|
|
|
|---|---|
|
Hallå där ute! Har en lackskada i framkanten av av höger framdörr som behöver fixas. Jag behäver därför lyfta av dörren. Gör jag rätt om jag plockar bort "sprintarna" till gångjärnen? Behöver jag några specialverktyg? Är det något som kan strula eller något speciellt man ska tänka på. Tack på förhand! Stefan | |
|
Du ska inte slå ur sprintarna! Skruva istället bort dörr tillsammans med gångjärnet. Varje gångjärn sitter med två M8 muttrar. Tänk på att det kan sitta en eller flera shims-plåtar mellan gångjärn och dörrstolpe, som järna ska sitta där med rätt antal när du återmonterar dörren. |
|
| det sitter 3 shims-plåtar på varje gångjärn. Det är bara att lossa de 4 muttrarna och rycka dörren, hur lätt som helst. Det är tämligen enkelt att justera in dörren när den ska på plats också, ett spärrskaft 2 man och 20 minuter typ. De 2 m5 muttrarna till kabelhärvan kan bli destå omständigare, hoppas på att de inte sitter hårt... | |
|
Ta och märk upp var dörren sitter innan du lossar, underlättar vid återmontering, lycka till!! (det kan sitta olikt antal schims detta beror på hur bra karossen är ihop svetsad) Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger |
|
|
STOPP! Du har väl för fan inte följt dom där råden? I varje gångjärn sitter en M-6 skruv med tio-skalle .Skruva ur dessa och lyft av dörren. Dörrstoppen och kontakten orsakar dig säkert inga problem. Hoppas du läser detta i tid... Hälsningar |
|
|
Tack för tippsen! Det där sista var ju min ursprungliga idé. Det verkar ju onekligen enklare att slippa inpassningen efteråt. Förutsatt att jag får ur "sprintarna". Mvh Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.