|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 635a i Tyskland en 82a eller 83a (vet inte vad det blir i bes). Har jag L-jetronic eller Motronic på den? Hur ser man skillnad? | |
| Jag är ganska säker på att du har Motronic! redan på 635csi från 1980 hade Motronic! Jag tror att Motronic systemet har två givare på svänghjulet men L-jetronic inte har några givare alls! | |
| Kontrollera om det står i instruktionsboken. I min instruktionsbok står det om Motronic systemet på sidorna 6-22 till 6-23 men jag har en svensk instruktionsbok. | |
| Jag tror att du har motronic på din 635á...om du är osäker på vad du har,så titta in ovanför ditt handfack och slå en blick på boxen. | |
|
Är inte helt säker men jag tror att den största synliga skillnaden är: - L-jetronic har en vanlig fördelare som sticker upp framför (på dom flesta motorer) topplocket. Den ser ut som fördelare har gjort "sedan minst 100 år" eller i alla fall sedan långt före 1950. - Motronic har en fördelare som sitter framför topplocket. Rotorn sitter påträdd direkt på kamaxelns framände och fördelarlocket sitter framför topplocket. Locket är 12-15 cm i diameter och ett par centimeter eller litet drygt tjockt. Bara tändkablarna sticker upp! Framför/ utanpå locket brukar det finnas en svart plastkåpa i två delar som skydd för fukt och annat! Fördelarlocket syns normalt inte alls! Detta är åtminstone skillnaden på mina gamla sexcylindriga M30-motorer! Per L |
|
| Tack för svaren. Vad som har gjort mig lite osäker är testet på 635an i "Teknikens värld" från 83. Det är en 3,2a i den. På bilden på motorn ser den precis likadan ut som min men det står att det är L-jetronic! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.