|
|
|
|---|---|
|
Hei! Har kjørt med min 1987 E30 M3 mot en 1985 Porsche 911 (3.2 231hk) - det var likt opp til 140 km/t, så begynte porschen å dra meg... :-( Noen som har prøvd E36 M3 mot 85 Porsche 911???? | |
| Mycket möjligt att jag har fel men jag har för mig att Porsche 911 3.2 ska göra 0-100 på 6.1 sekunder. | |
|
Inte riktigt vad du frågade MEN jag har kört ifrån kompisens Porsche 968 (drar ifrån hårt på 3an.) Men Porsche C2 Turbo är ju en annan sak... Äger: Porsche 911 Turbo-1992 BMW M3-1994 |
|
|
Hm 911 3.2 (231hk) är den motorn den fick 1988 som jubeleumsmodell..toppfart 245km/h, 0-100km/h tar 6.1sekund..cabben behöver hela 6.5sekunder. En bekant till mig har en sådan och den är verkligen grym och riktigt "råbarkad"...kräver dock sin man även vid höga farter rakt fram. På studenten åkte jag 911 CS från 1980 (180hk) och den den var också riktigt snabb...gick aldrig att få bakvagnen att tappa greppet trots kopplingsslir....135km/h mätarfart på 2ans växel var lagom, sedan var det dags att växla. 0-100 tog 7 blankt och toppfarten 225km/h vågades aldrig uppnå pga att bilen var vindkänslig och hade en förmåga att vandra på vägbanan. |
|
|
FRIFART: lite rättning, -84 fick 911an 3,2 liters motorn på 231 hästar den bytte sedan effekt lite fram och tillbaks i och med introduktionen av katalysator fram tills den ersattes med nya motorn i 964 -89/90. 911SC -80 är för övrigt mkt segare än 911SC -81 som har en lika stor motor men med högre kompression och 24 extra hästar. (204 hk) /Jonas |
|
|
och som svar på frågan: 911 3,2 -85 borde dra M3 E30 (195hk) ganska lätt med lika bra förare, medans den inte har en suck mot M3 E36... /Jonas |
|
| Porschen hade 3,2 231hk maskinen -84 till tidigt -89 då en ny generation 911 (964) kom. I låga farter ska man nog inte räkna bort en 80:tals Porsche pga motorplacering och låg vikt (1250 kg) men i högre farter bör ju M3 e36 klart dra ifrån... | |
| azkikr, mycket märkligt att den fick 3.2l motorn på 231hk redan 1984, då har den tidningen skrivit fel som påstod att den kom 1988 (Jubileumsmodellen). Jag känner att jag litar på dig i denna fråga mer än tidningen faktiskt. Då måste 911SC-81 vara riktigt rapp då? för 2.7 (180hk) kändes sådär rå, bråkig, högljudd, explosiv efter 4000rpm då allt kom, dvs precis som en riktig Porsche skall kännas. Men jag undrar om inte 2.7 (180hk) var lika accelerationssnabb i lägre farter typ 0-100km/h som (204hk) varianten pga sin lägre vikt, men har kanske fel uppgifter även här? (Att 204hk varianten toppade ca 10km/h extra gentemot 180hk är ju ett faktum.) | |
|
Porschen ovan gjorde original 0-100 km/h på 6.1 sek och 0-402 m på 14.7 sek. Med små mods, Ruf avgassystem = +20 hk samt bredare bakdäck (255 jmfr original 205) mätte vi på vår 911 Carrera -87: 0-100 km/h 5.35 sek och 0-402 m 13.75 sek. Tidferna uppmätta med Bilsports testhjul. MVH/ Qvarnis |
|
|
FRIFART: eftersom ja är helt insnöad på Porsche så gör du rätt som litar mer på mej än den tidningen... :) Sen är det så att den 180 hästar modell (från 78-80) som jag skrev om var på 3,0 liter... 2,7 liters motorn fanns i olika varianter på allt mellan 150 (har ja för mej) och upp till 210 hästars i 2,7 carrera som gjordes mallan 74-77... 2,7 liters motorn var för övrigt dne första 911 motorn med insprutning (iaf. i en standard modell... RS/RSR modeller exkluderat) Qvarnis: jag ringde till dej när du hade -87an ute till försäljning... var till ett rätt bra pris vill ja minnas...men ja hade inte riktigt råd ändå :( En sak vill ja dock fråga... visst var det väl den bilen som användes i Getaway in Sthlm? /Jonas |
|
|
azkikr, du får påbackning nu, 1968/69 kom mekanisk insprutning på 911s 170hkr. (har en sådan snurra liggandes) som förstorades upp efter han till 2,2-2,4 och tillsist 2,7 liter. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
323 -84: Ja det var den bilen. Såldes för 150'. Qvarnis |
|
|
Pelle: mmm... de har du rätt i, fanns väl en modell på 2,4 liters motorn som hette "E" också? E som i Einsprutnung typ... Hade inte all hjärn kapacitet påslagen i natt... men det var väl så att från -74 fanns det inga modeller med förgasare alls längre...? Har själv ägt en 914 -71, till och med den hade mekanisk insputning. Qvarnis: 150... Synd att den inte är till salu idag... Nu finns 150 tillgängligt... Men nu vill man ju ha en 964, å då saknas 50 till... Men de vore ju onekligen coolt å äga GIS porschen :) /Jonas |
|
|
323i -84: Bilen var till salu för några veckor sedan. Fick förfrågningar från intresserade köpare som kollade upp historiken. Kommer inte ihåg vilka som ringde elr vem som sålde men ställer du frågan på www.zatzy.com får du säkert svar. Mycket bra extrautrustning som turbobromsar, turbostolar, 4 punktsbälte, gröna Bilstein, turbotorisionsstavar, 17", turbovinge mm om man vill åka fort på bana. Qvarnis |
|
| azkikr - den 911 från 1980 som jag/vi körde var en 2.7 liters...det stod tillockmed med originaltexten baktill precis som det ska göra och den var helt original med 16000mil och full dokumentation. | |
|
Jodå det fanns även en e modell....lite mindre effekt än s men mera fjong än t modellen...Jodå efter 74 försvann förknasarna för all framtid...usch hur kan du byta ner dig från världen bästa sportbil och desutom hade du mittmotor ;-) 2,7 är inga raketer+att blocket är lite halvklent för trimmning spec om man ska byta cylindrana. Tyvärr så lär nog en 911 med lågeffekts motor få smisk av en 322is :-( Men sen ska man inte stirra sig blind på porsches fabriksuppgifter heller...dom är betydligt snabbare än vad porsche uppger! Och om man pockar bort värmekammarna och kör med extractorrör + öppet avgas eller som qvarnis ruf avgas...så vinner man väääldigt mycket effekt....plussa på en omgång s-kammar den så har man en rätt så pigg vagn..eller om man pallar med så tar man r-kammarna. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
FRIFART: tyvärr har du fel, 2,7 liters motorn hade sista årsmodell -77. Så bilen kanske inte var en -80a? kan ju faktiskt vara svårt å se skillnad på alla årsodeller mellan 74-89... mellan dessa år gjordes bara "mindre" förändringar vad gäller utseendet... Pelle Persson: Jag kommer nog leta mej tillbaka till porsches förlovade land snart igen, har haft både 944 å 914 förut. Men nu e de dags för en 911... ska bara spara ett tag till... vill ha en så ny årsmodell som möjligt... 964 vore inte helt fel :) mvh Jonas |
|
| azkikr, enligt ägaren var det en 80a och jag vill minnas att vi snokade i instruktionsboken också som även bekräftade detta, bilen var guldmetallic med original fälgarna (de svarta fusch fälgarna har jag för mig). Jag vet bestämt att effekten uppgavs till 180hk så det måste ha varit en 3.0 då??? ja detta verkar konstigt..skall gå igenom lite fotografier och kolla om jag kan se regplåten på den och sedan kolla upp bilen, dvs vad den är reggad som. Den var till salu förresten för 125000kr 1994, idag vet jag inget om den. | |
|
FRIFART: årsmodell -80, 180 hästar och 3,0 liter stämmer mkt väl ihop! /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.