas
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Wrath: ska vara samma på Motronic! Slit bara ut slangen innan spridarna och kolla trycket där.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Eas:

"Felet på min va att en av "bränsletrycksregulatorerna" hade hängt sig"

Det är väl bara en bränsletrycksregulator ?! på en e28 eller ?
det är väl den svarta lilla runda saken innan spridar bryggan eller?

/Mvh Göran
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Wrath: Jajemän. Men jag tror de är mässingfärgade på de tidigare och svartfärgade på nyare än -85 eller nåt sånt.
Onödigt vetande = ja...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jo min är svart... inget är onödigt vetande , lättare att hitta med bra beskrivningar !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
men som sagt , det är väl bara en på min ??

/Mvh Göran
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Wrath: Jag är ingen bilmekaniker men jag skulle sätta 1.000.000$ på att det bara är en bränsletrycksregulator.

Förresten, du är inte sugen på att sälja din 518?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ok ! :)

mjao igentligen inte , köpte den för 4000:- kostade på den nu för mycket ! är väl uppe i 12 tror jag inkl. bilköpet sen är det morsan som använder den nu , hon köpte den , sen köpte jag den , sen fick hon tillbaka den sen ska hon väl ha kvar den elelr sälja den , vet inte , brukar låna den ibland då min dricker som en späkalv ! kan ju bero på föraren också :)

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Markus är det du som har ute din luftmängdsmätare och styrenhet på börsen ? det är till en M535i kan ev. vara intresserad
är den pillad med nånting så som att du har bytt chip eller ändrat bränsletryck... likadant med luftmängdsmätaren , vill ha så original som möjligt

/Mvh Göran
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Wrath: Kan vara jag, men insprutningen är tyvärr såld...din M535i, köpte du den i Skellefteå? Var det den som var ute på Blocket för ett j-la tag sen, med dogleg-låda? Har för mig att den gick till Umeå.

Du kan väl höra om hon skall sälja den för isåfall är jag intresserad, om den nu är i det skick jag tror.

Har aldrig haft en 5-serie med fyra men har hört att dom är bra. Sen så är jag lite less på bensinförbrukningen på min 528i -79, garanterat mycket värre än din 535:a. Fast prestandan är det ju inge fel på :)
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
joda det är den , försökte köpa den 2 gångner när den var i ske-å men den hamnade hos en bilförsöljare så det blev lite överpris !

Men Markus har du kvar din luftmängdsmätare?

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja 518i´n är i det skick som jag visar på bilderna i princip , finns nån liten lackskada där och där men den är annars jättefin , och går jättefint , har väl gått en 19000mil typ... beror på vad du är villig att ge , ska höra om hon ska sälja den nu eller i sommar...

om du har kvar din luftmängdsmätare skulle jag gärna vilja prova den om det går bra , vill kolla hur min är fatt , synd att insprutet är borta , vill som byta det också , då dom pillat i min så jäkla mycket... liknar ingenting

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.