|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en 325ik som har stått ett tag. Det började med att bilen inte startade när jag köpte den. Jag fick den billigt och hemkörd :) så jag tog den ändå. Jag kom fram till att jag inte hade något bränsletryck så jag fixade detta genom att byta huvudpump. Den hoppade igång direkt men gick inte riktigt rent. Lät som att den inte gick på alla cylindrar. Jag kollade tändstiften och 5ans och 6ans stift var nästan av... Så nu har jag bytt alla stift men den går fortfarande skit. 3an, 5an, och 6ans stift är sotiga. Vad kan detta bero på? Kan det vara tändmodul/motronic boxen? taskiga spridare? För svag gnista? isf kan det vara för svag på bara en del cylindrar? | |
|
om den har stått ett tag så är det aldrig fel att byta tändkablar, rotor, fördelare, batteri kanske? samt filter (olja, luft, bränsle) tändkablarna kan spricka med åldern, det kan komma fukt och skit i tändhattarna och i fördelaren och det kan ärga och ha sig..kolla upp det först, rengör alla kontaktytor om dom är lite skitiga! har du färsk soppa i tanken? igensatt bränslefilter eller ngt annat filter? bara lite funderingar :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Om en bil står länge bildas det mer eller mindre kondensvatten i tanken. Vattnet är tyngre än bensinen och lägger sig därför på botten av tanken. I botten av tanken sugs bensinen upp av bränslepumpen....... resultatet blir därför ofta att man får väldgt vattenberikad bensin i bränsleledningarna. Fräsh bensin (fyll tanken för att få så stor utspädning som möjligt av gammal dålig bensin) och två flaskor K-sprit för att binda vattnet i tanken kan vara en bra början. Försök att tömma bränsleledningarna på gammal bensin eftersom det är obra för katalysatorn om motorn förbränner bränslet för dåligt. OBS! Tänk på brandfaran med bensin som kan skvätta på dig! Kör sedan en ordentlig sväng så du får fram fräsh bensin till motorn. Därefter kan du kolla hur motorn går egentligen! Mvh |
|
|
tändkablar är uppmätta och kontrollerade, gjort rent rotor + fördelarlock och de såg ok ut. Bränslefilter är nytt, luftfilter rensat. Bensinen är iofs gammal men den har bara stått sen i slutet av förra året... Men jag märkte att den gick lite bättre när jag drog ur reläet till lambdan så den är antagligen kass men jag tycker den borde gå bättre än vad den gör ändå... |
|
|
Johan B: såg ditt inlägg efter jag svarade på det andra. Jag har bytt bensinpump och kollat tryck osv så jag har säkert spillt ut en liter sammanlagt. Men jag ska tanka imorgon och tänkte hälla i k-sprit. Funderar även på att hälla i en liter diesel för att göra rent spridarna. |
|
|
När jag skall ha igång en gammal bil med gammal soppa i ledningarna så tappar jag ur den ur tank o ledningar.Det är slöseri att späda ut gammalt o nytt.Dagens bensin är färskvara mao slut efter en vinter. mvh trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Nja vet inte det jag...Jag köpte en bil häromdagen som inte startat på ett halvår,men när jag satte i ett nytt batteri och nya kabelskor så startade den galant och den går som en klocka trots gammal bensin... hjorten |
|
| Sotiga tändstift tyder nästan alltid på för fet bränsleblandning. | |
|
jag har hittat felet. Det var luftmängdsmätaren som var kass. Så nu letar jag efter en billig sådan. Sitter det samma på alla m20? |
|
sudden |
fulingbusen hur kollade du upp om den var fel mätte du upp den.Tänkte att det kan vara bra att veta. |
|
Den gick helt enkelt bättre på reservprogrammet. Jag ryckte ur kontakten. Sen hade jag lånat en av polaren pga att jag misstänkte att den var paj ända sen jag skjöt ur botten på den :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.